دکتر فواد ایزدی در گفت‌وگو با جام‌جم از خطاهای محاسباتی پساتوافق می‌گوید

یک اشتباه تحلیلی در رابطه با آمریکا

ظریف و صالحی در جلسه علنی دیروز به سوالات نمایندگان پاسخ دادند

کمیسیون ویژه مجلس برای بررسی متن هسته‌ای

درست یک هفته پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، نمایندگان مجلس در جلسه‌ای با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، بحث و بررسی درباره اجرای توافق هسته‌ای وین را آغاز کرده و رای به تشکیل کمیسیون ویژه در این رابطه دادند.
کد خبر: ۸۱۸۸۲۲

در این جلسه ویژه، وزیر امور خارجه کشورمان پس از تقدیم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس توافق وین، هیچ یک از نیازهای کشور در زمینه هسته‌ای تعطیل نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف با بیان اینکه مدعی نیستم «بر جام» کاملا به نفع ماست، افزود: توافق هسته‌ای در سطوح مختلف قابل تحلیل و بررسی است اما از هر سطحی که به آن نگریسته می‌شود نباید فراموش کرد که هر توافقی به هر حال بده‌بستان است و از برخی خواسته‌ها به نفع بخش مهم‌تری صرفنظر می‌شود تا داده و ستانده‌ها متعادل شود. وی افزود: اهداف کلیدی جمهوری اسلامی ایران که برای رسیدن به آن پافشاری کردیم و در برجام به‌عنوان ستانده‌های جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود عبارت است از حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت تحقیق و توسعه و حفظ تاسیسات هسته‌ای از جمله فردو، رفع تحریم‌ها و پایان دادن به شش قطعنامه تهدیدآمیز سازمان ملل متحد. وی گفت: برای طرف مقابل خواسته کلیدی عدم دسترسی به سلاح هسته‌ای ایران از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها بود اما براساس اصول اسلامی و فتوای تاریخی مقام معظم رهبری، ایران هیچ‌گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و ایجاد این اطمینان به طرف مقابل امتیاز خاصی به شمار نمی‌رود و برخی نظارت‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه دوره زمانی مشخص و تاریخ انقضای معین دارد.

مهر تائید شورای امنیت بر غنی‌سازی ایران

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: بزرگ‌ترین دستاورد ما مهر تائید شورای امنیت بر غنی‌سازی در ایران است. وی گفت: برنامه غنی‌سازی ایران بدون یک روز توقف ادامه خواهد یافت و در یک جراحی علمی و کارشناسی 15 ساله به ظرفیتی خواهد رسید که برای پنج نیروگاه هسته‌ای کافی است. اینها امتیازاتی است که برای خیلی از کشورهای دنیا آرزویی دست‌نیافتنی است.

ظریف گفت: تحریم‌های مرتبط با بحث هسته‌ای به طور کامل از روزی که روز توافق شناخته می‌شود لغو و در روز اجرای توافق به طور کامل متوقف خواهد شد. وزیر امور خارجه همچنین درباره این‌که باید لغو تحریم‌ها با امضای توافق همزمان و اقدامات ایران و طرف مقابل نیز متناظر باشد، افزود: شورای امنیت روز دوشنبه همه تحریم‌هایش را لغو کرد و قطعنامه اخیر شورای امنیت به معنی کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی ایران برای طی مراحل تصویب توافق نیست.

پاسخ ظریف به ۵ سوال نمایندگان مجلس

در پایان سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان در صحن علنی مجلس و زمانی که محمدجواد ظریف قصد داشت جایگاه سخنرانی را ترک کند، رئیس مجلس از او خواست به چند سوال که نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند، پاسخ دهد.

سوال نخست علی لاریجانی در این باره بود که آمریکایی‌ها مطرح کردند نظارت 10ساله شورای امنیت به 15 سال افزایش یافته که ظریف در این باره پاسخ داد: ما به این حرف‌ها بشدت اعتراض کرده‌ایم و آن را پیگیری خواهیم کرد. اما تأکید می‌کنم که این‌گونه حرف‌ها فاقد ارزش است. بر اساس متن موضوع، در پایان 10 سال، نظارت شورای امنیت سازمان ملل در برنامه هسته‌ای ایران خاتمه خواهد یافت.

رئیس مجلس در قالب دومین سؤال خود از وزیر امور خارجه پرسید: گفته می‌شود که آژانس باید در فعالیت‌های هسته‌ای ایران قضاوت و اعلام کند که دارای انحراف نیست در این‌باره توضیح دهید. ظریف پاسخ داد: ما برای برداشتن این شرط تا روزهای آخر تلاش کردیم و توانستیم آن را به طور کامل حذف کنیم. آنچه در این زمینه باقی می‌ماند راستی‌آزمایی متناظر با اقداماتی است که از روز توافق انجام خواهد شد. روز توافق بعد از 2/5 تا سه ماه دیگر خواهد بود که تصویب توافق در کنگره آمریکا و مجلس شورای اسلامی، مراحل قانونی خود را طی کند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شود که طرفین آماده اجرا هستند. در آن زمان اقدام کردن را آغاز خواهیم کرد. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران اقدامات طرف مقابل را رصد و نظارت می‌کند لذا دقیقا می‌دانیم که چگونه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

لاریجانی در سومین سوال خود از ظریف پرسید: شما می‌گویید که فلان مطلب در برجام نیامده اگرچه در قطعنامه ذکر شده است، چرا نمی‌گویید به محض تخلف از قطعنامه شورای امنیت تحریم‌ها برمی‌گردد؟ وزیر امور خارجه پاسخ داد: قطعنامه هیچ سازوکار تنبیهی ندارد.

لاریجانی پرسید: در بند 18 برجام آمده سازمان ملل بعد از تائید آژانس تحریم‌ها را تعلیق می‌کند، شما بفرمایید که این لغو است یا تعلیق؟ ظریف در پاسخ تصریح کرد: در هیچ‌جای برجام تعلیق نیامده و هر جا تعلیق گفته شده ناشی از اشتباه در ترجمه است. دیروز مشاهده کردیم که تحریم‌ها لغو شد.

رئیس مجلس پنجمین سوال خود از وزیر امور خارجه را به فعالیت‌های موشکی ایران اختصاص داد و گفت: این‌که گفته می‌شود موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد مطلبی قابل تفسیر است و می‌تواند شامل سایر موشک‌ها هم بشود در این باره توضیح بدهید.

ظریف پاسخ داد: این مساله نقض برجام نیست و این بند ضمیمه قطعنامه شورای امنیت به شکل غیرالزام‌آور است.

صالحی: دستاورد فنی مذاکرات بزرگ است

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیگر سخنران جلسه دیروز بهارستان بود که از دستاوردهای فنی مذاکرات دفاع کرد و گفت: من مسئولیت شرعی، وجدانی، عرفی و عقلانی آنچه را در زمینه فنی به‌دست آمده، می‌پذیرم.

وی گفت: آنچه در زمینه فنی به‌دست آمده بزرگ است. رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که ما در این مذاکرات، محدودیت هایی را پذیرفتیم، گفت: اما اینها محدودیتی نیست که تحقیق و توسعه ما را بر هم بزند. ما روی تمام سانتریفیوژهایی که داریم، کار می‌کنیم و محدودیت ها آزاردهنده​ نیست.

تشکیل کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای

به‌دنبال توضیحات محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی، نمایندگان مجلس در نشست علنی مجلس به درخواست تشکیل کمیسیون ویژه به استناد ماده 44 آئین‌نامه داخلی مجلس برای رسیدگی به توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5 رای مثبت دادند.

پرسش‌های لاریجانی و پاسخ‌های صالحی

رئیس مجلس در جلسه دیروز از صالحی سوالاتی را پرسید و در نخستین پرسش خود، گفت: انتقال سوختِ مصرف شده به خارج از کشور آیا پذیرش محدودیت تلقی می‌شود یا خیر؟ صالحی پاسخ داد: سوخت مصرف‌شده اراک را به شرط آن‌که ضایعات آن را به ایران برنگردانند، به خارج انتقال می‌دهیم. وی افزود: نگهداری سوخت مصرف شده در خارج از کشور برای ما یک فرصت است.

لاریجانی پرسید: این چه نوع تحقیق و توسعه‌ای است که پس از هشت سال می‌توانیم زنجیره IR6 وIR8 داشته باشیم، صالحی گفت: در کشورهای پیشرفته یک ماشین از نظر فنی از ابتدای خلق فکری تا رسیدن به تولید انبوه، 8 سال زمان نیاز دارد و برای رساندن به ظرفیت قابل اعتماد باید زنجیره‌ای از آنها ایجاد شود. وی ادامه داد: محدودیت‌هایی را پذیرفتیم و از انتهای سال هشتم به تولید ماشین‌های IR6 و IR8 می‌پردازیم. از ابتدای سال یازدهم نیز تعداد این ماشین‌ها افزایش می‌یابد و زنجیره‌های سانتریفیوژ‌ها ارتقا می‌یابد. لاریجانی پرسید چرا ایران برای 15 سال حق ساخت رآکتورهای جدید آب سنگین را نخواهد داشت، صالحی پاسخ داد: پس از بازطراحی آب سنگین اراک، پنج شش سال طول می‌کشد که این رآکتور به سرانجام نهایی برسد. وی افزود: با ساخت رآکتور مدرن اراک نیازی به رآکتور جدید دیگری نداریم. لاریجانی در سوالی دیگر از رئیس سازمان انرژی اتمی پرسید: توقف غنی‌سازی در فردو برای 15سال آیا پذیرش محدودیت نیست؟ که صالحی پاسخ داد: فردو از ابتدا برای تحقیق و توسعه و برای نصب تجهیزات گران‌قیمت طراحی شده تا اگر خدای نکرده اتفاق بدی افتاد بتوانیم از ماشین‌های گران‌قیمت‌مان نگهداری کنیم. وی در ادامه با اشاره به این‌که ایران در بین کشورهای در حال توسعه تنها کشوری است که دو کالای استراتژیک خود یعنی اورانیوم غنی شده و آب سنگین را به بازارهای بین‌المللی ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: ما در زمینه آب سنگین دستاورد بزرگی به دست آورده‌ایم و مازاد آن را می‌فروشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها