کتاب آهنگسازی که چند نفر را به کشتن داد

جام جم نوا: کتاب «هارمونی جامع کاربردی» به قلم آهنگساز معاصر، کامبیز روشن‌روان در حالی رونمایی شد که یکی از شاگردان این آهنگساز گفت: تألیف این کتاب مانند یک فیلم سینمایی بود که در راستای آن، چند نفر از دنیا رفتند.
کد خبر: ۷۱۹۸۲۳
کتاب آهنگسازی که چند نفر را به کشتن داد

در مراسمی که شامگاه گذشته (شنبه، 29 شهریورماه) در موزه‌ی موسیقی برگزار شد، معاون امور هنری وزارت ارشاد، علی مرادخانی اظهار کرد: این روزها کمتر شاهد برگزاری مراسمی با این محتوای فوق‌العاده مهم هستیم. البته من اینجا فقط میزبان هستم و در راستای تألیف این کتاب، هیچ اقدامی انجام نداده‌ام.

مدیر موزه‌ی موسیقی ادامه داد: خوشحالم که کامبیز روشن‌روان این محل را برای رونمایی از کتاب خود در نظر گرفته است. این‌گونه مراسم‌ موقعیت‌های مغتنمی هستند که باعث می‌شوند ما موثر واقع شویم.

او در عین حال گفت: موزه‌ی موسیقی همیشه در کنار یسر، عسر هم دارد، یعنی همیشه در کنار سختی‌ها، آسانی هم وجود دارد. به هر حال، باید تلاش کنیم که این مشکلات مرتفع شود. من هم خوشحال هستم که پس از مدت‌ها توانستیم مکانی به اسم موزه‌ی موسیقی داشته باشیم.

وی اعتقاد دارد که «کشور ما، کشور موارد متناقض است؛ گاهی از طرفی مورد تمجید قرار می‌گیریم و از طرف دیگر، درگیر بی‌مهری‌ها هستیم؛ اما خدا را شکر که اکنون چنین نیست.»

مرادخانی در عین حال تأکید کرد: موسیقی پرمخاطره، سخت و سنگین است و به قول معروف، طرف تا ملای موسیقی نباشد نمی‌تواند از عهده‌ی کار برآید و البته چقدر خوب است که موزه‌ی موسیقی فقط خواست اهالی موسیقی نباشد و اهل قلم هم به‌عنوان پاتوق فرهنگی در این محل حضور داشته باشند.

او اضافه کرد: چندی پیش، حسین علیزاده به من گفت که نگذارید هر برنامه‌ای در موزه‌ی موسیقی برگزار شود، زیرا اینجا خانه‌ی ماست و شأن آن باید حفظ شود و من بسیار خوشحالم که هنرمندان چنین دیدگاهی نسبت به موزه‌ی موسیقی دارند.

در بخش دیگری از این مراسم، ناشر کتاب «هارمونی جامع کاربردی» پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: از آنجا که آقای روشن‌روان در ایران نبود، آیین رونمایی از این کتاب کمی به تعویق افتاد.

صالح رامسری توضیح داد: اثر حاضر حاصل بیش از 40 سال تدریس و تحقیق کامبیز روشن‌روان است که با مطالعه‌ی هارمونی دنیا به نتیجه رسیده و کتابی است که می‌توان با آن، راه و روش آهنگسازی را آموخت.

مدیر انتشارات معین افزود: فصل اول و دوم این کتاب پیش از این، در قالب جزوه به‌صورت جداگانه چاپ شده بود و وقتی آقای روشن‌روان آن را تصحیح و توضیحاتی به آن اضافه کرد و از طرفی فصل‌های دیگری هم به آن اضافه شد، بنا را بر این قرار دادیم که همه‌ی نقطه‌نظرات ایشان را در یک مجلد به‌گونه‌ای که در شأن این استاد موسیقی باشد، منتشر کنیم.

بیژن بیژنی، خواننده، نیز در این مراسم حضور داشت و در سخنانی گفت: سال گذشته، کتاب آقای فرهاد فخرالدینی در این محل رونمایی شد و امسال هم نوبت کتاب آقای روشن‌روان است. خوشحالم که در انتشار این دو کتاب، سهم کوچکی داشتم که خوش‌نویسی روی کتاب‌ها برعهده‌ی من و گرافیک و طراحی جلد برعهده‌ی همسرم بود.

این خواننده ادامه داد: من با آقای روشن‌روان بیش از 30 سال است که دوست هستم و البته حاصل این دوستی، هشت آلبوم موسیقی است که در سال‌های مختلف منتشر شد. بسیاری از تصنیف‌هایی که آقای روشن‌روان برای من آهنگسازی و تنظیم کرده، اکنون جزو خاطره‌ی خوش و حافظه‌ی شنیداری مردم است که من بسیار از این بابت خوشحالم.

این هنرمند اظهار امیدواری کرد که باز هم شاهد آثار تازه‌ای در این زمینه باشیم.

بیژنی در پایان سخنانش، با گلایه از علی مرادخانی، افزود: آقای مرادخانی به من گفته بود که قرار است، گالری موزه با آثار خوشنویسی من افتتاح شود، در حالی که آثار من مدت‌هاست آماده شده، اما هنوز فرصت نشده که به این گالری رسیدگی شود، در شرایطی که تعمیر و راه‌اندازی آن، بیش از دو روز وقت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم، نازلی بخشایش، هنرمند پیانیست و یکی از شاگردان کامبیز روشن‌روان، با خواندن یادداشتی درباره‌ی همراهی‌هایش با این آهنگساز در راستای تألیف این کتاب و مشقت‌هایش، سخن گفت.

او اظهار کرد: 18 سال پیش، شاگرد کامبیز روشن‌روان شدم و چهار سال پیش به‌طور اتفاقی متوجه شدم که ایشان در راستای تألیف کتابی به مشکل برخورده است. متأسفانه یکی از شاگردان ایشان که قرار بود کتاب او را تایپ کند، اجل به او مهلت نداد و پس از فوت او، هیچ اثری از کتاب وجود نداشت.

بخشایش از سختی‌های پیدا شدن نسخه‌های دست‌نویس این کتاب سخن گفت و این‌که حدود سه نفر که قرار بود قسمت‌های مختلف این کتاب را به انجام برسانند، جان خود را از دست دادند و هر بار مشکلاتی پیش پای روشن‌روان قرار گرفت.

اسماعیل تهرانی، هنرمند آهنگساز و یکی از دوستان قدیمی کامبیز روشن‌روان هم به خاطره‌گویی از این هنرمند پرداخت و گفت: او بین دوستان ما بیشتر از همه علاقه داشت که روی مبحث هارمونی کار کند.

او اضافه کرد: در تمام فصل‌های این کتاب، او با دقت زیاد به مباحث مختلف پرداخته است و هنرجو را با خود همراه می‌کند. من این اثر را برگی باارزش از تاریخی موسیقی ایران می‌دانم.

به گزارش ایسنا، فرهاد فخرالدینی نیز در بخش دیگری از این مراسم، در سخنانی اظهار کرد: امروز که کتاب کامبیز روشن‌روان را ورق زدم دیدم حدود 914 صفحه را شامل می‌شود که اگر برای هر صفحه فقط یک ثانیه هم وقت گذاشته باشد، بسیار زیاد است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر بیان کرد: کتاب روشن‌روان، کتاب بسیار خوبی است و برای کسانی که می‌خواهند موسیقی را شروع کنند یا موسیقی را ادامه دهند، بسیار سودمند محسوب می‌شود.

کامبیز روشن‌روان هم به‌عنوان مولف کتاب در این مراسم بیان کرد: آنچه در روش آموزشی کتاب «هارمونی جامع کاربردی» از آن استفاده کردم، کاملا با تمام کتاب‌های هارمونی ایرانی و خارجی تفاوت دارد. کما این‌که این کتاب حاصل 45 سال کار آموزشی من در عرصه‌ی موسیقی است که نتایج خوبی برایم داشت و من هارمونی را در این کتاب لحاظ کردم که هم حرکت افقی و هم حرکت عمودی در آن لحاظ شده است.

وی افزود: در این کتاب، هنرجو مستقیم به سمت آهنگسازی می‌رود به‌طوری که هیچ تمرینی مانند کتاب‌های دیگر در آن گنجانده نشده است. این در حالی است که چیدمان فصل‌های کتاب نیز چیدمانی منحصربه‌فرد است که می‌تواند در نوع خود به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب به حساب آید.

این آهنگساز موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: ساختار نوشتاری این کتاب، سادگی و روان بودن آن است، به‌طوری که علاقه‌مند به موسیقی با دانستن تئوری موسیقی می‌تواند به‌راحتی از این کتاب استفاده کند. البته من برای آوردن نمونه‌ها تلاش کردم که از آثار خودم برای ذکر مثال استفاده کنم تا مخاطب بهتر بتواند با موضوع نزدیک شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها