امروز 8 دی 1393 هجری شمسی؛ 6 ربیع الاول 1436 هجری قمری29 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۳۷۴۷
8 دی، صدور فرمان نخستین قانون اساسی ایران

هجری شمسی

8 دی 1285

نخستین قانون اساسی ایران معروف به نظامنامه سیاسی توسط مظفرالدین شاه قاجار امضا شد. این قانون اساسی که توسط مجلس شورای ملی در پنجاه و یک ماده تهیه و تدوین شده بود، در برگیرنده خواست واقعی مردم نبود و با عجله تدوین شده بود. به همین علت در زمان محمدعلیشاه متمم قانون اساسی در صدو هفت ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

8 دی 1369

مراسم هزارمین سال تدوین شاهنامه فردوسی با حضور جمعی از محققان و فردوسی شناسان ایرانی و خارجی برگزار شد. در این مراسم ضمن تجلیل از مقام فردوسی بزرگ استاد فرزانه طوس، استاد صادق علیشاه نقال کهنسال خراسانی بخشی از داستان های شاهنامه را نقل کرد. هم چنین به مناسبت هزارمین سال تدوین شاهنامه آرمگاه حکیم سخن فردوسی بازسازی شد و بر سر مزار این شاعر گرانقدر به نشانه بزرگداشت این روز هزار شمع افروخته شد. داستان های شاهنامه فردوسی به صد زبان ترجمه شده اند.

هجری قمری

6 ربیع الاول 604

مولانا جلال الدین محمد بن بهاء الدین محمد بلخی مشهور به مولوی از بزرگ ترین عارفان و شاعران ایرانی متولد شد. او در خردسالی همراه پدر بخ سفر رفت و سرانجام در قونیه ساکن شد. پس از مرگ پدر تحت تربیت برهان الدین محقق ترمذی قرار گرفت و چندی نیز در حلب و دمشق تحصیل کرد. در بازگشت بهقوینه سرگرم تدریس و وعظ شد و پس از آشنایی با عارفی بزرگ به نام شمس الدین محمد بن علی ملک داد مشهور به شمس تبریزی دوران جدیدی در زندگی وی آغاز شد. دیوان شمس تبریزی، فیه ما فیه، مثنوی معنوی و محالس سبعه از آثار اوست.

6 ربیع الاول 663

ابهری سمرقندی دانشمند و ریاضیدان پرآوازه ایرانی درگذشت. او آثار متعدد و ارزشمندی تالیف کرده است. دو کتاب او از شهرت بسیار برخوردار است: ایساغوجی و شرح هدایه الحکمه.

6 ربیع الاول 860

سید رکن الدین آملی نگارش کتاب پنجاه باب سلطانی در اسطرلاب را در شهر هرات به پایان رساند. او از ریاضیدانان پرآوازه ایرانی بود که در سال 800 در آمل متولد شد و در چهل و دو سالگی به دربار سلطان جسین بایقرا راه یافت و در آنجا آثاری درباره نجوم و هیئت تالیف کرد.

میلادی

29 دسامبر 1930

تئودور نولدکه خاورشناس آلمانی و متخصص تاریخ و تمدن اسلامی درگذشت. نولدکه در رشته الهیات و فلسفه و کلیه زبان های سامی تا مقطع دکتری تحصیل کرد و در پایان نامه خود با عنوان تاریخ قرآن در دو بخش به تاریخ ادبی قرآن پرداخت. نولدکه به زبان های فارسی، ترکی، عربی، یونانی، اسپانیایی و ایتالیایی تسلط داشت و آثاری که پدید آورد در سایه این دانش زبانی بود. تاریخ ساسانیان و حماسه ملی ایران از آثار نولدکه درباره ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها