شایعه‌ای با انگیزه‌های سیاسی

شایعه «تفکیک جنسیتی» در سازمان‌ها و نهادهای مختلف هرازگاهی به جریان مسموم خبری تبدیل می‌شود تا زمینه‌ای برای موضع‌گیری موافقان و مخالفان این طرح باشد.
کد خبر: ۸۱۰۸۹۳
شایعه‌ای با انگیزه‌های سیاسی

جدیدترین خبرسازی دروغ در این زمینه به بخشنامه‌ای اشاره دارد که به‌زعم دامن‌زنندگان به شایعه ظاهرا در معاونت صدا ابلاغ شده است، شایعه‌ای که متاسفانه جرقه آن را خبرگزاری ایلنا زد و سپس در برخی سایت‌های خبری و حتی شبکه‌های مجازی تکرار شد، در حالی که مهم‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی رادیو، یعنی روابط عمومی، ازصدور این بخشنامه اعلام بی‌خبری می‌کند.

براساس شایعات دو روز گذشته، معاونت صدا از مدیران مرد شبکه‌های رادیویی خواسته تا از منشی و همکاران زن در اتاق‌ها استفاده نکنند.

گرچه روابط عمومی صدا با قاطعیت اجرای این طرح وخبر صدور چنین بخشنامه‌ای را تکذیب کرده، اما مهم‌تر از آن، ایجاد حساسیت کاذب و جریان‌های کم‌توان شبه‌خبری نسبت به چنین موضوعاتی است که نشان می‌دهد انگیزه سازندگان این شایعات از شائبه‌های سیاسی خالی نیست.

باتوجه به رواج شایعاتی مشابه مانند تفکیک جنسیتی در برخی سازمان‌ها،کنسرت‌ها و حتی آموزشگاه‌ها، بررسی علل دامن زدن به چنین موضوعاتی نیازمند تامل است.

شایعه در مفهوم کلی در فضایی رشد می‌کند که برخی افراد و گروه‌ها بخواهند ترس‏ها، آرزوها و خصومت‏هایی را که احتمالا از وجود آنها در خود آگاه نیستند، بیرون بریزند معمولا ورشکستگان خبری در داخل وخارج از شایعه برای اغراض سیاسی بیشترین استفاده را می‌برند که سازوکار بزرگنمایی و وارونه جلوه دادن رویدادها مهم‌ترین راه‌های شایعه‌سازی و باورپذیر کردن خبرهاست.

صرف‌نظر از این نکات بد نیست بدانیم در حال حاضر، تفکیک و جداسازی زنان و مردان در برخی محیط‌های کاری، تحصیلی و حتی تفریحی در بسیاری از کشورها، اقدامی برای تامین رفاه بیشتر شهروندان و نه دخالت در حریم خصوصی آنهاست.

در این کشورها، جداسازی زنان و مردان در برخی محیط‌ها راهی برای تامین امنیت و سهولت در انجام کارهاست، به‌عنوان نمونه در 17 دانشگاه آمریکایی طرح تفکیک جنسیتی اجرا می‌شود یا در برخی خودروهای جمعی در هند، تایلند و کشورهای شرق‌دور، تفکیک زنان و مردان راهی برای تامین امنیت شهروندان است.

درحالی که درکشورما حتی اگر مدیری برای رفاه حال زنان همکار و جلوگیری از اجبار آنها برای فعالیت در خارج از ساعات اداری، به تفکیک و استفاده از نیروی مرد رای دهد، شک و شبهه سیاسی و منزوی کردن زنان و منع آنها برای فعالیت اجتماعی، قوت می‌گیرد.

این درحالی است که امروزه کمتر کسی باور می‌کند با توجه به تاکید مقامات و مسئولان نظام، بویژه رهبر انقلاب مبنی بر ضرورت مشارکت سیاسی، علمی و اجتماعی زنان و از آن مهم‌تر افزایش تدریجی تعداد زنان در مدیریت میانی سازمان‌ها، تفکیک جنسیتی قابل قبول باشد.

از سوی دیگر، جریان‌سازی برخی خبرگزاری‌ها و مطبوعات در دو روز گذشته در اشاعه این خبر کذب نشان می‌دهد آنها نیز در رعایت انصاف و عدالت خبری اصل دقت و صحت را رعایت نکرده‌اند و ناخواسته به ابزار رواج شایعه تبدیل شده‌اند، بدون شک تکرار چنین امری به بی‌اعتمادی مخاطب می‌انجامد.

کتایون مصری - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها