6 آبان، درگذشت استاد منوچهر بزرگمهر

امروز 6 آبان 1393 هجری شمسی؛ 3 محرم 1436 هجری قمری و 28 اکتبر 2014 میلادی است . رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۲۵۲۵
6 آبان، درگذشت استاد منوچهر بزرگمهر

هجری شمسی

6 آبان 1333

قرارداد کنسرسیوم که توسط علی امینی امضا شده بود و در 29 مهر در مجلس شورای ملی تصویب شده بود، در مجلس سنا نیز به تصویب رسید.

6 آبان 1333

دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه کابینه مصدق در دادگاه نظامی محکوم به اعدام شد.

6 آبان 1349

بزرگترین لوله گاز جهان بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی در حضور شاه و پادگورنی رییس جمهور شوروی آغاز به کار کرد.

6 آبان 1355

جمشید آموزگار به دستور شاه، دبیرکل حزب رستاخیز شد.

6 آبان 1365

منوچهر بزرگمهر حقوقدان و مترجم معاصر درگذشت. وی 1289 در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه آمریکایی تهران به پایان برد. او گلستان و کلیله و دمنه را نزد علی­محمد خان عامری، مدارج القرائه، مبادی العربیه و جواهرالادب را نزد شاهزاده فرهی آموخت، فقه و اصول را نیز نزد استادانی چون شیخ محمد سنگلجی، آقا میرزا محمود شهابی، بدیع­الزمان فروزانفر و شیخ علی بابا فیروزکوهی فرا گرفت. نزد سید موسی نامی، فقه و عرفان را از میرزا احمد آشتیانی و شرح الفیه را در مدرسه نوربخش و مطول را نزد شیخ علی جواهری خواند. «شرح هدایه» میبدی و «شرح منظومه» را از مرحوم عرفان آموخت و در همان سال در کلاس درس «مطول» استاد همایی شرکت کرد. دو سال در مدرسه حقوق به تحصیل پرداخت، در 1310 برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و پس از اخذ درجه لیسانس حقوق از دانشگاه بیرمنگام به ایران بازگشت. بزرگمهر پس از فارغ التحصیلی مدتی در وزارت معارف مشغول به کار شد. بعد به خدمت وزارت امور خارجه درآمد و و سپس در شرکت بیمه استخدام شد. مدتی نیز در راه آهن و سرانجام در شرکت نفت آبادان و سپس در تهران به کار پرداخت. از 1341 تا 1345 در دانشگاه تدریس کرد. تحصیل در اروپا و تسلط به زبان انگلیسی، او را به سوی مطالعه و ترجمه آثار فلاسفه جدید غرب سوق داد و از این رهگذر چهارده کتاب فلسفی به زبان فارسی ترجمه کرد.آثار متعددی از وی باقی مانده که از آن جمله می­توان به فلسفه نظری (قسمت اول) رساله­ای «در تدبیر و حکومت الهی» تألیف سن توماس اکویناس، فلسفه نظری (قسمت دوم)، «تحلیل ذهن» تألیف برتراند راسل، «مسائل فلسفه» تألیف برتراند راسل، «منطق سمبلیک» تألیف سوزان لنگر، «زبان حقیقت، منطق» تألیف الف ج. آیر، «سه گفت و شنود» تألیف جرج بارکلی، «کانت» تألیف فردریک کاپلستون، «مسائل و نظریات فلسفه» تألیف دوکیویچ، «وینگنشتاین» تألیف یورستوس هارت ناک، «کارناپ» تألیف آرن نائس، «ژان پل سارتر» تألیف موریس کرنستن، «پوپر» تألیف بریان مگی اشاره کرد.

هجری قمری

3 محرم 61

عمر بن سعد بن ابی وقاص همراه با چهار هزار سرباز به کربلا رسید. ابن زیاد به وی وعده حکومت ری را داده بود. اما به این حکومت دست نیافت.

میلادی

28 اکتبر 1944

در جریان جنگ جهانی دوم، کشور بلغارستان که از متحدین آلمان بود، بر اثر حملات شدید ارتش شوروی تسلیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها