سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد

پیگیری حادثه فرودگاه جده و وضعیت ممنوعیت سفر عمره

پس از اعلام طرح کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا مبنی بر تسلیح قبایل و عشایر عراق و همچنین تجزیه این کشور به 3 قسمت مجزا، گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی به صورتی گسترده و یکپارچه مخالفت شدید خود با این طرح تفرقه‌انگیز را اعلام کرده‌اند.
کد خبر: ۷۹۴۱۵۶

بر همین اساس، پارلمان عراق عصر روز شنبه در سی‌وچهارمین جلسه خود به ریاست سلیم جبوری و با حضور 280 نماینده با تصویب قانونی، اجرای طرح کنگره آمریکا مبنی بر ارسال سلاح برای عشایر سنی و پیشمرگ‌ها را ممنوع اعلام کرد؛ در واقع با تصویب این قانون هیچ یک از دولتمردان عراقی اجازه‌ مذاکره را هم در این باره نخواهند داشت. پس از پایان این جلسه همام حمودی، عضو هیات رئیسه پارلمان عراق گفت اقدام اخیر آمریکا به طور کامل رد شده است و هیچ‌گونه مذاکره‌ای درخصوص آن صورت نمی‌گیرد، زیرا حاکمیت و وحدت عراق خط قرمز است و به کسی اجازه داده نمی‌شود از آن تجاوز کند.

حمودی افزود: آمریکا با ارائه چنین پیش‌نویسی که با گروه‌های عراقی به طور مستقل و جدا از دولت مرکزی برخورد می‌شود نه‌تنها ایجاد دو دستگی در عراق را ترویج می‌دهد، بلکه موجب ایجاد فتنه در کشور نیز می‌شود. عراق از بافت اجتماعی‌ متنوعی تشکیل شده که از نظر قومیتی، دینی و تاریخی با هم هماهنگ است و هرگونه اقدام برای ایجاد دودستگی در این بافت اجتماعی، باعث فتنه‌های داخلی می‌شود. از سوی دیگر مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای از اقدام پارلمان در مخالفت با پیش‌نویس طرح کنگره آمریکا استقبال و از تمامی کسانی که در تصویب بیانیه پارلمان مشارکت کرده‌اند، قدردانی کرد. یکی از نکات مهم جلسه عصر شنبه، غیبت ائتلاف گروه‌های عراقی و ائتلاف کردستان در این نشست بود.

همچنین حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در تماس تلفنی با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد با طرح‌هایی که موجب تضعیف وحدت و تجاوز به حاکمیت ملی عراق شود، مخالف هستیم. در این تماس تلفنی، بایدن نیز بر ضرورت ارسال کمک تسلیحاتی به گروه‌های مسلح تحت نظر نخست‌وزیر عراق و دولت مرکزی این کشور تاکید کرد. در ادامه این مخالفت‌ها، ایاد علاوی معاون رئیس‌جمهور عراق هم این اقدام را دخالت آشکار در امور داخلی عراق توصیف کرد.

از سوی دیگر عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق طی سخنانی در سومین کنفرانس سازمان‌ها و رهبران جامعه مدنی، تصریح کرد کنگره آمریکا با تلاش برای حرکت به سمت تجزیه عراق، بار دیگر به اتخاذ تصمیمات بسیار اشتباه در حق ملت‌ها اقدام کرده است. وی به این موضوع نیز اشاره داشت که تعامل عراق با آمریکا از طریق دولت این کشور و نه از طریق کنگره و دیگر موسسات است.

در بحبوحه این اتفاقات، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق عصر روز شنبه به همراه تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این اقلیم، وارد واشنگتن شد. بنا بر اعلام ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و نیز مسئولانی در اقلیم کردستان، بارزانی در دیدار با اوباما طرح خود برای تشکیل کشور کرد را به وی ارائه خواهد کرد. مساله ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها به‌عنوان نیروی نظامی اقلیم کردستان از دیگر محورهای مهم گفت‌وگوهای بارزانی با اوباما خواهد بود. بارزانی در حالی با این دو پیشنهاد وارد واشنگتن می‌شود که وزارت خارجه آمریکا پیشتر گفته بود واشنگتن تمایل دارد ارسال سلاح برای پیشمرگ‌ها فقط از طریق دولت مرکزی بغداد صورت گیرد.

جزئیاتی از طرح آمریکا

در همین حال، مجله آمریکایی تایم در گزارشی مفصل و 8 صفحه‌ای، به جزئیات طرح آمریکایی تجزیه عراق به 3 کشور اشاره کرد. براساس این طرح، یکی از این کشورها در شمال و کردستان عراق ایجاد می‌شود و دولت دوم مخصوص اهل تسنن است که در مجاورت سوریه شکل می‌‌گیرد، دولت سوم نیز متعلق به شیعیان خواهد بود که در جنوب عراق بر پا و بخش‌های وسیعی از این کشور را شامل می‌‌شود.

این مجله نقشه‌‌های مفصلی را منتشر کرده که نحوه توزیع مناطق بین کردها و اهل تسنن و شیعیان را تشریح می‌کند و بغداد را جزو کشور سنی قرار می‌دهد. در این طرح کرکوک در دولت کرد قرار دارد، اما در مرزهای دولت سنی قرار گرفته است. دولت شیعی نیز در مرزهای جنوبی تا کویت گسترده شده تا راه را بر پیوستن برخی مناطق شیعه‌نشیبن در شمال شرق عربستان به خود باز بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها