جام جم آنلاین اقتصادی مقاومتی در بودجه 94 را بررسی کرد

یک بودجه و هزاران منتقد

درباره ضرورت توجه به «اقتصاد مقاومتی» تحلیل های زیادی ارائه شد اما با رسیدن به فصل بودجه برخی بر این نظر هستند که در بودجه 1394 به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین سند مالی و برنامه‌ریزی دولت یازدهم، اثری از این رهنمود دیده نشده و در بررسی جزئیات نیز نمی توان دخل وتصرف زیادی در محتوا ایجاد کرد.
کد خبر: ۷۷۲۷۸۸
یک بودجه و هزاران منتقد

باتصویب کلیات و بررسی جزئیات بودجه سال آینده کماکان منتقدان ،عقیده دارند که آنچه امروز درلایحه دولت آمده ،همان روندی است که دخل و خرج کشور را بر اساس ادوار گذشته تنظیم و تدوین کرده وکمترین ارتباطی با اقتصاد مقاومتی ندارد.

این کارشناسان تأکید دارند که مهمترین سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی همچون کاهش وابستگی بودجه به نفت، توجه ویژه به توان داخلی اقتصاد، افزایش اشتغال و گسترش صادرات محصولات داخلی، به صورت منطقی، در مهمترین سند مالی کشور دیده نشده و نمی‌توان در شرایطی که دشمنان با اعمال تحریم‌های ظالمانه می‌کوشند جلوی پیشرفت اقتصادی کشور را بگیرند همخوانی داشته باشد.

بسیاری از نمایندگان مجلس که از کارشناسان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند استمرار تحریم‌ها و راهکار توجه به ظرفیت‌های فراوان داخلی و بکارگیری پتانسیل عظیم ملی در حوزه‌های انسانی را تنها راه حل مشکل کشور می‌دانند و عقید دارند که بودجه پیشنهادی دولت هیچ نسبتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و از سوی دیگر این لایحه فاقد انضباط مالی است.

از آن سو موافقان تأکید دارند که در بودجه 94 فشاری به مردم وارد نخواهد شد و ضمن توجه به رفع مشکلات نیازمندان اعتباراتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سطح استانی و ملی در نظر گرفته شده، و موضوع مقاوم کردن اقتصاد در بودجه در اعداد و ارقام نمایان شده و سهم نفت که پیش از این در بودجه 37 درصد بوده هم اکنون به 31 درصد رسیده است .

این نمایندگان عقیده دارند که بودجه بر اساس اقتصاد مقاومتی است و به رفع موانع تولید و بودجه‌های عمرانی توجه دارد و امسال هیچ رقم و عدد پنهانی وجود ندارد که این امر قدرت نظارت مجلس را افزایش داده و دولت را در موضع پاسخگویی در قبال عملکرد خود قرار می‌دهد.

کار فوق العاده‌ای نشده است

الیاس نادران نماینده منتقد کلیات بودجه 1394 که در صحن علنی مجلس در مخالفت با لایحه دولت صحبت کرد در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه 24 بند مهم در سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گنجانده شده گفت:آقایان باید بگویند که اگر قرار نبود این بندها رعایت شود چکار باید می‌کردند ؟

وی با بیان اینکه بودجه مسیر عادی خود را مثل دهه‌های گذشته طی کرده و اصلاً بحث اقتصاد مقاومتی در این لایحه مد نظر نبوده افزود: گره اساسی این است که دولت نمی‌تواند از تعلقات خود دل بکند و در این بودجه بحث نفت، شرکت های دولتی و حیاط خلوت مدیران نیز دیده می‌شود.

نگاه نمایشی به اقتصاد مقاومتی وجود دارد

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس واز دیگر مخالفان بودجه 94 تاکید دارد که بودجه آینده نگاه نمایشی به اقتصاد مقاومتی و تولید که مهمترین اصل است دارد .

وی افزود:شمای کلی اقتصاد مقاومتی نگاه به اقشارمختلف جامعه دارد و در بودجه سال آینده اصلاً چنین بندی در نظر گرفته نشده است .

این نماینده یاد آور شد که بودجه امسال همان بافت کلیشه ای بودجه سالهای قبل است وحکم قابل قبولی برای نگاه به اقتصاد مقاومتی در آن دیده نمی شود.

بودجه 94 رنگ وبوی مقاومتی ندارد

کمال علیپور خنکداری دیگر مخالف کلیات بودجه سال 94 نیز با اشاره به اینکه براساس اقتصاد مقاومتی،ایستادگی در مقابل تحریم‌ها، تکیه بر استعدادهای داخلی وتوجه به نیروی انسانی است خاطر نشان کرد که در بودجه 94 رنگ و بویی از این موارد دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ارقام مد نظر برای تقویت بخش تولید عملیاتی نشد وامسال نیز مبالغ پیشنهادی عملا نصف چیزی است که باید تخصیص می یافت افزود: تاکید شده که باید به سمت اقتصاد مقاومتی برویم اما می بینیم به جای حمایت از تولید ارقام تحلیل می رود وما هرچند امید به آینده داریم اما خیلی چشممان آب نمی خورد که اتفاق خاصی در اصلاح جزئیات اتفاق بیفتد.

در حد بودجه ادواری به اقتصاد مقاومتی توجه شده است

علی محمد احمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه که جز موافقین لایحه بودجه آینده است عقیده دارد که نگاه به اقتصاد مقاومتی باید در بلند مدت شکل گیرد وفرآیندی است که در طول زمان در قانونین کلان باید مورد توجه قرار گیرد وتوان آن از یک بودجه سنواتی خارج است .

این نماینده با تأکید بر اینکه بخشی از اقتصاد مقاومتی در ایران مربوط به نهادها و قوانین است افزود:بهترین شاخص و مولفه اقتصاد مقاومتی اجرای سیاستهای اصل 44 است که با وجود اینکه ابلاغ شده اما اجرا نمی شود.

وی گفت:برای اجرای اقتصاد مقاومتی طرح های میان مدت وبلند مدت نیازاست وباید اصلاحات ساختاری صورت گیرد.اما در کل باید تاکید کرد که در سایز یک بودجه ادواری توجه مناسبی به بحث اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

بودجه ۹۴ روندی کاملا عادی دارد

حسین نجابت، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با انتقاد از اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بودجه سال ۹۴ لحاظ نشده است، گفت: لایحه بودجه ۹۴ در روندی کاملا عادی و با توجه به سطح درآمدهای کشور نوشته شده است.

نجابت تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی ایجاب می‌کند با برنامه‌های انقلابی و روند متفکرانه لایحه بودجه تنظیم شود؛ اقتصاد مقاومتی از حذف برخی مسائل غیرضروری و اولویت‌دار کردن مسائل ضروری ابایی ندارد اما بودجه امسال اینگونه تنظیم نشده است.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها