مقام های سرشناس آمریکایی در اندیشکده خاورمیانه واشنگتن در یادداشت ویژه خطاب به باراک اوباما رئیس دولت کنونی امریکا اعلام کردند:"ما به دولت امریکا سفارش می کنیم به مهلت سی ام ژوئن ( 9 تیر ) به عنوان مهلت خدشه ناپذیر نگاه نکند و تا رسیدن به یک توافق خوب در مذاکرات حاضر بوده تا به امتیازهای لازم برسد."
کد خبر: ۸۱۱۹۹۳
خط و نشان دوباره امریکایی ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این صاحب منصبان اسبق امریکا و کارشناسان کنونی امریکا همچنین گفتند: تاسیسات نظامی سپاه باید بازدید شوند و هدف، باید عقب راندن ایران در طرح توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته تا حد ممکن باشد.

پاتریک کلاسون، رابرت اینهورن، نورمن ایسون، استفان هادلی، اولی هینونن، جیمز جفری، جوزف لیبرمن ، دنیس راس و برخی دیگر از جمله چهره های مطرح و سرشناس امریکایی همچنین مدعی شدند که توافق باید مانع از ارتقای فنی سریع و گسترش آنها در بازه زمانی 10 ساله شود.

به زعم نویسندگان این یادداشت، موارد ذیل از جمله موضوعاتی هستند که یک توافق خوب هسته ای با ایران را باید شامل شوند و عبارتند از:

نظارت و راستی آزمایی: بازرسان آژانس بین المللی هسته ای باید به موقع و به طور موثری به هر مکان در ایران دسترسی داشته باشند تا قادر باشند متابعت ایران از توافق را تایید کنند. ضرورت دارد از تاسیسات نظامی سپاه پاسداران ایران و دیگر تاسیسات حساس این کشور بازدید صورت گیرد. ایران در نقطه مقابل، نباید قادر به سنگ اندازی در ارائه امکان دسترسی به مکان هایی که مورد نیاز بازرسی ناظران آژانس بین المللی هسته ای برای اجرای مسئولیتشان است، باشند.

پس از گزارش صاحب منصبان اسبق امریکا و کارشناسان کنونی امریکا به اوباما، اما خبرگزاری رویترز هم با اشاره به این اختلافات و احتمال از دست رفتن ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیر) خاطرنشان کرد که دیپلمات ها ضرب الاجل اصلی مذاکرات را 9 ژوئیه (18 تیر) می دانند، یعنی روزی که فرصت دولت امریکا برای ارائه متن توافق هسته ای به کنگره این کشور به پایان می رسد.

جنجال کرباسچی در افطاری روحانی

سخنگوی جبهه با اشاره به سخنان ساختار شکنانه غلامحسین کرباسچی در ضیافت افطاری با رئیس‌جمهور گفت: اظهارات آقای کرباسچی با توجه به سوابق وی ساختارشکنانه و طرح این سخنان در حضور رئیس‌جمهور هنجارشکنی و نوعی عدم رعایت شان رئیس‌جمهور و حضار بود.

سید کمال‌الدین سجادی سخنگوی جبهه پیروان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حواشی ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با احزاب و تطهیر سران فتنه در این دیدار اظهار داشت: پس از اظهارات ساختارشکنانه آقای کرباسچی درباره تطهیر سران فتنه ما صرفا به خاطر رعایت احترام میزبان صبوری به خرج داده و این جلسه را ترک نکردیم.

می افزود:تطهیر و حمایت از سران فتنه در ضیافت افطاری با رئیس‌جمهور از سوی آقای کرباسچی زیر سوال بردن شأن رئیس‌جمهور و حضار بود.


این فعال اصولگرا ادامه داد: برخی شخصیت‌های سیاسی همچون آقای کرباسچی عامدانه و عالمانه با عبور از خط قرمز نظام و با بی‌احترامی به رئیس‌جمهور قصد تطهیر سران فتنه و کم‌رنگ کردن فتنه را داشت .

لزوم واقع‌بینی درباره عربستان

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی باید نسبت به روابط ما با عربستان سعودی واقع‌بینانه عمل کند، بر پیگیری حقوقی اسناد جدید «ویکی لیکس» تأکید کرد.

حسین سبحانی نیا در گفتگو با مهر، با اشاره به افشای اسناد جدید «ویکی لیکس» درباره تحرکات عربستان سعودی در حوزه سیاست خارجی به ویژه اقدامات این رژیم علیه ایران اظهار داشت: این توطئه‌ها و شیطنت‌های رژیم عربستان سعودی مربوط به امروز و دیروز نیست و مدت‌هاست که ادامه دارد و به ویژه در سه الی چهار سال اخیر، به صورت جدی‌تر و علنی‌تر دنبال شده و اقداماتی از این قبیل را علیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند که قابل تأمل است.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی ما باید نسبت به روند روابط ما با عربستان سعودی واقع‌بینانه عمل کند؛ درست است که امروز در دنیای اسلام «وحدت» یکی از ضرورت‌ها و نیازهاست، اما مشاهده می‌کنیم که عربستان سعودی که خود را پایگاه وحدت می‌داند، متاسفانه به یکی از عوامل تفرقه در جوامع اسلامی تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها