ایران زمین

صید ماهی حلواسفید ممنوع شد

بنا به تصمیم پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور، صید ماهی حلوا سفید در آب‌های خوزستان و بوشهر از بیستم خردادماه به مدت 45 روز ممنوع اعلام شد.
کد خبر: ۶۸۱۸۰۳

ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در این فصل به دلیل آغاز فصل تخم‌ریزی این‌گونه ماهی اتخاذ شده تا از وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیر به ذخایر آبزیان خلیج‌فارس جلوگیری شود. با توجه به این‌که نسل ماهی حلوا سفید در معرض نابودی است، از سال‌گذشته تصمیم بر این شد که این ماهی نیز جزو گونه‌هایی قرار گیرد که فصل ممنوعیت صید برای آن در نظر گرفته می‌شود تا به این ترتیب به حفظ و بازسازی ذخایر ماهی حلوا سفید کمک شود./‌ ایسنا

کشف نفیس‌ترین جام ایران باستان در مشگین‌شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق اشیای عتیقه به همراه نفیس‌ترین جام ایران باستان در مشگین شهر خبر داد.

یحیی نقی زاده با بیان این‌که اشیای عتیقه از سوی واحد اطلاعات سپاه پاسداران مشگین‌شهر از قاچاقچیان کشف و ضبط شده، افزود: 300 قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه، ابزارآلات جنگی، زیورآلات زنانه، انواع ظروف و مهر از جنس طلا، نقره و مفرغ مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره‌های بعدی از جمله اشیای کشف شده است.

به گفته وی در میان اشیا، جام بسیار نفیسی به دست آمده که از زر ناب ساخته‌شده و از لحاظ قدمت، ظرافت و زیبایی با جام‌های معروف مارلیک و حسنلو برابری می‌کند.

این مسئول میراث فرهنگی اردبیل یادآور شد: جام نقره‌ای کشف شده نیز بسیار ارزشمند است و بررسی و مطالعات این آثار از سوی کارشناسان برجسته سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز شده است./ ایرنا

خسارت برف به باغ‌های فندق رودسر

فرماندار رودسر در استان گیلان گفت: برف فروردین در ارتفاعات اشکورات به برخی باغ‌های این منطقه خسارت صد درصدی زده است.

امیر جانبازی با بیان این‌که شهرستان رودسر، 12 هزار هکتار باغ فندق دارد، افزود: برفی که فروردین امسال در ارتفاعات رودسر بارید، موجب شد بین 30 تا 70 درصد باغ‌های رودسر دچار خسارت شود که در برخی موارد این خسارت به صورت صد درصدی بود.به گفته وی به طور میانگین سالانه ده هزار تن فندق از باغ های رودسر برداشت می‌شود و برخی فندق کاران شهرستان فقط به تولید فندق اشتغال دارند و منبع درآمد دیگری ندارند. به همین دلیل این خسارت امرار معاش را برای برخی از آنها سخت خواهد کرد./ ایسنا

تلفات 40درصدی زنبور عسل در محلات

مسئول امور دام و طیور جهاد کشاورزی محلات در استان مرکزی گفت: پدیده ریزگرد و باد شدید موجب کاهش و تلفات 40 درصدی جمعیت زنبور عسل در سال زراعی این شهرستان گلپرور شده است.

حمیدرضا وفایی افزود: در سال زراعی گذشته بیش از 3500 کلونی زنبور عسل بومی از سوی زنبورداران محلی در مراتع و گلزارهای شهرستان پرورش می‌یافت که این تعداد در سال زراعی جاری به2000 کلونی کاهش یافته است.

وی یادآور شد: ورود ریزگردهایی که از غرب کشور وارد منطقه می‌شود و وجود گرد و غبار ناشی از معادن سنگ و صنایع فرآوری سنگ ساختمان نیز تاثیر مستقیمی در تلفات زنبور عسل این خطه داشته است.

به گفته وفایی وزش تندباد و توفان چندین بار در دو ماهه نخست امسال موجب پراکنده شدن و تلفات زنبور عسل شهرستان شده که خسارت وارد شده به این بخش از سوی مسئولان متولی در دست بررسی است. / ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها