خبرگزاری فرانسه امروز شنبه در گزارشی نوشت که رهبران کشورهای آمریکای لاتین با شدیدترین موضع گیری های بی سابقه، جنایات رژیم صهیونیستی به منطقه نوار غزه را محکوم کرده، تل آویو را تروریست خوانده و حمایت بی قید و شرط خود را از فلسطینیان اعلام کرده اند.
کد خبر: ۷۰۱۲۴۷
آمریکای لاتین علیه رژیم صهیونیستی به حرکت درآمد

بر پایه این گزارش، یکی از نمادین ترین اقدامات از سوی «اوو مورالس» رییس جمهور بولیوی بود که رژیم اشغالگر قدس را در فهرست تروریست ها قرار داد و توافق لغو روادید را بین تل آویو و لاپاز لغو کرد.

دیلما روسف، رییس جمهور برزیل نیز عملیات نظامی رژیم اسرائیل را قتل عام دانست. تنش ها بین دو طرف از مدت ها پیش آغاز شده است و هفته گذشته برزیل سفیر خود را از تل آویو فراخواند.

در همین حال، نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا ، جنگ برای نابودی علیه مردم فلسطین را که نزدیک به یک قرن به طول انجامیده است، محکوم کرد.

یکی از نمایندگان مجلس ونزوئلا هم از عنوان «نسل کشی» برای اقدامات رژیم اسرائیل علیه فلسطینی ها استفاده کرد.

پرو، اکوادور و السالوادور نیز سفرای خود را برای مشورت از تل آویو فرا خوانده اند. در همین حال، کاستاریکا و آرژانتین دو کشوری که بیشترین تعداد جمعیت یهودی را در منطقه در خود جای داده اند، سفرای رژیم صهیونیستی را به وزارت امور خارجه فراخوانده اند.

در مجموع، منطقه آمریکای لاتین یکصدا جنایات سبعانه رژیم صهیونیستی در منطقه نوار غزه را محکوم کرده و خواستار آتش بس و از سرگیری مذاکرات بین دو طرف شده است.

خوزه موخیکا، رییس جمهور اروگوئه نیز روز گذشته خواستار خروج سریع نظامیان رژیم اسرائیل از نوار غزه شد و از بررسی فراخواندن سفیر این کشور از تل آویو خبر داد.

دانیل اورتگا، رییس جمهور نیکاراگوئه نیز امروز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه را جنایت جنگی مشابه جنایات نازی ها در جنگ جهانی دوم خواند.

بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین از جمله نیکاراگوئه در سال 2010، ونزوئلا و بولیوی در سال 2009 بعد از حمله نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کوبا در سال 1973 بعد از جنگ اکتبر آن سال روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده اند.

رجینالدو ناصر، کارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه «پونتیفیکال» شهر سائوپائولو برزیل گفت: موقعیت مشابهی را به یاد نمی آورم که همه کشورهای منطقه به مثابه یک جناح قدرتمندانه در برابر یک اتفاق، موضع واحد گرفته باشند.

این کارشناس دلایل فراوانی برای موضع گیری متحد و سخت گیرانه آمریکای لاتین در برابر رژیم صهیونیستی بیان کرد و افزود: اول اینکه وقتی یک کشوری اکنون علیه اسرائیل بیانیه ای صادر می کند، دیگر خارج از جامعه جهانی تلقی نمی شود. همچنین این امر با احساسات ضدآمریکایی نیز مرتبط است، زیرا اسرائیل ارتباطات قوی دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی با آمریکا دارد.

«ناصر» گفت: تظاهرات به طرفداری از مردم فلسطین در اروپا و آمریکای لاتین بیشتر از کشورهای عربی بوده است.

ایثای براس، صاحب کرسی علوم سیاسی در دانشگاه «اوتونوموس مکزیک» می گوید: اقدامات رسمی دولت ها از عصبانیت مردم آنها از جنگ ناشی می شود. شهرهای کشورهای مختلف آمریکای لاتین از مکزیک تا شیلی شاهد تظاهرات مردم علیه اقدامات اسرائیل بوده است.

وی افزود: این اعتراضات از همذات پنداری و احساس همبستگی مردم با وقایع آمریکای لاتین ناشی می شود.

رژیم صهیونیستی از بامداد سه شنبه هفدهم تیرماه (هشتم ژوئیه 2014) حملات هوایی علیه غزه را آغاز کرد. در طول 26 روز از حملات رژیم اشغالگر قدس به غزه، بیش از هزار و 600 نفر از مردم غزه به شهادت رسیده و حدود 9 هزار نفر نیز زخمی شده اند.

نوار غزه با 40 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض در کنار دریای مدیترانه واقع شده است. در این منطقه یک میلیون و 700 هزار نفر زندگی می کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها