برنامه آموزش و پرورش شهرتهران برای هدایت متقاضیان تحصیل در رشته علوم‌انسانی به مدارس فرهنگ را می‌توان از دو منظر بررسی کرد؛ منظراول این که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های کلی نظام، سند برنامه‌ریزی توسعه منابع انسانی و همچنین برنامه ششم توسعه که منبعث از نقشه جامع علمی و چشم‌انداز بیست ساله نظام است، باید با اجرای نظام جامع هدایت تحصیلی کاری کنیم تا توزیع متوازن میان رشته‌های تحصیلی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی اتفاق بیفتد.
کد خبر: ۸۶۲۴۱۰
توزیع توازن رشته‌ها نیازمند نظام هدایت تحصیلی

توسعه متوازن به این معناست که باید حواسمان باشد بعضی از رشته‌ها بیش از اندازه توسعه پیدا نکنند. امااز آنجا که این دقت طی سال‌ها درکشورما وجود نداشته، ما با توسعه نامتوازن رشته‌های تحصیلی از مدارس تا دانشگاه روبه‌رو هستیم. نتیجه این بی‌توازنی نیز پدیده‌ای است که همه آن را لمس می‌کنیم؛ یعنی بیکاری دانش آموختگان و تحصیلکرده‌ها حتی در رشته‌های علوم پایه. در این میان نباید از نقش کنکور در ایجاد این بی‌توازنی غافل شد. کنکور آفت بزرگی است که نظام هدایت تحصیلی ما را جهت می‌دهد، طوری که اکثر قریب به اتفاق افراد تشنه رشته‌های ریاضی و تجربی هستند و به آن سمت می‌روند و به‌ناچار کسانی که ازهوش ریاضی و تجربی بهره کمی برده‌اند به سمت رشته‌های انسانی و کارـ دانش هدایت می‌شوند.

پس طبیعی است اگرآموزش و پرورش به‌دنبال برنامه‌ای باشد تا این توازن برهم‌خورده را برقرار کند و جلوی ورود بی‌حساب و کتاب دانش‌آموزان به رشته‌های خاص از جمله علوم‌انسانی را بگیرد.

اما از منظر دوم، فرستادن دانش‌آموزان به مدارس فرهنگ این سوال را پیش می‌آورد که مگرکیفیت بخشی به علوم انسانی فقط با تحصیل دانش‌آموزان در مدرسه‌ای خاص میسر می‌شود؟ یا این که مگر ما چند مدرسه فرهنگ داریم و آیا مدارس کنونی کشش حجم تقاضا‌ها را دارد؟ به اعتقاد من آنچه باعث ارتقای کیفیت رشته علوم‌انسانی می‌شود، بالابردن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است؛ مدارسی که به‌ویژه در چند سال اخیر به شکل‌های مختلف تو سری خورده‌اند.

ابراهیم سحرخیز - مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها