شرط‌بندی روی زندگی

مثل همیشه مشغول سایت‌گردی بود که در یک سایت ورزشی تبلیغ کوچک کنار سایت نظرش را جلب کرد: با یک کلیک میلیون‌ها پول به‌دست آورید. کنجکاو و وارد سایت شد. باورش سخت بود. در این سایت می‌توانست با پرداخت مبلغ 50 هزار تومان حداقل در طول یک فصل بین 400 هزار تا 60 میلیون تومان به‌دست بیاورد. کافی بود ثبت‌نام کند و پول را اینترنتی بریزد. چند روزی تا شروع فصل جدید مسابقات باقی مانده بود. ساعتی بعد پول را به حساب اعلام شده ریخت و حساب کاربری را دریافت کرد. هفته اول مسابقات برگزار شد و او توانسته بود 15 امتیاز معادل 10 هزار تومان به‌دست آورد.
کد خبر: ۸۲۳۷۷۲
شرط‌بندی روی زندگی

خوشحال بود که در نیم‌فصل یا پایان فصل میلیونی پول پارو می‌کند. هنوز غرق در تصوراتش بود که وقتی برای پیش‌بینی هفته دوم مسابقات وارد سایت گردید با خطا روبه‌رو شد. فکر می‌کرد سایت دچار مشکل شده اما هفته‌ها همین طور سپری می‌شد و او تازه متوجه شده بود در دام کلاهبرداری سایت‌های شرط‌بندی و قمار افتاده است.

پرونده میلاد یکی از صدها پرونده‌ای است که در رابطه با کلاهبرداری در قالب سایت‌های شرط‌بندی و قمار در پلیس تشکیل شده است؛ موضوعی که باعث شده حتی افراد به خاطر آن خانه و کاشانه‌شان را بفروشند یا با گرفتن پول نزول به اعتیاد قمار خود ادامه دهند. در همین رابطه پلیس فتای مازندران موفق شد بزرگ‌ترین باند قمار و شرط‌بندی کشور را شناسایی و متلاشی کند که سرپرست این پلیس جزییات آن را اعلام کرد.

روش‌های مجرمان

سرهنگ محمدنژاد، سرپرست پلیس فتای استان مازندران از برخورد با شرط‌بندی اینترنتی خبر می‌دهد و در این‌باره می‌گوید: همزمان با دستگیری چند گرداننده این‌گونه سایت‌ها متوجه اقدامات سریالی آنها شدیم. در گام اول طرح مقابله با این مشکل اجتماعی در سه مرحله و با شناسایی عوامل اصلی این اقدامات مجرمانه اعم از مدیران، گردانندگان و نمایندگان این سایت‌ها، وبلاگ‌ها و همچنین دفاتر، مراکز، موسسات و شرکت‌های موهوم و مجعول در سطح شهرستان‌های استان مازندران که تحت عنوان پیش‌بینی مسابقات فوتبال اقدام به فعالیت می‌کردند به اجرا درآمد. عوامل اصلی و نمایندگان این‌گونه سایت‌ها و وبلاگ‌های شرط‌بندی در استان مازندران، گلستان، تهران و گیلان شناسایی و با توجه به این‌که این افراد هیچ گونه مجوزی از هیچ سازمان رسمی نداشته و جهت عوام‌فریبی اعلام می‌کردند که دارای مجوز قانونی‌اند، دستگیر شدند.

به گفته وی، متهمان پس از دستگیری در اعترافات خود به سه روش و شگرد برای انجام شرط‌بندی اعتراف کردند که روش‌های آنها این‌گونه بود.

روش اول: قمار به‌صورت آنلاین از طریق سایت‌های خارجی و داخلی مانند پوکر و لاکی گیت که شخص با خرید اکانت به مبالغ مختلف که بیشتر با مبالغ میلیونی بوده از نمایندگان این شرکت‌ها، در شرط‌بندی شرکت می‌کند .

روش دوم: به‌صورت ایجاد سایت یا وبلاگ با نام خود یا یکی از دوستان و زیرمجموعه‌های خود، فرد فتوکل بازی‌ها را داخل سایت یا وبلاگ مذکور گذاشته و افراد به‌صورت اینترنتی اقدام به انجام بازی می‌کنند و اگر در قمار برنده شوند برابر ضریب‌هایی که وجود دارد، پول دریافت می‌کنند در غیر این صورت می‌بازند و پولی دریافت نمی‌کنند .

روش سوم: در این روش که به‌صورت برگه‌ای (تستی و فرمولی) می‌باشد فرد از طریق نرم‌افزار‌های رایانه‌ای توسط مهندسان رایانه که از کارشناسان خودشان است تولید و سپس اقدام به ایجاد این برگه‌ها کرده و بعد از انجام شرط‌بندی و پایان بازی‌ها، شرکت‌کنندگان از طریق اینترنت بررسی می‌کنند که آیا برنده شده‌اند یا خیر. گردانندگان این‌گونه موسسات نیز از طریق ایمیل‌ یا پیامک با همدیگر ارتباط داشته و اقدام به شرط‌بندی کرده و نتایج این‌گونه شرط‌بندی نیز به همین طریق (ایمیل یا پیامک) به گردانندگان داده می‌شود‌.

انهدام شبکه میلیاردی

سرپرست پلیس فتای مازندران در مورد انهدام این شبکه‌ها گفت: کارآگاهان و تیم‌های عملیاتی و اطلاعاتی پلیس فتای استان مازندران موفق به شناسایی و دستگیری عاملان و گردانندگان تمامی این سایت‌ها، وبلاگ‌ها و موسسات در سطح استان و بعضی از استان‌های همجوار و کشف و ضبط لوازم و تجهیزات آنان شدند .

وی در ادامه گفت: تاکنون بیش از 530 سایت و وبلاگ مجرمانه شناسایی شده و بیش از 143 نفر از مدیران، گردانندگان و نمایندگان، مراکز شرط‌بندی شناسایی و دستگیر و پس از تحقیقات تحویل مراجع قضایی شدند. با بیش از 54 موسسه و شرکت درخصوص امورات شرط‌بندی و قمار آنلاین که همه آنها به‌صورت غیرقانونی و جعلی ایجاد شده بودند نیز با هماهنگی دستگاه قضایی برخورد قانونی شد و از این افراد 119 دستگاه انواع لوازم رایانه‌ای، اعم از کیس، لپ تاپ، گوشی موبایل، سیمکارت، تبلت، مهر نمایندگان و... کشف و ضبط شد .

سرپرست پلیس فتای استان مازندران افزود: در تحقیقات و استعلامات صورت گرفته از دوسه موسسه و بررسی حساب‌های مالی آنها مشخص شد که این افراد بیش از 400 میلیارد تراکنش مالی در حساب‌های خود داشتند که این نشان از درآمد بالای این شرکت‌ها و موسسات دارد و لازم به ذکر است بسیاری از اقدامات مالی این شرکت‌ها به صورت دستی صورت می‌گرفته که امکان رهگیری وجود نداشته است.

سرهنگ محمدنژاد اظهار کرد: در تحقیقات بعدی صورت گرفته و همچنین گزارشات رسیده در این قماربازی‌ها که تحت عنوان پیش‌بینی مسابقات فوتبال به اصطلاح به آن مشروعیت داده‌اند حتی دانش‌آموزان و افراد با سن کم نیز حضور داشته‌اند و چه‌بسا دانش‌آموزانی که بعد از تعطیلی مدارس به این مکان‌های فروش، اعم از قهوه‌خانه‌ها، باشگاه‌های بیلیارد، دفاتر مخابراتی، گیم نت‌ها و... بدون اطلاع پدر و مادر می‌رفتند و شروع به قمار به نیت برد و دریافت پول بیشتر می‌کردند. این افراد ضمن اقدام به شرط‌بندی، متاسفانه اقدام به استعمال قلیان و سیگار کرده و زمینه‌های شروع به اعتیاد‌های دیگر نیز در آنها ایجاد می‌شد که با نگرش به اقدامات صورت گرفته، تمام‌ متهمان پس از انجام تحقیقات فنی و پلیسی و اخذ اقاریر صورت گرفته تحویل مقامات قضایی شدند .

توصیه به خانواده‌ها

سرپرست پلیس فتای مازندران در ادامه با هشدار به خانواده‌ها بر لزوم کنترل فرزندانشان به آنها توصیه کرد و گفت: خانواده‌ها باید به فرزندان خود اعلام کنند اگرچه شرکت در این شرط‌بندی‌ها برای بار اول مبلغ 10 هزار ریال است، اما زمینه را برای انجام قمارهای بعدی و دادن پول‌های سنگین‌تر ایجاد می‌کند، پس به هیچ وجه در این شرط‌بندی‌ها شرکت نکنند. براساس اعلام مراجع عظام تقلید این عمل شرعا حرام است و شرکت در این پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها جایز نیست. مدیران مدارس باید مد نظر داشته باشند و به دانش‌آموزان توصیه کنند که شرط‌بندی و پیش‌بینی مسابقات فوتبال هیچ کمکی به فوتبال کشور نمی‌کند و این پول‌ها به جیب قماربازان و سودجویان می‌رود. عوامل این شرط‌بندی و پیش‌بینی فوتبال اعلام می‌کنند که هدفشان کمک به بیماران سرطانی ‌یا افراد بی‌بضاعت یا کمک به فوتبال کشور است، اما این پول‌ها به جیب قماربازان و افراد متخلف می‌رود.

بسیاری از افراد با شرکت در این شرط‌بندی‌ها خانه و کاشانه خود را از دست داده و به دلیل اعتیاد به این امر باعث شده‌اند طلا و جواهرات زن و فرزند خود را بفروشند و حتی دست به نزول پول بزنند تا بتوانند به این کار ادامه دهند، به همین خاطر به خانواده‌ها توصیه می‌شود به هر نحو ممکن با فرد یا افراد خانواده خود صحبت کنند که این امر باعث فروپاشی خانواده‌ها و از بین بردن سرمایه زندگی آنها می‌شود. به خانواده‌ها توصیه شده در صورت بروز این گونه مشکلات‌ یا داشتن هر‌گونه اطلاعات و اخبار از مجریان و گردانندگان شرط‌بندی و پیش‌بینی فوتبال (به صورت برگه‌ای یا آنلاین) موضوع را به پلیس 110 یا پلیس فتای استان محل زندگی اعلام کنند.

امیرعلی حقیقت‌طلب / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها