نمایندگان مجلس شورای اسلامی قراراست سه شنبه 15 عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام هسته ای را انتخاب کنند تا اعضای این کمیسیون هرچه سریعتر و دقیقتر با بررسی مفاد برنامه جامع اقدام مشترک نظر خود را به صحن علنی اعلام نمایند اما دراین میان برخی از نمایندگان در آستانه تشکیل این کمیسیون تاکید دارند که افراد، باید فارغ از تعلقات جناحی وسیاسی انتخاب شوند تا به ابعاد مساله بپردازند.
کد خبر: ۸۲۰۲۳۳
سهم خواهی فراکسیونی از کمیسیون بررسی برجام

پرونده 12 ساله مذاکرات هسته ای، سرانجام روز سه شنبه 23 تیرماه 94 با قرائت جمع بندی پایانی مذاکرات از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسوول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پایان رسید.

براین اساس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی سه شنبه گذشته با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را درمورد برجام هسته ای به نمایندگان ارایه کردند، وزیر امور خارجه، متن توافق جامع و ضمائم آن را برای طی مراحل قانونی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

اما پس از سخنان وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مجلس شدند که نمایندگان با 136 رای موافق با تشکیل این کمیسیون ویژه موافقت کردند.

حال در آستانه انتخاب اعضای 15 گانه این کمیسیون ظاهرا اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز قرار است به بررسی سند برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در روز سه‌شنبه بپردازند.

اما در آستانه تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام بعضی از طیف های سیاسی موجود درمجلس با تذکر به هیات رئیسه یا گفتگو با رسانه ها نسبت به سهم خواهی تعدادی از جناح های سیاسی جهت حضور در این کمیسیون خبر داده اند.

نمایندگان منتقد توافق، از جمله طیف منتسب به جبهه پایداری از جمله روح الله حسینیان عقیده دارند که هیات رئیسه مجلس باید متن کامل برجام را میان نمایندگان توزیع نموده تا ماهیت توافق برای همه مشخص شود.

این نماینده منتقد دولت با تاکید بر اینکه ما مخالفیم، دهن مان را نبندید و اجازه بدهید حرفمان را بزنیم، گفت: نسبت به بسیاری از بندهای این تفاهمنامه مخالفت وجود دارد و حالا که در مجلس در اقلیت هستیم باید اجازه داده شود تا نظرات داده شود.

حسینیان گفت: در این توافق نامه امتیازاتی به مدت به 8 تا 25 سال به دشمنان انقلاب داده شده و متاسفانه در مجلس شرایط طوری برنامه‌ریزی شده که صدای مخالفان به گوش مردم نرسد.

از سوی دیگر مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز درمورد بررسی مفاد توافق نامه هسته ای تاکید کرد که کمیسیون بررسی برجام نباید در اختیار یک فراکسیون خاص باشد و نباید مطابق نظر عده ای تشکیل شود.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با انتقاد از مصوبه مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای گفت که نباید این کمیسیون در اختیار یک فراکسیون خاص قرار گیرد چون اختلافاتی بین فراکسیون‌ها در مورد ترکیب آن وجود دارد.

این نماینده مجلس هشدار داده که شکل‌گیری این کمیسیون ویژه نه تنها کمکی به روند اجرای توافق نمی‌کند بلکه اختلافات را در خصوص اجرای توافق تشدید می‌کند.

حبیب‌الله آقاجری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز امروز در تذکری به هیات رئیسه یاد آور شده که که مسئله هسته‌ای باید با دید فراجناحی و ملی بررسی شود.

احمد توکلی نماینده تهران ودیگر عضو فراکسیون اصولگرایان نیز حتی خواستار ارائه لایحه توافق هسته ای از سوی دولت شده است.

حال با درنظر گرفتن سخنان و اظهارات صورت گرفته در آستانه بررسی های مجلس این گونه می نماید که تفکرات سیاسی از گرایش های مختلف، از گوشه و کنارخانه ملت برای بررسی ابعاد توافق نامه هسته ای در حال شکل گیری است که برای مدیریت آن باید تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

فاطمه امیری- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها