بنده از همسرم جدا شده‌ام و در حال پرداخت مهریه هستم. چند روز قبل شنیدم در صورت فوت پدرم، همسرم می‌تواند به جای مهریه ارثیه مرا توقیف کند.چطور می‌توان از انجام این روند جلوگیری یا پیشگیری کرد؟
کد خبر: ۸۱۷۳۳۴

هر طلبکاری می‌تواند اموال بدهکار را که قهری (مثل ارث)یا از راه کار و کوشش بدست آورده باشد توقیف کند و به جز مستثنیات دین، بقیه اموال او را از راه قانونی به نفع خود ضبط کند. البته در اموال موروثی فقط سهم الارث بدهکار را می‌تواند بگیرد نه سهم همه وراث را و در محدوده سهم الارث توقیف و مطالبه دین از بدهکار بلامانع است.

من و سه برادر و مادرم یک واحد آپارتمان ورثه‌ای داریم. برادرها می‌گویند برای راحت‌تر شدن فروش یا اجاره واحد همه به یک نفر از خودمان وکالت بدهیم. می‌خواهم بدانم برای آن‌که سهم من محفوظ بماند باید چه کنم؟

اگر برای فروش یا اجاره دادن ملک وکالت بدهید حق شما از بین نمی‌رود، زیرا وکیل موظف است در راستای انجام موضوع وکالت، حق موکل را حفظ و لحاظ کند و اگر آپارتمان را اجاره داد مال ‌الاجاره و اگر آن را فروخت ثمن معامله را به موکل تحویل دهد.

کسی دارای خانه مسکونی و ماشین نیست و دارای بدهی، قرض و اقساط بانکی است و فقط در زندگی یک باب مغازه دارد که تنها راه کسب آن است. سوال اینجاست آیا مغازه فوق از مستثنیات دین است؟

آنچه در قانون آمده این است وسایل و ابزار کار کسبه که وسیله امرار معاش محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی می‌باشند جزو مستثنیات دین است. تشخیص دادگاه صادر کننده لازم الاجراست بنابراین در مورد مغازه مذکور تصمیم نهایی با دادگاه است.

شوهرم به اجبار از من امضاء گرفته که هیچ حقی نسبت به مهریه‌ام ندارم و مادرم نیز به‌اجبار شوهرم به عنوان شاهد، نامه را امضاء کرده. آیا شوهرم می‌تواند مرا از مهریه‌ام محروم کند؟ باید چه کنم؟

اگر زن مهریه خود را به شوهرش بخشیده باشد قابلیت رجوع ندارد.

بنده بدون اجازه همسرم در دانشگاه نام‌نویسی کرده‌ام و قبول شده‌ام، کلاس‌های زبان و ورزش هم می‌روم در ضمن کارمند هم هستم. آیا همسرم می‌تواند مرا از انجام این کارها منع کند؟

خروج شما از منزل به جزء موارد استثنایی نیاز به اجازه همسر دارد و چون تحصیل مستلزم خروج از منزل است می‌تواند منع کند مگر این‌که ضمن عقد این حق از وی سلب شده باشد.

اگر زن و شوهر در زمان عقد توافق به پوشش کامل زن ـ چادر ـ کنند و بعد از مدتی زن از این کار امتناع کند آیا به وسیله قانون می‌شود زن را وادار به این کار کرد و اگر زن بی‌اجازه از خانه خارج شود و400 کیلومتر از خانه شوهر دور شود تکلیف چیست. راهنمایی کنید آیا می‌شود زن را طلاق و مهریه را کاهش داد؟

زنی که بدون موافقت شوهر به مسافرت غیرضروری برود معصیت کرده ولی صدور حکم طلاق و ثبت آن مشروط به پرداخت مهریه است حتی اگر زنی گناه کبیره یا بالاتر، جرمی هم مرتکب شود که مستحق مجازات باشد از مهریه کاسته نمی‌شود و در خصوص حجاب هم بوسیله قانون نمی‌توان او را به چادر سر کردن، اجبار کرد پوشش و حجاب، ملاک است.

با توجه به پرسش برخی از خوانندگان درخصوص مهریه، ارثیه، مستثنیات دین و اجازه خروج همسر از خانه ، مرکز مشاوره قوه قضاییه به پرسش‌های مطرح شده در این باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها