عبده تبریزی:

بازار ارز را مدیریت نکنیم، قیمت‌ها به حال قبل باز می‌گردد

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: در صورتی که دولت بازار ارز را کنترل نکند همه قیمت‌ها به قبل باز می‌گردد.
کد خبر: ۶۷۵۹۱۵
بازار ارز را مدیریت نکنیم، قیمت‌ها به حال قبل باز می‌گردد
حسین عبده تبریزی امروز در همایش تحلیل تاثیرگذارترین تحولات اقتصادی سال 93 با محوریت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و گام نهایی مذاکرات ایران و گروه‌1+5 که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در سال‌های 1385 تا 1389 شکاف میان مابه‌التفاوت نرخ‌های ارز افزایش یافت و روند استفاده از درآمدهای نفتی صعودی شد.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر گفت: یکی از چراغ‌هایی که در این سال‌ها به دنبال افزایش نرخ تورم خاموش شد بودجه دولت بود، زیرا در شرایط رکود دولت کمتر می‌تواند خرج کند.

وی گفت: در صورتی که دولت می‌خواست مخارج جاری خود را افزایش دهد، باید از بانک مرکزی این منابع را تامین می‌کرد که دولت دست به چنین کاری نزد.

کارشناس ارشد اقتصادی تاکید کرد در صورتی که قیمت ارز را مدیریت نکنیم، همه چیز به قیمت‌های قبلی باز می‌گردد. در صورتی که تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد و دولتی افزایش یابد، رانت اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: هم‌اکنون دو نرخ 2650 و 3300 تومان به‌طور تقریبی کنترل می‌شود و تقریبا خوب است.

وی تاکید کرد: ارز نباید به پس‌انداز مردم تبدیل شود. نرخ ارز باید زیر سود بانک باشد و در صورتی که ثابت بماند یارانه به خارجی‌ها داده‌ایم.

عبده تبریزی تصریح کرد: دولت در چند جا باید کار کند، مواظب اجرای هدفمندی باشد، تورم را مهار و نرخ ارز را مدیریت کند.

وی یادآور شد: منابع تهدید برای اقتصاد زیاد است و این نگرانی پنج تا ده سال آینده ادامه دارد. دولت درصدد کنترل مسائل اقتصادی است و بودجه هم در شرایط خوبی است.

وی تاکید کرد: باید با خلق پول، نظام بانکی را توسعه دهیم. معوقات بانکی نمی‌تواند گردش مالی ایجاد کند، بخشی از معوقات در مسکن رفته که قابل فروش نیست.

وی چند راه‌حل برای شرایط کنونی اقتصاد کشور مطرح کرد و گفت: راه ساده این است که موضوع تحریم‌ها حل شود، زیرا وضع اقتصادی بهتر خواهد شد. بدهی دولت را به اوراق سوددار تبدیل کنیم. دولت نباید به بدهی‌های خود بی‌تفاوت باشد. اوراق بهادار می‌تواند به این منجر شود که آنها را در جایی قرار دهید و از آنها سود دریافت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها