معضل زباله معادله چندمجهولی نهاوند

وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود + عکس

زباله و پسماند در شهر نهاوند که از اکوسیستم شکننده تری نسبت به دیگر مناطق ایران برخوردار است از مهمترین مخاطرات زیست محیطی به شمار می روند و خسارات جبران ناپذیری به پیکره طبیعت وارد می سازند، سالهاست معضل زباله در این شهر به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده که حل شدنی هم نیست.
کد خبر: ۶۹۳۹۴۷
وقتی سلامتی زیر زباله ها دفن می شود + عکس

نهاوند را در ایران به شهر سراب های خروشان، جنگل های طبیعی و شهر سبزه و درخت و گل و طبیعت می شناسند که یکی از مهمترین فاکتورهای آن وجود آب و هوای معتدل و پاک و محیط زیستی سالم است اما فریاد مظلومانه طبیعت نهاوند در میان فراموشی و سهل انگاری مدیریت شهری گم شده و در میان وعده و وعیدهای شعاری غریب مانده است تا شاید جان و نفس طبیعت زیبای نهاوند رفته رفته از انواع زباله های خطرناک و در میان دود آتش زدن آنها گرفته شود و از حرکت باز بماند.

زباله های شهر نهاوند که بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد در فاصله دو کیلومتری از مرکز شهر و یک کیلومتری روستای کوهانی و دانشگاه آزاد نهاوند در منطقه ای به نام ترکان ترکان در طبیعت رها و سوزانده می شوند.

انباشته شدن انواع زباله در این محل خصوصا در فصل گرم تابستان و جمع شدن انواع حیوانات و حشرات و پخش شدن بوی آزاردهنده و تفعن زباله ها به اضافه آتش زدن قسمتی از زباله ها در این محل و دود ناشی از آن باعث شده تا علاوه بر سلامتی مردم منطقه، برخی مالکان اراضی کشاورزی و باغداران ترکان ترکان، گرجیو، کفتر حله و کوهانی از آلوده شدن باغ های میوه، قنات ها و چشمه های این مناطق گلایه داشته باشند.

روزانه 75 تن زباله خانگی و غیر خانگی در نهاوند دفن می شود

براساس آمار دفن غیر بهداشتی روزانه 75 تن زباله خانگی و غیر خانگی در محدوده و منطقه ای انجام می شود که به گفته کارشناسان بهداشتی و محیط زیستی هیچکدام از استانداردهای لازم برای دفع زباله در این منطقه وجود ندارد و سوزاندن روزانه و یا هفتگی زباله ها در طبیعت علاوه بر اینکه فضای شهری و روستایی را آلوده می کند باعث برهم زدن تعادل زیست محیطی منطقه نیز می شود.

آنچه مسلم است انباشت زباله در طبیعت از معضلاتی است که شهر نهاوند سال هاست دچار آن شده و روز به روز بر وخامت آن افزوده می‌شود و ظاهرا شهرداری نیز هیچ برنامه و طرحی برای ساماندهی و رفع این مشکل ندارد و تا کنون نیز به این مورد اشاره ای نشده است و حال آنکه جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها از وظایف اصلی و قانونی شهرداری است.

امامعلی عبدالملکی فرماندار شهرستان نهاوند در این خصوص گفت: دفن غیر بهداشتی و آتش زدن زباله ها تهدید جدی برای سلامتی مردم و طبیعت نهاوند است.

وی افزود: رها کردن زباله ها در طبیعت و نزدیک شهر نهاوند علاوه بر خطرات زیست محیطی چهره شهر و طبیعت را نازیبا جلوه می دهد چراکه زباله های شهر نهاوند باید به شیوه استاندارد دفع و نه در طبیعت رها شوند که جمع آوری و دفن بهداشتی زباله ها از وظایف اصلی و قانونی شهرداری است.

عبدالملکی در حوزه بهداشت و محیط زیست و دفاع از حق و حقوق مردم گفت: توجه به محیط زیست و حفظ سلامتی انسان و موجودات کره زمین از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به وفور در اختیار ما قرار دارد و از این جهت تخریب محیط زیست یعنی تخریب طبیعت و حیات که در نهایت نابودی بشریت تلقی می شود.

وی افزود: رهاسازی زباله در طبیعت و یا دفن غیر اصولی آن باعث به وجود آمدن خساراتی همچون ایجاد بیماری‌های مختلف، تجمع جوندگان و آلودگی آب و خاک می‌شود.

طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله در نهاوند اجرا شود

فرماندار نهاوند گفت: طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله با هدف جلوگیری از ایجاد بیماری، برطرف کردن نگرانی های بهداشتی همچون تجمع آلودگی و میکروب و جلو گیری از نابودی محیط زیست باید اجرا شود زیرا بر اساس برنامه پنجم توسعه باید از هرگونه دفن زباله غیر قانونی جلوگیری شود زیرا سبب آلودگی سفره های آب شیرین می شود.

رییس حفاظت محیط زیست نهاوند نیز این موضوع را قصه و داستان قدیمی عنوان می کند و از نامه نگاری و مکاتبات فراوان با شهرداری برای حل مشکل سخن می گوید که بدون نتیجه مانده است.

سعید رسولی افزود: مکاتبات زیادی در سال های گذشته انجام شده تا مانع این حرکت پر خطر شهرداری باشیم اما بی فایده است چون محل فوق از دید مردم پنهان است و مردم از خطرات فاجعه بار آن اطلاعی ندارند و شهرداری هم در این زمینه بی تفاوت است.

وی گفت: محلی که زباله های نهاوند در آن دفن نه بلکه رها می شوند در سطحی بلند با شیب تندی قرار دارد و باعث می شود شیرابه ناشی از وجود زباله های انبوده در خاک منطقه رسوب کند و باعث آلودگی زمین های کشاورزی، آب های سطحی و چشمه ها شود و باغات و اراضی کشاورزی روستاهای کوهانی، جهان اباد گرجیو و کفتر حله در خطر آلودگی قرار گیرند.

رسولی از نزدیکی این مکان به شهر نهاوند، دانشگاه آزاد و چند روستای همجوار انتقاد کرد و گفت: وزش باد موجب پخش زباله ها در سطح وسیعی از محیط زیست و باعث آلودگی منطقه می شود که مردم روستاهی کوهانی، جهان اباد، کفتر حله و صاحبان اراضی کشاورزی منطقه نسبت به این وضعیت بارها و بارها شکایت و اعتراض کرده اند اما به جایی نرسیده اند.

وی افزود: مکان رها کردن زباله های شهر نهاوند برای بهداشت و سلامتی مردم و اراضی کشاورزی خطرناک است و موافقت هیچ اداره و نهادی برای انجام چنین کاری اخذ نشده وضعیت واقعا اسفناک است چراکه هیچ استانداردی در این محل وجود ندارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهاوند نیز با اعلام نارضایتی از رها سازی غیر بهداشتی زباله ها در طبیعت و آتش زدن زباله ها گفت: در چندین کارگروه بهداشت و سلامت در سال های 91 و 92 غیربهداشتی بودن محل دفن زباله های نهاوند مطرح شده اما از طرف شهرداری پیگیری ها و اقدام اساسی انجام نگرفته است و در حال حاضر خاکستر حاصل از سوزاندن این زباله ها پس از وزش باد می تواند یکی از عوامل تهدیدکننده سلامتی و عامل انتقال بیماری های عفونی باشد.

عباس سلگی شهرداری نهاوند گفت: شهرداری نهاوند در سنوات گذشته نبود اعتبار را بهانه اصلاح نکردن و عدم ساماندهی محل دفن زباله ها عنوان می کرد در صورتی که با توجه به اثرات و پیامدهای منفی که این موضوع برای اهالی روستاهای اطراف و حتی شهر نهاوند دارد، باید هرچه سریع تر این موضوع ساماندهی و تا زمان ساماندهی کامل این محیط حداقل فضای اطراف محل دفن زباله حصارکشی شود.

وی افزود: بی شک نبود اعتبار دلیل و بهانه موجهی برای به تأخیر انداختن ساماندهی محل دفن زباله ها و به تبع آن مبتلا شدن حیوانات و آلوده شدن باغهای میوه سه منطقه ترکان ترکان، کوهانی و گرجیو، نبوده و نیست و با توجه به ارتباط مستقیم این مسئله با سلامتی شهروندان باید اگر حتی بیشترین ردیف اعتباری نیز به این امر اختصاص داده شود، آن را به انجام رساند.

سعادت حنیفیان استاد دانشگاه نیز گفت: مهم ترین مقوله در بحث زیست محیطی به زباله های شهری برمی گردد که سازمان شهرداری از بعد جمع آوری، انتقال، ذخیره و دفن مسئولیت دارد.

وی افزود: به نظر من در مورد زباله های شهری باید به چهارمدیریت کاهش تولید زباله از طریق فرهنگ سازی، استفاده مجدد از زباله در منزل، تفکیک از مبدا و بازیافت و در نهایت جمع آوری و دور ریختن زباله توجه داشته باشیم، چراکه اگر یکی از این چهار مقوله را مهم تلقی نکنیم در بحث زباله های شهری موفق نخواهیم بود.

حنیفیان با بیان اینکه متاسفانه در محل غیر استاندارد دفع زباله های نهاوند هیچ گونه دفن بهداشتی صورت نمی گیرد، گفت: باتوجه به این که بر اثر رهاسازی زباله های شهری در منطقه ترکان ترکان شیرابه که ماده ای بسیار سمی و آلوده کننده است، به صورت روزانه 250 مترمکعب معادل یک تا دو لیتر در ثانیه در محیط جاری می شود به آلوده شدن آب های سطحی، زیرزمینی، اراضی کشاورزی و... منجر می گردد.

وی افزود: آن طور که شواهد و بررسی ها نشان می دهد در شرایط کنونی محل غیر استاندارد و قدیمی جمع آوری و دفن زباله های شهر نهاوند دیگر نه تنها برای جمع و نگهداری زباله های شهر نهاوند مناسب نیست، بلکه اکنون به مکانی برای انواع و اقسام معضلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی تبدیل شده که تامل و توجه بیشتر مسئولان شهری را می طلبد.

کارشناس محیط زیست نهاوند نیز گفت: شیوه دفن زباله در نهاوند کاملاً غیربهداشتی و منسوخ شده است و محل دفن زباله ها نیز بدون مجوز محیط زیست و غیرکارشناسی است.

محل دفن زباله باید در مسیر باد و چشم انداز نباشد

علی اکبر بحیرایی استانداردهای لازم برای محل دفن زباله را داشتن حداقل شش هزار متر فاصله بین محل دفن و مناطق مسکونی عنوان کرد و افزود: محل دفن زباله باید در جهت باد و چشم انداز نباشد و اطراف آن محیط باید کاملاً حصارکشی و فنس کشی شده باشد، ضمن اینکه باید به عمق آبهای زیرزمینی نیز در این بحث توجه شود.

وی گفت: در نهاوند هیچکدام از این استانداردها رعایت نشده و این مسئله بسیار خطرناک و تهدیدکننده است و می تواند موجب شیوع بیماری های عفونی از طریق نشخوار پرندگان و زباله دزدان به داخل شهر شود، ضمن اینکه باغ های میوه مناطق ترکان ترکان و برخی اراضی کوهانی و کفترحله نیز در معرض آسیب جدی هستند اما تاکنون با وجود مکاتبات انجام شده، شهرداری در این زمینه اقدام اساسی انجام نداده است.

وی انتقال محل دفن زباله ها را به مناطق دورتر با رعایت فاصله قانونی تنها راهکار فعلی عنوان کرد و افزود: مسئولان باید واقف باشند این مسئله با سلامتی شهروندان ارتباط مستقیم دارد چراکه محل فعلی دفن زباله ها، محل مشاء دام و جزو اراضی و املاک منطقه ترکان ترکان و کوهانی است بنابراین لازم است این موضوع در دستور کار جدی قرار بگیرد و برای انتقال آن تدابیر جدی تر اندیشیده شود.

رییس اداره منابع طبیعی نهاوند نیز در این زمینه گفت: زمینی که شهرداری نهاوند در آن زباله های شهر را رها می کند جزو اراضی ملی و متعلق به دولت است که از چند سال پیش به وسیله شهرداری تبدیل به مکان رهاسازی زباله های شهر نهاوند شده که از نظر منابع طبیعی و زیست محیطی هیچ گونه استاندارد و قاعده ای ندارد و تنها زباله ها در این منطقه رها می شوند که باید هر چه سریعتر جلوی این حرکت و اقدام گرفته شود.

واقعیت امر این است که در شرایط کنونی و با این حجم انبوه زباله دیگر نه منطقه فعلی و نه سیستم های جمع آوری و دفن سنتی زباله ها جوابگو نیست و نمی تواند از آلودگی های زیست محیطی ناشی از انواع زباله های شیمیایی، میکروبی، رادیواکتیو و... جلوگیری کند که باید برای آن چاره ای اندیشید.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها