مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1 +5

امیدها برای رفع موانع بیشتر شد

خبرگزاری شنیهوا در گزارشی اعلام کرد: مذاکرات ایران و 1 +5 با توجه به نزدیک شدن به مراحل پایانی، شاهد گفت وگوهای سخت و فشرده نمایندگان و طرف های مذاکره کننده است.
کد خبر: ۷۸۲۲۲۵
امیدها برای رفع موانع بیشتر شد

خبرگزاری دولتی چین ضمن بررسی مذاکرات اخیر هسته ای ایران، نوشت: دور جدید مذاکرات سخت و نفس گیر هسته ای ایران از روز گذشته - پنجشنبه - با حضور دیپلمات های ایران و شش کشور جهان آغاز شد تا امیدها برای پر شدن شکاف ها و برداشته شدن موانع و اختلاف نظرها بیشتر شود.

این رسانه در بخشی از گزارش خود به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اشاره کرد که گفت: برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا هر زمانی که لازم باشد در لوزان می ماند.

او با اشاره به این که در حال حاضر مذاکرات به مراحل پایانی کار نزدیک می شود، انجام گفت وگوهای فشرده و سخت را لازمه این مرحله از گفت وگوها دانست.

شینهوا همچنین نوشت: وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی او روز گذشته ششمین و هفتمین نشست خود را در حالی برگزار کردند که طرفین به ضرب الاجل برای دستیابی به چارچوب یک توافق نزدیک می شود.

شینهوا با اشاره به سخنان ظریف، برگزاری مذاکره را خوب ارزیابی کرد و کیفیت روند آن را با توجه به وجود پیچیدگی ها و دشواریها، «حرکتی رو به جلو» توصیف دانست.

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد که ایران برای کاهش اختلاف ها با قدرت های جهانی در دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای، با جدیت روند مذاکرات را دنبال می کند و نشست های فشرده طی روزهای و هفته های گذشته، موید این واقعیت است.

مقامات ارشد دیپلماتیک ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس به علاوه آلمان) از روز چهارشنبه گذشته دور جدید مذاکرات خود را در شهر لوزان سوییس آغاز کردند.

این مذاکرات جدای از نشست های فشرده دوجانبه ای بود که دیپلمات های ارشد آمریکا و ایران از روز یکشنبه مبادرت به برگزاری آن کردند.

رسانه دولتی چین همچنین یادآور شد: دور جدید مذاکرات در مراحل پایانی خود قرار دارد و تلاش مذاکره کنندگان، برای پیدا کردن راه حل های مناسب جهت رفع مشکلات باقیمانده است.

این گزارش می افزاید: بر اساس توافق موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک که بیست و چهارم نوامبر 2013 میلادی به دست آمد، ایران اعلام کرد برخی از فعالیت های هسته ای حساس خود را در ازای لغو محدود تحریم ها به حال تعلیق در می آورد.

ایران و گروه 1+5 ، نوامبر سال 2014 توافق کردند، ضرب الاجل تعیین شده را برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی برای هفت ماه دیگر تمدید کنند.

شش قدرت جهان و ایران در تلاش برای دستیابی به موافقتنامه سیاسی پیش از پایان ماه مارس و دستیابی به یک موافقتنامه نهایی تا 30 ژوئن (10تیرماه 94) هستند.

طرف های مذاکره اگر چه نتوانستند مواضع شان را به قدر کافی و برای نیل به توافق نهایی به یکدیگر نزدیک سازند، اما با توجه به اراده طرفین برای دستیابی به راه حل دائمی، مذاکرات را تمدید کردند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها