ابهام در انجام ماموریت ها

بودجه هلال احمر حذف شد

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک نهاد عمومی که جایگاه ویژه ای در انجام ماموریت ها داخلی و برون مرزی دارد، متاسفانه در تامین اعتبارات، همواره با مشکلات زیادی مواجه است.
کد خبر: ۷۶۷۱۸۵
بودجه هلال احمر حذف شد

ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله و سیل و...، در داخل و خارج از کشور، ارائه کمک های اولیه در حوادث غیر مترقبه بوسیله امدادگران، برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز، ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم، کمک به امر توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان، مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون و تفاهم و دوستی و نیکوکاری بین مردم، از جمله ماموریت ها و وظایفی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که همواره در انجام این ماموریت ها، تلاش کرده است.

جمعیت هلال احمر به عنوان ((معین)) وزارت بهداشت در تامین اقلام دارویی، همواره مورد توجه قرار داشته و وزارت بهداشت نیز، بر این همکاری به منظور تامین بخشی از کمبودهای دارویی بیماران، تاکید دارد.

کمک‏ های ارسالی جمعیت هلال احمر به سایر کشورها به صورت جنسی و یا نقدی و یا خدمات انسانی، یکی دیگر از ماموریت های مهم این نهاد عمومی است.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، برای موفیت در اجرای وظایف و ماموریت هایی که بر عهده دارد، نیازمند حمایت های قوه مجریه و مقننه است تا بتواند فارغ از دغدغه های بودجه ای، در راه نجات جان انسان ها، گام های محکم تری بردارد.

حالا در آستانه تصویب لایجه بودجه سال ۹۴ کل کشور در صحن علنی مجلس، انتظار می رود که نمایندگان مردم، نگاه ویژه به جمعیت هلال احمر و وظایفی که بر عهده دارد، داشته باشند.

حذف بودجه پیشنهادی

در همین راستا، محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه برای تقویت تجهیزات امداد و نجات کشور و مقابله با حوادث غیر مترقبه پیش بینی بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی داشت که در هنگام بررسی این موضوع با پیشنهاد حذف یکی از نمایندگان این موضوع از لایحه بودجه حذف شد.

وی با اشاره به نقش و اهمیت امداد و نجات هوایی در کشور افزود: با توجه به نقش بسزای جمعیت هلال و احمر کشور در این زمینه و ضعف امکانات و تجهیزات، دولت تقاضا کرد تا بودجه مناسبی در این زمینه تخصیص یابد تا بتوان اقدامات لازم برای امدادهای هوایی و تجهیز بالگردها داشت.

به اعتقاد عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر، با توجه به ترافیک در کلانشهرها، باید با امداد هوایی و بالگردها، موضوع نجات بیمارات و مجروحان در تصادفات را تسریع کرد و لذا لازم است در این مسیر مساعدت شود.

دامادی با بیان اینکه باید در جهت حل مشکلات امداد رسانی هوایی و تامین امکانات مورد نیاز حرکت کرد، گفت: باید بودجه مناسب در این زمینه به تصویب مجلس برسد تا جوابگوی نیازهای جمعیت هلال احمر کشور باشد.

وی حذف بودجه پیشنهادی دولت در این زمینه را نادرست دانست و یادآور شد: البته هنوز جای امیدواری است و می توان با پیشنهاد به بازگشت به لایحه دولت، مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در این زمینه مصوب کرد.

دامادی گفت: علاوه بر اینجانب برخی دیگر از نمایندگان تصمیم دارند تا در هنگام بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت و تصویب بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی جهت تقویت تجهیزات امداد و نجات کشور بخصوص امداد هوایی مطرح و مصوب شود که امیدواریم این موضوع مهم به با رای قاطع نمایندگان به تصویب صحن مجلس برسد.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس نیز با اشاره به جلسه این کمیسیون، گفت: بر اساس بند (و) و(۲) تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۴ دولت یازدهم مبالغی برای احیای تالاب ها، دریاچه ها و دریاچه ارومیه، مبارزه با ریزگردها و آلودگی هوا، تقویت تجهیزات امداد و نجات کشور، و بهبود وضعیت کشاورزی در نظر گرفته شده بود که در جلسه کمیسیون با تصویب این بند موافقت نشد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با ریزگردها و آلودگی هوا، احیای تالاب ها و دریاچه ها و دریاچه ارومیه و همچنین تقویت امداد و نجات کشور یکی از موارد ضروری است که باید به آن بودجه تخصیص یابد، گفت: نمایندگان تلاش دارند که با تصویب بودجه مناسب، در جهت جلوگیری از ریزگردها در کشور به خصوص استان های جنوبی کشور که برای سلامتی و زندگی مردم معضلاتی به بار آورده، اقدامات لازم صورت گیرد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه برخی نمایندگان در تلاش هستند تا این موضوع دوباره در لایحه بودجه گنجانده شود، افزود: اگر کمیسیون تلفیق مجلس در این زمینه تجدید نظر نکرد، برخی نمایندگان در تلاش هستند تا هنگام بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت در این خصوص داده شود که امیدواریم این موضوع به تصویب صحن مجلس برسد.

محل تامین منابع هلال احمر

بر اساس آنچه در اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمده است، منابع مالی این نهاد از چند طریق تامین می شود.

۱- 42 از درآمد حاصل از حق الثبت اسناد رسمی.

۲- 55 درصد از محل درآمد یک درصد کارمزد ثبت سفارشات.

۳- یک ریال از هر مراسله سفارشی و بیمه اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال از هر امانت پستی اعم از داخله و خارجه و مبلغ دو ریال و نیم از هر تلگراف اعم از داخله و خارجه که بوسیله الصاق تمبر خیریه از فرستندگان دریافت می‏ شود.

۴- اعانات، عواید و اموالی که در اجرای تصمیمات و مصوبات مراجع و سازمانهای دولتی و شهری اختصاص به جمعیت داده می‏ شود و همچنین اعانات مردمی و کمکهای خارجی.

۵- کمک های دولت به منظور تأمین منابع مالی کافی و تقویت و تحکیم نیروی جمعیت که باید همه ساله ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور گردد.

۶- معادل یک درصد قیمت هر بلیط هواپیما و کشتی که از هر مسافر باید اخذ و به حساب جمعیت واریز گردد.

تبصره - کمک های دولت که همه ساله در ردیف اعتباری به عنوان اعانه در بودجه کل کشور منظور می‏ گردد، طبق این اساسنامه و مقررات و ضوابط خاص جمعیت به مصرف می ‏رسد. دولت موظف است علاوه بر مبلغ فوق در شئون مختلف بذل مساعدت و همکاری لازم را با جمعیت هلال احمر بنماید.

ماده ۱۸: دولت موظف است تمامی وجوهی را که به موجب قانون تحت عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وصول می‏ نماید، به خزانه واریز و معادل آن را در بودجه سال آینده به حساب جمعیت منظور دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها