معاون وزیر آموزش‌وپرورش :

آموزش ابتدایی جدی گرفته نمی‌شود

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در فضای علمی جامعه دوره ابتدایی جدی تلقی نشده است، گفت: در آموزش‌وپرورش نیز در این حوزه کوچک انگاری کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۷۶۲۲
آموزش ابتدایی جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، محمد دیمه ور صبح شنبه در نخستین همایش ملی آموزش ابتدایی که در بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: این همایش یک همایش دو سالانه است که همایش بعدی در سال ۹۶ در استان فارس برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همایش به ما کمک می‌کند نتایج مقالات ارائه‌شده را در کارهای اجرایی مورداستفاده قرار دهیم، بیان کرد: امیدواریم با کمک دبیرخانه شورای آموزش‌وپرورش آن را به اسناد تبدیل کرده و در تصمیم‌گیری‌ها از آن استفاده کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه در حال حاضر ما در دور جدیدی در حوزه آموزش هستیم، عنوان داشت: در این دوره جدید مقرر شد که هدف جهانی یادگیری باکیفیت و فراگیر باشد.

دیمه ور ادامه داد: یکی از عناوین مهم این همایش این بود برنامه عمل ایران در چارچوب برنامه جهانی باشد.

وی، برجسته کردن نقش دوره ابتدایی در کشور را از اهداف دیگر این همایش عنوان کرد و افزود: متأسفانه آموزش ابتدایی علی‌رغم تاکید همه دانشمندان و علما دوره تکرار نشدنی برای یادگیری دارد که مورد غفلت بوده و هست.

وی با بیان اینکه در فضای علمی جامعه دوره ابتدایی خیلی جدی تلقی نشده است، عنوان کرد: در آموزش‌وپرورش نیز در این حوزه کوچک انگاری شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اضافه کرد: این ظلم بزرگی است که توجه همه مسئولان را جلب نکنیم بر روی این موضوع که اگر تمرکز روی این دوره قرار گیرد عملاً سرمایه‌های بزرگی را از دست داده‌ایم.

۱۲ میلیارد تومان اتلاف هزینه در دوره ابتدایی

دیمه ور با بیان اینکه طبق محاسبات انجام‌شده ۰.۰۸ درصد در دوره ابتدایی اتلاف هزینه‌داریم، بیان داشت: این یعنی سالانه ۱۲ میلیارد تومان در دوره ابتدایی به منابع مالی و اقتصادی ضربه می‌زند.

وی با تاکید بر اینکه این رقم در دوره متوسطه رقم خیلی زیادی است، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است در دوره ابتدایی برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و لطمه خود را در دوره‌های بعد می‌گذارد.

دیمه ور تاکید کرد: باید مسئولان ما در رده‌های مختلف باور کنند با همه وجود سرنوشت کشور به دوره ابتدایی مرتبط است و هیچ کشوری از معلمان خود جلوتر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر افقی را برای کشور دیده‌ایم باید این افق را در مدارس خود ببینیم، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم از طریق امروز و فردا و همکاری رسانه‌ها این جلب‌توجه به دوره ابتدایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: خوب نیست بعضی از افرادی که موقعیت های اثرگذاری دارند نگاهشان این گونه باشد که معلم با هر مهارتی و شرایطی صلاحیت فعالیت آموزش ابتدایی را دارد.

دیمه ور با اشاره به اینکه در دوره جدید دفتر آموزش پیش‌دبستانی که تعطیل شده بود و عملاً فعالیت در این حوزه در حد نظارت بود احیا شد، بیان داشت: با احیا این دفتر از سال ۹۲ که پوشش تحصیلی ما در دوره پیش‌دبستانی ۳۸ درصد بوده امسال به ۵۴ درصد رسیده و این رشد ارزشمند در این حوزه نویدبخش آینده خوبی برای دوره ابتدایی است.

اجرای طرح عدالت آموزشی در سه استان

وی با بیان اینکه در برنامه ششم هم تلاش شده که در مناطق محروم کشور مقاطع پیش دستانی رایگان حداقل یک ساله برای قشرهای محروم داشته باشیم، بیان کرد: علاوه بر این در بودجه سال آینده ردیف عدالت آموزشی داریم که سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی امسال هدف هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش اضافه به تصویب اولین آیین‌نامه کلاس های چندپایه روستایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار دانش اموز کلاس های چندپایه‌ای در مناطق روستایی داریم.

وی تصریح کرد: در کیفیت‌بخشی این مدارس ضابطه‌ای وجود نداشت که امیدواریم با تصویب این آیین‌نامه کیفیت‌بخشی در این حوزه را داشته باشیم.

دیمه ور از تصویب اساسنامه مدارس عشایری کشور خبر داد و افزود: از زمان تأسیس مدارس عشایری اساسنامه و ضابطه‌ای برای این مدارس نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش کشور باید بتواند یک ارزش‌افزوده برای فرزندان عشایر ایجاد کند، عنوان داشت: این اساسنامه ارزش‌افزوده موردنظر را ایجاد کرده که دو هفته قبل اساسنامه آن توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها