توسعه و رشد سریع از یک سو و ضرورت برنامهریزی، هماهنگی و تمرکز امور زیربنایی از سوی دیگر سبب شد برای تجمیع فعالیتهای رسمی و پراکنده در حوزه فرهنگ و هنر با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر در سال 79 ایجاد و اساسنامه آن تصویب شود. اساسنامه مزبور سال 91 بازنگری و اصلاحاتی در آن اعمال شد و عملا فعالیت اجرایی موسسه از اواخر سال 91 آغاز شد و در حال حاضر 95 مرکز دولتی و خصوصی در سطح کشور زیر نظر این موسسه به آموزش 76 هزار دانشجو اشتغال دارند.
موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر در این سالها در زمینه رشتههای مرتبط با صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز دانشجو تربیت میکند. در این میان، گاهی انتقادهایی درباره کمبود دروس عملی نسبت به دروس نظری در برابر مراکز عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از سوی برخی منتقدان شنیده میشود.
در این خصوص باید اشاره کرد سرفصلهای مصوب هر یک از رشتههای صنایع دستی و میراث فرهنگی در یک کارگروه واحد به تصمیم نهایی میرسد و صرفنظر از این که مراکز تابع موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر، مجری این طرح باشند یا مراکز تابع موسسه آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از حیث محتوا، ساختار و نظام درسی، یک مجموعه واحد که همان گروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع است این عناوین را به تصویب میرساند.
ساختار تصویب مباحث از این قرار است که حداقل 60 درصد از آنها عملی و بقیه نظری باشد و اگر آنچه به عنوان مصوبه گروه فرهنگ و هنر و مصوبه شورای گسترش است، در اجرا به درستی رعایت شود نباید نگران باشیم این رشتهها در مراکز تابع میراث فرهنگی ارائه میشود یا در مراکز تابع فرهنگ و هنر. باید در نظر داشت اگر حین اجرا کوتاهی صورت گیرد و در حین آموزش برخی از این دروس، در هر یک از این مراکز، غلبه بخش نظری بیشتر باشد، انحراف از اصل ماموریت رخ داده است و از هدف اصلی دور شدهایم.
تردیدی نیست هدف از اجرای این دورهها تربیت دانشجوی کارآمد، کارورز و اشتغالمحور است تا پس از فارغالتحصیلی، بخشی از ظرفیت اشتغال این حوزه را در بازار کار پر کنند و در این خصوص، موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر سالهاست این رشتهها را ارائه میکند و به عنوان رشتههای زیر شاخه حوزه فرهنگ و هنر هیچ منعی برای ارائه آنها وجود ندارد.
در چند سالی که مراکز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمتر فعال بودند و هنوز موسسه آموزشی این سازمان تشکیل نشده بود مراکز موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر، به شکل جدیتری وارد این حیطه شدند و خلأ موجود را پر کردند، اما اکنون که موسسه فرهنگ و هنر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شکل گرفته است، ما و به طور کلی همه دستگاهها ازجمله وزارت ارشاد باید کمک کنیم این مجموعه قویتر و جدیتر کارش را دنبال کند تا بتواند به تکلیف خود در راستای تربیت دانشجویان این حوزه عمل کند.
به نظر میرسد ظرفیتهای خالی در این حوزهها آن قدر زیاد است که تصور ارائه همزمان رشتههای مرتبط با صنایع دستی و میراث فرهنگی در موسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر و موسسه فرهنگ و هنر سازمان میراث فرهنگی به حساب موازیکاری چندان موجه نباشد. آنچه اهمیت دارد این که بخش عملی دروس به طور دقیق اجرا شود تا دانشجویانی کارآمد و ماهر به جامعه تحویل داده شوند؛ دانشجویانی که عناصری فعال در بازار کار باشند و بتوانند با راهاندازی کارگاههایی هرچند کوچک به رونق بازار کار و جذب نیروهای فارغالتحصیل دیگر نیز کمک کنند.
دکتر حمید شاهآبادی
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست پیشین موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم