گاهی مبتلا به بیماری‌هایی می‌شویم که علت آن را نمی‌دانیم

داستان تلخ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در مرغداری‌ها

به دنبال تلف شدن 120 هزار قطعه مرغ در چهار مرغداری استان قزوین که نگرانی‌هایی را در میان دیگر مرغداری‌های سراسر کشور به دنبال داشت، هر چند مدیرکل دامپزشکی این استان روز گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به آخرین نتایج بررسی‌های صورت گرفته درباره دلایل این رخداد، وجود هرگونه بیماری عفونی واگیردار در این مرغ‌ها را رد کرد و گفت: به احتمال قوی مرگ این مرغ‌ها بر اثر خفگی و آلودگی هوای مرغداری رخ داده است.
کد خبر: ۷۶۹۱۳۰
خفگی 120 هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های قزوین

سیدبهمن نقیبی با بیان این‌که سه مورد از این مرغداری‌ها در منطقه کهک شهرستان تاکستان و یک مرغداری در شهرستان قزوین بوده است، درباره زمان وقوع این اتفاق می‌گوید: در پی تماس تلفنی یکی از دامپزشکان شهرستان تاکستان مبنی بر تلف‌شدن بیش از 90 درصد مرغ‌های یک واحد مرغداری در شهرستان تاکستان، همراه گروهی از مدیران اداره کل دامپزشکی قزوین و تاکستان به این مرغداری‌ها رفته و موضوع را بررسی کردیم. وی ادامه می‌دهد: در فاصله زمانی کمتر از یک ساعت از گزارش اولیه، دو مرغداری دیگر نیز در شهرستان تاکستان و یک مرغداری در قزوین، اعلام تلفات بالا کردند که مراتب به مسئولان سازمان دامپزشکی کشور گزارش شد و در همان ساعات اولیه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در راس هیاتی به استان عزیمت کردند و پس از تشکیل کمیته بحران در اداره کل دامپزشکی، تصمیمات لازم مبنی بر دفن بهداشتی اجساد جوجه و مرغ‌های تلف‌شده و پلمب انبار دان آنها گرفته شد.

وی با بیان این‌که به گفته مسئولان مرغداری‌ها، همه تلفات در فاصله زمانی ساعت 3 تا 5 بامداد رخ داده است، تصریح می‌کند: در سه مرغداری که در منطقه کهک تاکستان قرار داشته، تلفات تقریبا حدود 100 درصد بوده و در مرغداری شهرستان قزوین 6000 از 30 هزار مرغ موجود تلف شده که این تعداد معادل 20 درصد می‌شود.

نقیبی با بیان این‌که سه مرغداری کهک نزدیک به هم و بیشترین فاصله میان آنها پنج کیلومتر و فاصله مرغداری قزوین از مرغداری‌های موجود نیز حدود 12 کیلومتر است، می‌گوید: اولین احتمالی که درباره این تلفات داده می‌شد، وجود یک بیماری عفونی بود که با توجه به بررسی‌های کالبدگشایی و نمونه‌هایی که گرفته و در سازمان دامپزشکی کشور به روش مولکولی آزمایش شد، این فرضیه قطعی شد که دلیل تلف شدن مرغ‌ها به هیچ عنوان بیماری عفونی واگیردار نبوده است.

به گفته وی، از آنجا که اولا تلفات در فاصله زمانی ساعت 3 تا 5 صبح بوده، ثانیا فاصله تلف شدن اولین پرنده تا آخرین آنها بسیار کم و ثالثا تعداد تلفات بسیار بالا بوده، احتمال قوی دیگری که داده می‌شود، وجود یک ماده سمی یا هوای سمی و آلوده است که تحقیق در این زمینه انجام شده است.

در انتظار نتیجه آزمایش

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور می‌شود: آنچه به طور قطع به اداره دامپزشکی مربوط می‌شود، بررسی هر نوع بیماری دامی و طیوری است که اکنون وجود آن رد شده و دخالت عوامل به سازمان‌ها و ادارات دیگر مربوط می‌شود، از همین رو هیاتی متشکل از مدیران دامپزشکی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی کشور و نماینده‌ای از کارخانه‌های سازنده وسایل گرمایشی موجود در این مرغداری‌ها، مناطق مورد نظر را بازدید کرده و ظاهرا یافته‌هایی نیز داشته‌اند که منتظر اعلام نتایج آن هستیم. ضمن این‌که نمونه‌هایی از لاشه این پرندگان نیز برای بررسی به بخش آزمایشگاهی دانشگاه تهران ارسال شده است.

نقیبی با اشاره به این‌که تمام این چهار مرغداری با وسایل گرمایشی مشابه و استفاده از گاز شهری گرم می‌شده است، می‌گوید: گرچه احتمالاتی نظیر آلوده بودن آب و دان مصرفی پرندگان نیز وجود دارد، اما وقتی تلفات به این میزان سنگین باشد، ممکن است مشکلی در هوای استنشاقی پرندگان باشد، بنابراین بیش از هر عاملی، احتمال وجود هوای آلوده و خفگی آنها قوت می‌گیرد. ضمن این‌که علائم نیز ما را به سوی این احتمال سوق می‌دهد، زیرا در کالبدشکافی‌هایی که صورت گرفت ریه این پرندگان پر از خون مشاهده شد که می‌تواند دلیلی بر آلودگی و خفگی با گاز باشد. هر چند نمونه‌هایی از دان و آب مصرفی پرندگان نیز برای بررسی به دانشکده دامپزشکی استان ارسال شده و نتایج آن تا 48 ساعت آینده اعلام خواهد شد و در آن زمان می‌توان با قطعیت بیشتری اظهارنظر کرد.

این مقام مسئول در دامپزشکی استان قزوین با اشاره به این‌که پرندگان تلف شده شامل جوجه 9 روزه تا مرغ بالغ می‌شده است، می‌افزاید: برای اولین‌ بار است که چنین اتفاقی در سطح استان و حتی کشور افتاده و هیچ پیشینه‌ای در این زمینه وجود ندارد تا در رسیدن به نتیجه به ما کمک کند که این امر کار شناسایی عامل اصلی این تلفات را بسیار سخت و دشوار کرده است، با این همه روشن شدن نتیجه و دلیل اصلی این اتفاق برای ما بسیار مهم است، تا بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.

نقیبی با بیان این‌که مرغداری‌های زیادی از سراسر کشور تاکنون با ما تماس گرفته و اظهار نگرانی کرده‌اند، ضمن توصیه به آنها مبنی بر کنترل وضع مرغداری‌های خود و تشدید ضوابط بهداشتی ـ قرنطینه‌ای تا زمان حصول و اعلام نتایج قطعی علل بروز تلفات از سوی سازمان دامپزشکی کشور، خاطرنشان می‌کند که جای نگرانی بابت سرایت هرگونه بیماری واگیردار به این مرغداری‌ها وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها