نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن بکار خود پایان داد

تجلیل از بانوان هنرمند قرآنی

متن زیر خلاصه‌ای از آیات، پیام‌ها و مفاهیم حفظ موضوعی قرآن کریم است. علاقه‌مندان می‌توانند ضمن بهره‌مندی از مطالب بیان شده، در مسابقات طرح 1448 که توسط شبکه‌قرآن و معارف سیما و برخی نهادهای قرآنی و رسانه‌ای کشور برگزار می‌شودشرکت کنند و از هدایا و جوایز آن شامل 5000کمک‌هزینه سفر به اماکن زیارتی بهره‌مند شوند. سوال مسابقه طرح پیرامون پیام‌های حفظ موضوعی قرآن کریم است و صندوق پستی 1448ـ 16765 شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات و پاسخ‌های مخاطبان ارجمند خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند پاسخ پرسش پیامکی هر روز را به‌سامانه 300001448 ارسال کنند.
کد خبر: ۶۹۸۴۹۶

پرسش پیامکی:

با توجه به آیه 143 سوره نساء کدام گزینه از ویژگی‌های منافقان است؟

1 ـ سستی در عبادت / 2 ـ ریا و خودنمایی/ 3 ـ هر دو مورد

نفاق و ویژگی‌های منافقان

إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَی الصَّلَاةِ قَامُوا کُسَالَی یُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا یَذْکُرُونَ اللَّـهَ إِلَّا قَلِیلًا (١٤٢) مُّذَبْذَبِینَ بَیْنَ ذَلِکَ لَا إِلَی هَؤُلَاءِ وَلَا إِلَی هَؤُلَاءِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّـهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِیلًا (١٤٣)

منافقان همواره با خدا نیرنگ می‌کنند، و حال آن که خدا کیفردهنده نیرنگ آنان است و هنگامی که به نماز می‌ایستند، با کسالت می‌ایستند، و همواره در برابر مردم ریاکاری می‌کنند؛ و خدا را جز به مقدار کمی یاد نمی‌کنند.(142) منافقان میان کفر و ایمان متحیر و سرگردانند، نه [با تمام وجود] با مؤمنانند و نه با کافران. و هر که را خدا [به کیفر اعمال زشتش] گمراه کند، هرگز برای او راهی [به سوی هدایت] نخواهی یافت.(143) (نساء)

توضیح: تاکنون با دو دسته کلی از دشمنان خود آشنا شدیم: شیطان و کافران. دسته سوم از دشمنان، منافقان هستند. برای شناخت این گروه و بررسی اوصاف و ویژگی‌هایشان باید به آیات قرآن مراجعه کرد.

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، شکل‌گیری نفاق در اسلام از همان بدو دعوت پیامبر(ص) صورت گرفت، ولی نمود آشکار آن را می‌توان پس از تشکیل حکومت در مدینه مشاهده کرد. در آن هنگام، مردم مدینه به سه دسته تقسیم شده بودند: 1ـ مسلمانان و مدافعان پیامبر(ص). 2ـ یهودیان و هم‌پیمانان آنها. 3ـ منافقان که در ظاهر ادعای اسلام و پیروی از پیامبر داشتند، ولی در باطن به آن اعتقاد نداشتند. خداوند کریم، پیامبر(ص) و مؤمنان را از خطر این منافقان بر حذر داشته و با نزول آیات روشنگری، اوصاف برجسته آنان را بیان کرده است. مهم‌ترین این اوصاف از این قرار است: 1ـ سستی در عبادت خدا (نساء، 142) 2ـ مرزبندی نامشخص با دشمنان و حرکت در مسیر میانه اسلام و دشمنانش (نساء، 143) 3ـ زبان بازی و غرور بیش از حد (بقره، 204 تا 206) 4ـ منفعت‌طلبی در هر شرایطی (نساء، 72) 5 ـ سوگند بسیار در همراهی با مؤمنان (منافقون، 1) 6ـ ترویج منکرات و تضعیف شعائر دینی (توبه، 67) 7ـ استفاده ابزاری از دین (توبه، 107) 8ـ ادعای اندیشمندی و اصلاح‌طلبی (بقره، 11 و 13) 9ـ ترس شدید از مؤمنان (حشر، 13) 10ـ تلاش برای تضعیف زندگی مؤمنان (منافقون، 7) آیات متناسب: بقره، 9 و 14 / نساء، 141 و 145.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها