مبارزه در دو جبهه

شعارهایی که از سوی رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال مطرح می‌شود، به منزله ارائه خطوط اصلی سیاستگذاری است که به لحاظ اهمیت باید در اولویت برنامه‌ مسئولان و برنامه‌ریزان قرار گیرد و با توجه به شعارها و اهداف انقلاب و نظام، بویژه در مطابقت با شرایط جهانی و موقعیت فعلی نظام تنظیم و طرح می‌گردد.
کد خبر: ۶۹۱۸۷۳
مبارزه در دو جبهه

با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران ـ که از نوع انقلاب‌های فرهنگی و ایدئولوژیک است ـ مساله فرهنگ مردم بویژه فرهنگ دینی و استواری بر اهداف انقلاب اهمیت دارد و دشمنان انقلاب پس از ناکامی در تقابل نظامی با ایران به جنگ فرهنگی و جنگ نرم روی آوردند تا از این راه شاید بتوانند خللی در تعلقات مردم به انقلاب ایجاد کرده، آنان را از اهداف انقلاب دور کنند. لذا به تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شبیخون فرهنگی روی آوردند. همچنین از آنجا که اقتصاد و مسائل مالی از ضروریات و لوازم جدایی ناپذیر زندگی مردم است و در نوع زندگی و حتی ایمان و اعتقادات مردم تأثیر دارد، از توجه دشمنان دور نیست و در کنار جنگ نرم، مساله تحریم‌ اقتصادی نیز با جدّیت از سوی غربیان پیگیری می‌شود تا شاید از مسیر وضع نامناسب اقتصادی و فشار بر مردم بتوانند آنان را از انقلاب و اهداف عالیه آن دور سازند، غافل از آن که مردم ما معتقد و عامل به این آیه قرآن هستند که «محققا کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، ‏سپس ایستادگی کردند، بیمی بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد.» (احقاف، آیه 13) و این اقدامات در ایمان آنها به انقلاب و اهداف متعالی آن تأثیری نخواهد داشت. از این‌رو رهبر معظم انقلاب با توجه به افزایش فشار از سوی دشمنان، مساله مذاکرات هسته‌ای و افزایش تحریم‌ها و جلوگیری از تأثیرگذاری این اقدامات در مردم، شعار امسال را با تأکید بر دو مساله فرهنگ و اقتصاد مطرح کردند و راه برون‌رفت از این مشکل را توجه به توانمندی درونی و اصلاح مسائل فرهنگی دانستند.

متولیان اصلی عملی و راهبردی کردن این شعار بویژه در حوزه فرهنگ، ابتدا همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هستند زیرا مقوله فرهنگ در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها وجود و عینیت دارد و ما اقتصاد بدون توجه به فرهنگ اسلامی و رعایت آن نداریم. سیاست ما هم با توجه به فرهنگ اسلامی ما باید باشد. آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان و... همه باید در تحقق بخشیدن به این شعار نقش ایفاکنند اما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه فرهنگ عمومی و سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای تبلیغی حوزه در عرصه فرهنگ دینی و مذهبی مردم، انتظار بیشتری می‌رود تا با برنامه‌ریزی مناسب‌تر، زمینه تحقق آن را فراهم کنند. برخی وظایف این نهادها در این زمینه عبارتند از:

ارائه تعریفی جامع از فرهنگ که با پیشینه تمدنی ایران و تحولات دوران اسلامی آن سازگار باشد.

نماسازی و ارائه الگوهای شایسته و ترویج فرهنگ عمومی جامعه

پرهیز از افراط و تفریط در برنامه‌های فرهنگی، رعایت حساسیت‌ها و الگوهای مذهبی در برنامه‌ها

تلاش برای همسان جلوه دادن فرهنگ دینی به‌عنوان فرهنگ عمومی جامعه و تفکیک نشدن آن در مراسم و مناسبت‌های فرهنگی به‌عنوان نمونه در همه مناسبت‌ها و جشن‌ها از هنرمندان یا ورزشکاران به‌عنوان الگوهای فرهنگی دعوت می‌شود حال آن که الگوهای فرهنگی منحصر به آنها نیست و می‌توان از الگوهای دیگری مانند دانشجویان و طلبه‌های موفق، شهدا، جانبازان و ایثارگران هم یاد کرد و الگو برداشت.

اعزام گسترده‌تر مبلغان دینی به سراسر کشور و اختصاص نیافتن آن به ایام خاص تبلیغی‌ مانند ماه رمضان و محرم که لازمه آن، سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌هایی است که اگر صورت نگیرد، چندین برابر موجب خسران و زیان خواهد شد.

شعار امسال به لحاظ محتوایی عالی است و ریشه اصلی حل مشکلات در توجه به دو مساله فرهنگ و اقتصاد دانسته شده،همان‌گونه که ضربه‌پذیری هم از همین دو مسیر ممکن است اما شعار امسال هم به لحاظ ظاهری و عبارت طولانی است و هم در بعد عملیاتی پرداختن به دو مقوله مهم به لحاظ عملیاتی و راهبردی شاید مشکل‌تر باشد.

نکته مهم، باور مسئولان مربوط به این شعار و تلاش برای عملی کردن آن است والا اگر مسئول مربوط باور نداشته باشد و حتی برخلاف این شعار عمل کند، راه به مقصد نخواهد رسید.

حوزه علمیه نیز به سهم خود در تحقق این شعار، البته در بعد فرهنگی آن می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

ـ آسیب‌شناسی فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی سال‌های گذشته و تلاش برای رفع آن آسیب‌ها

ـ برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری از راهکارهای جدید تبلیغی در عرصه دینی و مذهبی

ـ حضور موثرتر در رسانه‌های عمومی بویژه صدا و سیما

ـ برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی در مراکز زیرساختی فرهنگ جامعه، مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی

دکتر سیدقاسم رزاقی‌موسوی / عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها