وزیری‌مقدم، فرح و دربار شاه

محسن وزیری‌مقدم یکی از بزرگ‌ترین و نامدارترین نقاشان و هنرمندان کشور است که سال‌ها در ایتالیا اقامت دارد.
کد خبر: ۶۹۶۱۲۲
وزیری‌مقدم، فرح و دربار شاه

درباره اهمیت تابلوها و فعالیت‌های او همین بس که همزمان با جام جهانی 2014 در برزیل، نمایشگاهی از آثار این هنرمند در کشور میزبان جام برپا شد. او همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه دیگری از آثارش را در شهر نیویورک برپا کرد.

حالا خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با وزیری مقدم انجام داده که این هنرمند خاطرات شیرینی از نوع رابطه‌اش با دفتر شاه روایت کرده است.

وزیری‌مقدم تعریف می‌کند که قبل از انقلاب تابلویی داشته که پرستارهای دربار پهلوی آن را برای نصب در اتاق پسرشاه از او خواسته بودند و او هم پیغام داده که این تابلو اسباب بازی نیست که مناسب نصب در اتاق خواب پسر شاه باشد.

این هنرمند که همواره سعی کرده هیچ حمایتی را از سوی دربار ایران در دوران پیش از انقلاب نپذیرد، همیشه به صورت مستقل رفتار کرده است.

وزیری مقدم در خاطره دیگری چنین می‌گوید: همان دوره پیش از انقلاب، فرح پهلوی در 1969 میلادی به دیدن نمایشگاهی از آثار فلزی من آمد که در گالری سیحون سابق در خیابان جمهوری برپا شده بود. من تازه از پاریس بازگشته بودم و در دانشگاه تدریس می‌کردم. به من خبر دادند که ندیمه فرح پهلوی پیغام آورده است که ما وزیری‌مقدم را دوست داریم، چرا او از ما دوری می‌کند.

من هم گفتم برای هنر دوستان احترام قائلم، اما راه رسیدن به دفتر شما چنان منجلابی است که حاضر نیستم در آن پا بگذارم و به همین دلیل حتی یک ریال از دربار پهلوی نگرفتم و به آنها اعلام کردم که من استقلال فکری خودم را دارم و حاضر به این مراودات نیستم. زیرا من در دنیای معنوی‌تر و عاشقانه‌تری سیر می‌کنم که با وجود همه سختی‌ها در درونم شاد و بی‌نیازم.

همه این خاطرات امروز در شرایطی بیان می‌شود که این هنرمند قبل از انقلاب به دلیل اختلاف‌ نظرهایش با هیأت مدیره دانشگاه از آنجا اخراج شد و دیگر نتوانست تدریس کند. جرمش هم این بود که استادی نوآور و بی‌اعتنا به دربار بود.

سجاد روشنی‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها