متهمان با روش‌های متفاوت، قربانیان خود را فریب داده و از آنها دزدی می‌کردند

سرقت، کسب و کارشان است

اعضای این باند برای به دست آوردن پول دست به هر کاری می‌زدند؛ از سرقت اموال زنان میانسال گرفته تا دستبرد مسلحانه. آنها سرقت‌هایشان را طوری انجام می‌دادند که هیچ‌کس به آنها شک نمی‌کرد. اما متهمان با آن‌که در سرقت‌هایشان نقاب به چهره داشتند خیلی زود توسط پلیس دستگیر شده و به جرایم خود اعتراف کردند.
کد خبر: ۷۸۸۵۱۷
سرقت، کسب و کارشان است

سرقت‌های باندی

اوایل دی سال گذشته زن جوانی سراسیمه با پلیس اردبیل تماس گرفت و از ورود به زور مردان نقاب‌دار به خانه‌اش خبر داد.

او به پلیس گفت: «ظهر امروز در خانه تنها بودم که زنگ در به صدا درآمد. در را که باز کردم دو مرد نقاب‌پوش درحالی که کتانی و کاپشن اسپرت به تن داشتند و به زبان بومی صحبت می‌کردند با تهدید چاقو وارد شدند. چون چهره‌شان را پوشانده بودند، موفق نشدم صورتشان را ببینم، آنها با تهدید چاقو دست و پایم را بستند و طلا و جواهرات و پول‌هایی را که داخل خانه بود به سرقت بردند.»

با شکایت زن جوان، اکیپی از کارآگاهان پلیس آگاهی اردبیل وارد عمل شدند و بررسی‌ها در این رابطه آغاز شد. در ادامه تحقیقات، کارآگاهان با شکایت‌های مشابهی مواجه شدند که حکایت از سریالی بودن سرقت‌ها توسط اعضای باندی داشت. با بررسی شکایت‌ها مشخص شد که سارقان نقابدار با تهدید چاقو وارد خانه‌هایی که در آنها فقط صاحبخانه‌های زن هستند، می‌شوند.

شناسایی سارقان سابقه‌دار

از آنجا که شیوه و شگرد مردان نقاب‌دار حرفه‌ای بود، این احتمال مطرح شد که سارقان سابقه‌دار بوده و پیش از این به همین اتهام بازداشت شده‌اند. با این فرضیه، کارآگاهان سراغ متهمان سابقه‌داری رفتند که مشخصات ظاهری آنها با مشخصات مردان نقاب دار یکی باشد. در بررسی‌های صورت گرفته آنها متهمی به نام فرهاد را شناسایی کردند که شباهت زیادی با یکی از متهمان فراری داشت. این شباهت باعث شد تا کارآگاهان به تحقیق در رابطه با فرهاد بپردازند. در بررسی‌ها مشخص شد که متهم جوان مدتی قبل به اتهام سرقت بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت آزاد شده بود. بلافاصله کارآگاهان وارد عمل شده و به صورت نامحسوس متهم سابقه‌دار را تحت کنترل قرار دادند.

در تحقیقات کارآگاهان دریافتند که فرهاد مدتی است با یکی از سارقان سابقه دار به نام حجت ارتباط برقرار کرده است؛ نکته‌ای که باعث شد نظر کارآگاهان به حجت جلب شود، لباس‌هایی بود که او به تن داشت. لباس‌های متهم سابقه‌دار با لباس‌هایی که مالباختگان از سارقان خانه‌هایشان عنوان کرده بودند شباهت زیادی داشت و همین مساله ظن کارآگاهان را برانگیخت.

سرقت از پیرزن‌ها

درحالی که تحقیقات در این رابطه ادامه داشت، کارآگاهان دریافتند که دو مرد سابقه‌دار با متهمی دیگر در ارتباط هستند، متهمی که احتمال می‌رفت سومین عضو باند نقاب‌داران مسلح باشد. متهمان با دستور بازپرس پرونده بازداشت شده و تحقیقات از آنها آغاز شد، همزمان سه مرد سابقه‌دار با مالباختگان مواجه شدند و باتوجه به ظاهر و لباس‌هایی که به تن داشتند از سوی آنها شناسایی شدند. از سویی کارآگاهان مبارزه با سرقت پلیس اردبیل با شکایت‌های سریالی سرقت از پیرزن‌ها مواجه شدند. سارقان به بهانه کمک به نیازمندان به سراغ پیرزن‌ها رفته و طلاجات آنها را سرقت می‌کردند. از آنجا که مشخصات سارقان طلاجات پیرزن‌ها با مردان نقاب‌دار شباهت داشت، پیرزنان به مواجهه حضوری با آنها پرداخته و سارق طلاجاتشان را شناسایی کردند.

متهمان که خود را در دام پلیس می‌دیدند به سرقت‌های خانه، زورگیری و سرقت از پیرزنان اعتراف کردند. فرهاد یکی از متهمان این پرونده به افسر پرونده‌اش گفت: مدت‌هاست که سرقت انجام می‌دهم و به همین دلیل نیز بازداشت شده‌ام. چند ماه قبل از زندان آزاد شدم و تصمیم گرفتم سرقت‌هایم را ادامه دهم. موضوع را با دو همدستم که آنها نیز سارقان سابقه‌دار بودند، مطرح کردم. برای ما فرقی نمی‌کرد به چه شیوه‌ای سرقت کنیم، مهم فقط به دست آوردن پول بود.

شگردی برای سرقت

متهم جوان ادامه داد: «اولین مورد از سرقت‌هایمان زورگیری بود، ما در کوچه‌ها پرسه می‌زدیم و زمانی که خانه‌ای را به عنوان سوژه انتخاب می‌کردیم، مدتی خانه را زیر نظر می‌گرفتیم و زمانی که می‌دیدیم صاحبخانه از خانه خارج شد و همسرش به تنهایی داخل خانه است سراغش می‌رفتیم. زنگ در را می‌زدیم و در حالی که نقاب به صورت داشتیم با تهدید چاقو وارد خانه می‌شدیم. یکی از همدستانم مقابل در منتظر می‌ماند و ما دو نفر وارد شده و با تهدید چاقو، دست و پاهای مالباخته را می‌بستیم و اموالش را سرقت می‌کردیم.

او ادامه داد: علاوه بر این روش، خانه‌های ویلایی را در مناطق بالای شهر انتخاب می‌کردیم و زمانی که می‌دیدیم صاحبخانه همراه خانواده‌اش بیرون رفته و مطمئن بودیم بزودی برنمی‌گردد وارد خانه شده و وسایل با ارزش و سبک را سرقت می‌کردیم. سومین شیوه ما برای سرقت پیرزنان بودند. یک نایلون مشکی که داخل آن چند تکه لباس کهنه که بسته‌بندی شده بود و به نظر نو می‌آمد، می‌گذاشتیم. داخل کوچه‌ها به دنبال پیرزنان تنها می‌گشتیم و با دیدن سوژه‌ای مناسب به سراغ آنها می‌رفتیم. با این بهانه که ما خیر هستیم و می‌خواهیم این لباس‌ها را به نیازمندان بدهیم و شما نیازمندی را سراغ ندارید با آنها مشغول صحبت می‌شدیم. بعد از آن به این بهانه که می‌خواهم برای همسرم طلا بخرم و نمی‌دانم چطور طلایی باید بگیرم، طلاجات آنها را می‌گرفتیم و در مقابل چشمان خودشان داخل کیسه نایلونی سیاه رنگ می‌انداختیم. کیسه سوراخ بود و طلاجات بیرون می‌افتاد اما پیرزن‌ها متوجه نمی‌شدند و ما در فرصتی مناسب آنها را سرقت می‌کردیم. زنان سالخورده زمانی که به خانه‌شان می‌رفتند و با کیسه‌های خالی از طلا و لباس‌های کهنه مواجه می‌شدند تازه می‌فهمیدند که قربانی سرقت شده‌اند.

متهمان به سرقت از ده خانه، پنج زورگیری و سه مورد سرقت از پیرزنان با ترفند خیرین اعتراف کرده‌اند. تحقیقات در رابطه با جرایم احتمالی اعضای این باند درحالی ادامه دارد که سه متهم با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

هشدار پلیس

مهمانان ناخوانده

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با اشاره به نحوه فعالیت اعضای این باند هشدار داد: اعضای این باند به سه شیوه سرقت می‌کردند که گروه‌های هدف آنها برای جرم زنان بودند. با نگاهی به روش‌های ارتکاب جرم از سوی اعضای این باند بخوبی می‌توان متوجه شد، بی‌توجهی قربانیان نقش مهمی در موفقیت این سارقان در ارتکاب جرایم دارد. بارها هشدار داده‌ایم زنان در زمانی که در خانه تنها هستند در را به روی افراد غریبه باز نکنند. این مجرمان گاهی در پوشش مامور آب و برق وارد خانه‌ها می‌شوند که هموطنان بخصوص زنان قبل از اجازه ورود باید از آنها کارت شناسایی بخواهند.

وی افزود: سرقت طلا در پوشش کارهای خیریه یکی از روش‌های قدیمی و نخ نمای سارقان است که زنان سالمند مهم‌ترین قربانیان آن هستند. تاکنون در این باره هشدارهای زیادی داده شده است، اما بی‌توجهی هموطنان بازار این سارقان را همچنان گرم نگه داشته است. این افراد با قرار دادن چند تکه لباس کهنه و با خودروهای مدل بالا خود را افرادی خیر معرفی کرده و با شناسایی زنان سالخورده که طلای زیادی همراه دارند، سراغ آنها رفته و به بهانه‌های مختلف طلا را گرفته و بعد از بررسی آن را داخل کیسه می‌اندازند، غافل از این‌که انتهای آن سوراخ است و دزدان طلا را به این شیوه سرقت می‌کنند. زنان نباید به هیچ عنوان به این ادعای افراد تبهکار اعتماد کنند و طلای خود را در اختیار آنها قرار دهند.

پارمیدا محمدزاده / تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها