من این حال را به شما پیشنهاد میکنم. با دیدن فیلمی که شبیه کم دارد و با وجود اینکه با قاطعیت نمیتوان آن را فیلم خوبی دانست، اما لحظات متعدد جذاب و متفاوتی در خود نهفته دارد. فیلمی که میتوانست بهتر باشد یا میشد بدتر از این شود، اما تجربه اش در آن چیزی که اینک اکران شده، آدم را جذب میکند و موقعیت و چالشی را نشان میدهد که کمتر کسی قدرت بیان و جسارتش را دارد که واردش شود و درباره اش فیلمی بسازد.
«ساکن طبقه وسط» اولین ساخته سینمایی بازیگر با سلیقه این روزهای سینمای ایران، شهاب حسینی است. فیلم در نگاهی کلی دارای همان حضور متفاوت و توجه برانگیز حسینی به عنوان یک بازیگر است. حضوری که همواره در پس یک بازی خوب، تلاش میکند شخصیتی را بسازد و درونیات او را نمایش دهد. این حال و هوا نوعی درونگرایی ذاتی را به حسینی بخشیده که در اولین ساخته او هم منعکس است.
ساکن طبقه وسط داستان فیلمنامهنویس ورشکستهای است که شکستهایش در زندگی حرفهای و خصوصی از یک سو و تلاشش برای یافتن پایانی مناسب برای فیلمنامه عاشقانه جدیدش از سوی دیگر او را به یک نوع سرگشتگی و جستجوی مشوش فردی کشانده است. داستان این کشمکش درونی و وجودی، منجر به تخیلات و توهمات مختلفی در شخصیت اصلی شده است که در طول فیلم شاهد این توهمات و سرگشتگی سلوک وار اما آشفته او هستیم. حسینی تازه به یک آپارتمان جدید نقل مکان کرده است و با همسایگانش بدون اینکه آنها را ببیند ارتباطی موسیقایی دارد. از سویی از طبقه زیرین سَبکی از موسیقی را میشنود و از طبقه بالای ساختمانی که در آن ساکن است سَبکی دیگر به گوشش میرسد. این دو نوع موسیقی و ساکنان آن دوطبقه، نمادی از سرگشتگی و اقامت نامتعین و بینابینی شخصیت اصلی فیلمنامه در جهان است.
ساکن طبقه وسط متکی بر شخصیت مرکزی و تکگویی او و حضور گذرای آدمها در زندگیاش است. فیلم در صحنهها و سکانسهای کوچک و دیالوگهای گذرایی شکل میگیرد که بیشتر دلالتهایی نمادین و صریح به موضوع اثر و وضع و حال شخصیت دارند. بر روایت محمد هادی کریمی بهعنوان نویسنده فیلمنامه و کارگردانی شهاب حسینی میتوان نقدهای زیادی وارد کرد. گاه فیلم به سمت شعار میرود و برخی صحنهها پخته کارگردانی نشدهاند، اما این خود ناشی از توقع بالایی است که خود فیلم برای مخاطب خود ایجاد میکند. فضای سنگین اثر در عین سرگرم کنندگی و ریتم مناسب و شخصیتی درونگرا و جذاب، کل کار را دارای قابلیتی کرده که چیزی بهتر را تماشاگر از آن طلب میکند. اما همان بستر و فضا در همین شکل ناکامل، تجربهای است که بر پرده سینما دیدنش تماشاگر را درگیر میکند. اتکای جالب فیلم ـ که در فیلمهای ایرانی کمتر اتفاق میافتد ـ به موسیقی انتخابی و فضاسازی از طریق ترانه که به اثر و شخصیت و دغدغههایش هویت بخشیده از نکات مثبت اثر است. ساکن طبقه وسط تصویری از یک هامون امروزی است که گرچه ناقص ارائه شده، اما تصویری از همان تشویشها را در شکل و ظاهر جامعه امروز و در مراودات و عادات آدمهای اکنون به نمایش گذاشته است.
چمدان / ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
حسن روشن در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛
در گفتوگوی «جامجم» با یک کارشناس تحولات جمعیت ایران و جهان مطرح شد
با مسعود کاویانی، درباره تاریخچه، روند شکلگیری و افقهای پیش روی رادیو معارف گفتوگو کردیم
گپوگفت «جامجم» با چند هنرمند رادیویی در آغاز سال جدید