کی روش و مسئولان فدراسیون فوتبال خواستار چشم پوشی از تخلف کارت‌های معافیت برخی ملی پوشان هستند

فوتبال بالاتر از قانون نیست

همه در برابر قانون یکسان هستند؛ این گزاره بدیهی نگین گمشده‌ای است که هرجا بوی تبعیض به مشام برسد همه سراغش را می‌گیرند، مثل ماجرای خدمت نظام وظیفه فوتبالیست‌ها که هرچند فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی با توجیهات آنچنانی به فکر بنیان نهادن بدعت تبعیض در این زمینه هستند اما همزمان با تاکید مردم، حقوقدانان و مسئولان برای اجرای مر قانون، اینک مجلس هم با احضار مسئولان می‌خواهد اجرای بدون استثنای قانون را یادآور شود.
کد خبر: ۷۵۰۱۳۵

به گزارش جام‌جم، با پایان لیگ برتر فصل قبل وقتی علی دایی سرمربی وقت پرسپولیس بر قهرمانی فولاد به خاطر وجود سربازان فراری در این تیم سایه تردید افکند، بسیاری این اظهار نظر دایی را یک توجیه فوتبالی و بهانه قهرمان نشدن پرسپولیس پنداشتند، اما پس از چندی مشخص شد افشاگری دایی بی دلیل نبوده است و سازمان نظام وظیفه بتدریج و چند مرحله فهرست بیش از صد فوتبالیست را که با کارت‌های معافیت مساله دار در تیم‌های باشگاهی عضویت داشتند، منتشر کرد. در این میان نام چند بازیکن ـ بخوانید ستاره ـ فولاد در این تیم که نقش مسلمی در قهرمان شدن فولادی‌ها داشتند به چشم می‌خورد؛ از جمله کاپیتان بختیار رحمانی، آرش افشین، سروش رفیعی و... . با وجود این در حالی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برخورد منفعلانه‌ای با این موضوع داشتند و در نهایت با اتکاء به نامه‌های مراجع غیرفوتبالی به مرور مانع حضور این بازیکنان در تیم‌های باشگاهی شدند، اینک کار به جایی رسیده است که کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی خواستار چشم پوشی از تخلف بازیکنان ملی پوشی چون مهرداد پولادی، حسین ماهینی و سروش رفیعی می‌شود. مرد چشم زاغ پرتغالی که پس از چهارسال در ایران به خوبی با ادبیات ورزش ما آشنا شده و خوب شعار دادن را یاد گرفته است، می‌گوید حضور و بازی در تیم ملی هم یک نوع خدمت است و این بازیکنان باید در تیم ملی خدمت کنند.

خرید خدمت در کار نخواهد بود

همزمان با کی‌روش، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال هم با اذعان به مواضع قانونی نظام وظیفه مثل همیشه پشت سرمربی تیم ملی را خالی نکرد و خواستار نگاه ویژه‌ای به این موضوع برای برطرف شدن مشکل ملی‌پوشانی چون رفیعی شد. این در حالی است که قانون سرباز قهرمان، سال‌هاست برای ورزشکاران ملی‌پوش و افتخارآفرین اجرا می‌شود و آنجا که لازم بوده قانونگذار به ملی‌پوشان ورزش نگاهی وی‍ژه داشته است، اما پاسخ مسئولان امر به چنین خواسته‌ای تاکنون چه بوده است؟

سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، در روزهای گذشته بصراحت پاسخ این خواسته‌های فدراسیون نشین‌ها و سرمربی تیم ملی را داده است:ما در تمام رده‌های ملی و در تمامی رشته‌ها با بازیکنانی که مشکل سربازی داشتند کمال همکاری را داشته و داریم، اما اینجا داستان تخلف متفاوت است زیرا تخلف این بازیکنان دو نوع است، وظیفه ما در خصوص برخورد با آنها این بود که کارت معافیت‌شان را باطل کرده و برگه اعزام به خدمت برایشان صادر کنیم، با آنهایی هم که غیبت کرده‌اند برخورد می‌شود و به هیچ‌وجه حق بازی ندارند. در مورد جعل کارت هم مراجع قضایی باید نظر بدهند و در چارچوب قوانین رأی و احکام صادر خواهند کرد.

با وجود این و به‌دنبال مطرح شدن فروش خدمت سربازی در شرایط خاص، این شایعات دهان به دهان چرخید که فوتبالیست‌های یاد شده هم می‌توانند خدمت سربازی را بخرند. شایعاتی که سردار کمالی درباره آن به فارس گفت: این قانون برای افرادی است که هشت سال غیبت داشتند اما فوتبالیست‌هایی که از کارت پایان خدمت جعلی استفاده کرده‌اند غیبتی نداشته‌اند و غیبتشان به پنج سال هم نمی‌رسد با توجه به این‌که آنها جرم مرتکب شده‌اند باید ابتدا دادگاه به آنها رسیدگی کند و پس از تعیین تکلیف آنها در مورد این بازیکنان تصمیم گرفته خواهد شد.

محکم در برابر جاعلان بایستید

با توجه به اهمیت بحث خرید خدمت سربازی، کمیسیون اجتماعی مجلس مسئولان ذی‌ربط در ستاد کل نیروهای مسلح را احضار کرد تا در این رابطه به ارائه توضیح بپردازند، توضیحاتی که به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی بحث فوتبالیست‌ها را نیز شامل می‌شود. عبدالرضا عزیزی رئیس این کمیسیون در این باره به جام‌جم گفت: قطعا همه در برابر قانون یکسان هستند و چه کسانی که جاعل هستند و چه کسانی با آنها همکاری و در این قضیه دست داشته‌اند، باید با آنها برخورد شود.

حتی اگر ملی‌پوش فوتبال باشند؟ عزیزی در پاسخ به این پرسش گفت: هرکسی می‌خواهد باشد، چون خلاف مرتکب شده باید بشدت با او برخورد شود و در این باره پس از تعطیلات مجلس و در کنار بحث و بررسی بودجه، حتما مسئولان نظام وظیفه را خواهیم خواست و به آنها تاکید می‌کنیم که در برابر جاعلان بایستند.

وی تصریح کرد: تبعیض در این زمینه باعث بدآموزی می‌شود و توهین به قانون و توهین به کسانی که به خدمت رفته‌اند. نمی‌شود یک فرد ده سال غیبت داشته و سرباز فراری است به جای این‌که درباره تخلف خود پاسخگو باشد با پرداخت پول موضوع را حل کند. به‌واقع ما هم با موضوع فروش خدمت سربازی مخالف هستیم و هم این‌که فوتبالیست‌های متخلف بخواهند از این طریق کارت بگیرند نیز مخالفیم، زیرا قطعا این تبعیض تبعات اجتماعی خواهد داشت و دیگر کسی در این رابطه پایبند به قانون نخواهد بود.

حبس هم شامل حال جاعلان می‌شود

«صاحب هر سندی تنها کسی است که دقیقا مطلع است که آیا سند یاد شده با رعایت قانون صادر شده یا مخدوش است، یعنی وقتی مخدوش بودن آن سند ثابت شد نمی‌تواند منکر شود. این اصل بدیهی حقوقی می‌گوید، آن فرد نمی‌تواند از جعل بودن سندش اعلام برائت کند،» این استدلال عبدالرحمان شاه‌حسینی حقوقدان و رئیس اسبق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بود که به نظر راه فرار و هرگونه توجیه را بر فوتبالیست‌های متخلف می‌بندد. شاه حسینی در گفت‌وگو با جام‌جم در تشریح این موضوع گفت: در بحث جعل، طبق قانون دو نفر داریم اولین نفر کسی که جعل می‌کند و دوم استفاده کننده از سند مجعول. در این رابطه تا آنجا که مطلع هستم در این مورد مصادیق مختلف است بعضا خود کارت‌های معافیت اصالت دارد اما مدارک یا به عبارتی منشا صدور کارت‌ها مخدوش است مثلا تصدیق نامه‌های غیرواقعی یا گواهی‌های پزشکی غیرواقعی که باعث شده است مرجع صادرکننده یعنی نظام وظیفه باطل شده و این افراد در حکم کسانی هستند که سربازی نرفته و نباید از مزایای معافیت بهره مند شوند، این غیرقابل تردید است.

شاه‌حسینی با ابراز شگفتی از موضع فدراسیون فوتبال تصریح کرد: جای سوال است که چرا فدراسیون فوتبال با تاخیر جلوی این متخلفان را گرفت، در حالی که باید طبق مقررات انضباطی فدراسیون نیز برای آنها حکم صادر شود نه به خاطر اجبار مراجع قضایی موقتا آنها را از لیگ کنار بگذارند. انتظار این بود رکن قضایی فدراسیون فوتبال از چندماه پیش یعنی زمانی که نظام وظیفه گروه گروه متخلفان فوتبالی را معرفی می‌کرد، برای آنها رای صادر می‌کرد.

وی با بیان این‌که قانون مجازات اسلامی برای جاعلان مجازاتی چون حبس و جزای نقدی هم در نظر گرفته است، افزود: به هرحال باید در این رابطه صبر کرد و دید چه احکامی صادر می‌شود. در حال حاضر نمی‌شود قضاوت و اظهار نظر حقوقی دقیقی در خصوص این تخلفات داشت.

در انتظار احکام فوتبالی و مراجع قضایی

وی تصریح کرد: به هر ترتیب در سطح جامعه و در حالی که کسانی فرزندانشان به خاطر گذراندن خدمت سربازی به مرزها رفته و بعضا شهید می‌شود، چنانچه ببیند برخی متخلفان با قراردادهای میلیاردی یا چند صد میلیونی از سربازی فرارکرده‌اند، به شدت آزرده خاطر می‌شود و خواستار برخورد محکم با آنها ست. فدراسیون فوتبال در حالی در این رابطه کوتاهی کرده که مراجع انتظامی و نظام وظیفه کار خود را کرده و پرونده‌ها را به مرجع قضایی ارجاع داده‌اند و طبیعتا مرجع قضایی پس از طی روال قانونی احکام مربوطه را در این رابطه صادر خواهد کرد. شاه‌حسینی در پاسخ به این پرسش که کمیته انضباطی می‌تواند یک حکم برای باشگاه‌هایی چون فولاد هم صادر کند، گفت: اگر ثابت شود هرکسی در این تخلف دست داشته است حکم بر علیه او صادر خواهد شد و در عدالت نمی‌گنجد که چون چند نفر بوده چه کسی بوده و کجا بوده، استثنا قائل شد.

خود کی‌روش مراقب برخورد قانون باشد

این حقوقدان صحبت‌های خود را درباره موضوع با اشاره به درخواست و فشار کارلوس کی‌روش برای بخشش بازیکنانی چون پولادی و رفیعی، گفت: نه‌فقط کی‌روش که مربی تیم ملی ایران است که بزرگ‌تر از او هم نمی‌تواند تعرضی به قوانین جمهوری اسلامی داشته باشد و هیچ احد و مقامی حق مقابله با قانون را ندارد اگر کی‌روش و امثال کی‌روش مقابل قانون بایستند با خود آنها هم طبق قانون مقابله می‌شود و هر رایی صادر شود همه باید تمکین کنند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها