4 دوره انتظار برای ورود به بازار کار‌

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت کار، بالغ بر 40 درصد کل کارجویان کشور تا شش ماه، 22 درصد تا یک‌سال، 4 درصد بیکاران تا 5/1 سال و 35 درصد جویندگان شغل نیز از 19 ماه و بالاتر را در انتظار کار به سر می‌برند.
کد خبر: ۶۹۷۷۸۱

به گواه آمارها، حدود یک میلیون نفر در بحرانی‌ترین و طولانی‌ترین دوره بیکاری به سر می‌برند و تنها 40 درصد کارجویان کشور را می‌توان در گروه خوش‌شانس‌ها قرار داد که قبل از شش ماه انتظار، وارد بازار کار می‌شوند.

به گزارش مهر، عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و تاخیر در ورود کارجویان به بازار کار کشور بویژه درباره گروه تحصیلکرده، همواره خسارت‌هایی را برای اقتصاد کشور به همراه دارد؛ زیرا بیکار ماندن بخشی از توان آماده به کار باعث می‌شود تا برای مدتی بخشی از توان تولید و ارائه خدمات در جهت توسعه کشور، غیرفعال بماند.

بدترین گروه‌هایی که تقریبا دوره‌ای طولانی را در انتظار کار هستند، در گروه از 19 ماه به بالا قرار دارند که می‌تواند تا چند سال هم به‌طول بینجامد. در حالی که بالغ بر یک میلیون بیکار مرد می‌تواند تا شش ماه شرایطی را برای ورود به بازار کار کشور به‌دست آورد و در واقع بالاترین درصد مردان بیکار به میزان 45 درصد در این گروه قرار دارند، بیشترین تجمع زنان بیکار در گروه بیکاران 19 ماه و بیشتر به میزان حدود 44 درصد است؛ به عبارت دیگر بخش قابل توجهی از زنان جویای کار کشور در شرایط فعلی، دوره‌های طولانی انتظار برای ورود به بازار کار را سپری می‌کنند.متفاوت بودن شرایط اشتغال در شهرها و روستاهای کشور نیز نشان می‌دهد در حالی که تنها 37 درصد افراد جویای کار ساکن در شهرها موفق می‌شوند تا در کمتر از شش ماه وارد بازار کار شوند، اما این شرایط در روستاها بهتر است به نحوی که حدود 50 درصد کل جویندگان کار در روستاها می‌توانند در شش ماه اول جستجو، شغلی را برای خود دست و پا کنند.

در عین حال، بالغ بر 30 درصد کل کارجویان زن و مرد ساکن در روستاهای کشور یا خواستار کار در روستاها نیز دوره‌های بالاتر از 19 ماه را در انتظار کار به سر می‌برند. طبق آخرین آمارهای ارائه شده، بیش از دو میلیون کارجو هم اکنون در شهرها و حدود 500 هزار نفر نیز در روستاها ساکن هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها