رییس سومین کنگره بین المللی قلب و عروق گفت: ساکنان شهر تهران پنج تا 10 سال کمتر از افراد ساکن روستاها عمر می کنند.
کد خبر: ۷۰۵۲۶۶
تهرانی ها، کمتر از روستایی ها عمر می کنند

دکتر محمدجواد زیبایی نژاد عصر چهارشنبه در نشست خبری سومین کنگره بین المللی قلب و عروق گفت: آلودگی هوا، الگوی نامناسب غذایی، نداشتن فعالیت بدنی و زندگی صنعتی از عواملی است که باعث شده افراد ساکن شهر تهران طول عمر کوتاه تری از افراد ساکن روستاها داشته باشند.

وی در زمینه آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا تاثیر مستقیمی در ایجاد و تشدید بیماری های قلبی و عروقی دارد.

این آلودگی بتدریج در ریه و سیستم قلب بدن رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند و باعث افزایش غلظت خون می شود.

این استاد قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : همچنین آلودگی هوا فعالیت گلبول ها و پلاکت را دچار مشکل می سازد.

وی در ارتباط با الگوی غذایی نیز گفت: متاسفانه شیوه صنعتی زندگی باعث گرایش ساکنان شهرهای بزرگ به مصرف زیاد فست فودها و غذاهایی می شود که در خارج از خانه طبخ می شوند.

دکتر زیبایی نژاد با تاکید بر پرهیز از مصرف فست فودها و پیتزاها گفت: در تولید این مواد غذایی از پروتئین هایی استفاده می شود که به دلیل فریز طولانی حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده هستند.

وی همچنین ادامه داد: گوشت و مرغ های فریز شده را نباید بیش از دو تا سه هفته در خانه نگاه داشت زیرا این فریز طولانی باعث می شود که این پروتئین ها حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده شوند که در بدن انسان ، نوع این چربی عوض می شود و برای قلب و عروق زیان آور است.

رییس سومین کنگره قلب و عروق ضمن تاکید بر اضافه کردن ورزش در شیوه زندگی گفت: زندگی صنعتی باعث شده که افراد فعالیت بدنی کمتری داشته باشند اما به مردم توصیه می کنیم که ورزش را حتما در فعالیت های روزانه خود بگنجانند تا به سلامت قلب و بدن خود کمک کنند.

زیبایی نژاد افزود: همچنین در کنار ورزش و تحرک روزانه باید الگوی غذایی مناسبی را رعایت کنیم؛ به این صورت که فست فودها و پیتزاها را از رژیم غذایی خود حذف و به جای آن گوشت تازه و هفته ای دو بار ماهی مصرف کنیم.

وی همچنین توصیه کرد که مردم از مصرف سوسیس و کالباس، خیارشور و ترشیجات که نمک زیادی را دارند پرهیز کنند و به جای آن از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند.

این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: این رژیم ها باید از دوران کودکی رعایت شوند؛ چرا که عدم رعایت آن باعث می شود زمانی که افراد به سن بالای 55 سال نزدیک شوند نصف آنها مبتلا به پرفشاری خون شوند و در سن 64 سالگی، سه چهارم آنها فشار خون خواهند داشت.

وی همچنین ادامه داد: در جهان ، یک سوم از مرگ و میرها به علت بیماری های عروق کرونر قلب است و این آمار در ایران 33 درصد است.

رییس کنگره قلب و عروق ادامه داد: در برخی کشورها این درصد پایین آمده است و در ایران مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب بعد از تصادفات در رده دوم قرار دارد. این در حالی است که در خاورمیانه 33 درصد از مرگ و میرها به علت بیماری های قلبی و عروقی است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق آمار 10 سال اخیر امید به زندگی در ایران بیشتر شده است که علت آن، پیشرفت های بهداشتی و افزایش خدمات پزشکی است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها