10سال پس از برگزاري جشن پاکسازی، هنوز خنثي سازی مين ها در مناطق مرزی، به نيمه راه هم نرسيده است

همزيستي با مين ها، کابوسي براي مرزنشينان

جام جم گزارش می دهد

زندگی روی بمب

روزها روی بمب‌های عمل نکرده و پوکه کار می‌کنند و شب‌ها سر بر گلوله می‌گذارند. همین چند روز قبل دو بمب در خانه دو همسایه کشف شد که کوچک‌ترین اشتباهی می‌توانست فاجعه‌ای رقم بزند. اهالی با این مهمانان ناخوانده کنار آمده‌اند و برخی از این مهمات را برای تزیین خانه استفاده می‌کنند. نیروهای آموزش‌دیده همیشه آماده خنثی‌سازی بمب‌ها هستند تا دوباره شاهد حوادث تلخ برای روستاییان نباشند.
کد خبر: ۸۲۶۹۲۵
زندگی روی بمب

به گزارش جام‌جم، هفته گذشته یکی از روستاییان با حالتی مضطرب به فرمانداری مراجعه کرد و از مشاهده بمب در باغچه خانه‌اش خبر داد.

مرد روستایی به کارکنان فرمانداری گفت: باغچه خانه‌ام را بیل می‌زدم که ناگهان با یک جسم سخت رو به رو شدم. زمانی که اطرافش را بیشتر کندم، متوجه شدم بمب است.

با توجه به حساسیت موضوع، کارشناسان فرمانداری همراه گروه تخصصی خنثی‌سازی مین و بمب در خانه این مرد حاضر شدند و بعد از انجام کارهای اولیه، اعضای خانواده وی و اهالی محل را به منطقه‌ای امن انتقال دادند. هر لحظه احتمال داشت این بمب منفجر شود و فاجعه‌ای در روستا رخ دهد. به همین خاطر به اهالی اجازه داده نشد به خانه موردنظر نزدیک شوند.

بعد از اطمینان از ایمن‌سازی محل عملیات خنثی‌سازی بمب آغاز شد. ماموران خنثی‌سازی در ابتدا تصور می‌کردند فقط با یک بمب رو‌به‌رو هستند؛ ولی با بررسی محل متوجه شدند تعداد زیادی مهمات عمل نکرده جنگ تحمیلی در زیر این خانه قرار دارد و کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث انفجاری مهیب شود.

کارشناسان خنثی‌سازی با حفاری در حیاط دو خانه که در همسایگی هم بودند، دو بمب و تعدادی گلوله کشف کردند و در عملیاتی دوساعته توانستند بمب‌ها را خنثی کنند.

در آخرین مرحله هم، مهمات کشف شده در محیطی خارج از روستا منفجر شد.

بخشدار منطقه مریوان در این باره به جام‌جم می‌گوید: یکی از این بمب‌ها که در حیاط یک خانه روستایی قرار داشت 500 پوند وزنش بود که به صورت عمل نکرده در این خانه مدفون شده بود. فشار به این بمب‌ها یا آتش‌سوزی می‌توانست باعث انفجار این بمب‌های خاموش شود.

حاتم خوشیر ادامه داد: این بمب‌ها که در منطقه به وفور یافت می‌شود، همراه گلوله‌های کاتیوشا، گلوله‌های 155 و 105 میلی‌متری از زمان جنگ تحمیلی به جا مانده بود. این مهمات جنگی عمل نکرده در حالی در این دو خانه کشف شد که ساکنان آنها از خطری که تهدیدشان می‌کرد بی‌خبر بودند. حتی در یکی از خانه‌ها قسمتی از بمب بیرون از زمین بود و صاحبان خانه از آن به‌عنوان پرچین استفاده می‌کردند.

وی افزود: ما پس از اطلاع از این موضوع همراه گروه خنثی‌سازی به محل کشف بمب رفتیم و طی عملیاتی بسیار سخت و پیچیده توانستیم سلاح‌های جنگی عمل نکرده دیگری را هم پیدا کنیم. به دلیل بروز حوادث احتمالی نیز مجبور شدیم سلاح‌های کشف شده را به روستای خاتم شیخان انتقال دهیم. در آنجا نیز اکیپ پاکسازی مین و خنثی‌سازی بمب با چند ساعت کار کارشناسی و مهندسی، توانست این مهمات را خنثی و منفجر کند .

خوشیر ادامه داد: منطقه مریوان بویژه خاومیر آباد حدود هفت کیلومتر با عراق فاصله دارد و در زمان جنگ تحمیلی این مناطق خالی از سکنه بود. به همین دلیل بمب و گلوله‌های زیادی در این مناطق وجود دارد. البته برخی از این مهمات، پوکه خالی است ولی مهمات زیادی در منطقه دفن شده که برای اهالی دردسرساز شده است.

بخشدار خاومیرآباد همچنین گفت: بیشتر این بمب‌ها در مناطق بیرون شهر و روستا‌هاست و به وسیله گروه مین‌زدایی منهدم می‌شود، ولی گاهی اوقات در مناطق مسکونی مهمات پیدا می‌شود. اغلب این بمب‌ها باعث صدمه به اهالی می‌شود و چندی قبل در روستایی حوالی مریوان قربانی گرفت.

فرماندار مریوان نیز درباره کشف این بمب‌ها گفت: بعد از جنگ اهالی بدون تحقیق درباره منطقه در اینجا خانه ساختند که باعث مشکلات برای اهالی شده که کشف این مهمات نمونه‌هایی از آن است.

محمد فلاحی در هشداری به اهالی اظهار کرد: مردم شهر مریوان بدانند که با توجه به آمادگی کامل تیم عملیاتی ما، هر زمان با بمبی به جا مانده از دوران جنگ رو‌به‌رو شدند، موضوع را به ما اطلاع دهند تا تیم‌های خنثی‌سازی وارد عمل شوند.

بمب‌های 26 سال قبل

یکی از اعضای گروه خنثی‌کننده مین در شهرستان مریوان درباره بمب‌های کشف شده در این روستا می‌گوید: در این منطقه مین و بمب‌های 500 پوندی زیادی یافت می‌شود و همه این بمب‌ها هم از زمان دفاع مقدس تا به حال در این زمین‌ها به جامانده است البته بیشتر این بمب‌ها در مناطق بیرون شهر و به اصطلاح منطقه صفر مرزی پیدا می‌شود.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تحمیلی این مناطق مقر رزمندگان بوده و به همین دلیل طبیعی است که بمب‌های زیادی در این زمین‌ها باشد و در طول زمان زیر زمین دفن شده باشد.بعد از جنگ هم خود مردم قبل از بررسی دقیق منطقه روی همین زمین‌ها خانه ساختند و این امر باعث ایجاد مشکلات مختلفی شد.

وی در قسمتی از اظهاراتش گفت: اکثر این بمب‌ها خیلی قدیمی و برای 26سال قبل هستند و زیر زمین دفن شده‌اند. احتمال این که منفجر شوند کم است. در صورتی که ضربه بسیار شدیدی به آنها وارد شود احتمال دارد که منفجر شوند.

وی همچنین ادامه داد: در آخرین عملیات هم زمانی که به ما خبر دادند بمب پیدا شده من همراه دو نفر از همکارانم که یک اکیپ کامل خنثی کننده بمب را تشکیل می‌دهیم، به‌سرعت در محل حاضر شدیم و طی دو ساعت بمب‌ها را خنثی کرده و به منطقه صفر مرزی بردیم و در آنجا منفجر کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنفشه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
۰
۰
آن زمان كه این سلاح‌های جنگی در زیر خاك انبار میشد باید تدابیر لازم اندیشیده میشد كه بعد جنگ این وقایع تلخ اتفاق نمی افتاد

نیازمندی ها