عراقچی: انتخابات اروپا نشست‌ها را دچار وقفه می‌کند

پایان کار اشتون؛ چالشی در مسیر مذاکرات هسته‌ای

توافق ژنو گرچه قابل تمدید است و می‌توان در صورت به توافق نرسیدن ایران و 1+5 تا آخر تیرماه، مذاکرات را به مدت شش ماه دیگر با توافق طرفین تمدید کرد، اما آن‌طور که از موضعگیری‌های تیم‌های مذاکره کننده بر می‌آید، همگی تلاش دارند تا با وجود اختلاف نظرهای فراوان، مذاکرات در همین شش ماه اول به نتیجه برسد تا از مواجهه با چالش‌هایی که ممکن است در آینده به‌وجود بیاید بپرهیزند.
کد خبر: ۶۷۵۸۵۷

یکی از این چالش‌ها که در گزارش دیروز ‌رویترز نیز به آن اشاره شده و عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان هم درباره آن صحبت کرده، انتخابات پارلمان اروپا و پایان دوره مسئولیت کاترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

رویترز با اشاره به احتمال تمدید دوره شش ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، نوشته است که در این صورت ماموریت اشتون در نیمه مذاکرات به پایان می‌رسد و همین امر می‌تواند مذاکرات را پیچیده کند.

به گزارش فارس، رویترز با اشاره به نقش اشتون در جریان مذاکرات، نوشته است: جدایی وی آن‌ هم در این برهه حساس، می‌تواند مذاکرات را پیچیده کند و احتمالا آن را با تهدیداتی مواجه کند.

به گزارش فارس، هرچند ایران و گروه 1+5 بر اساس زمانبندی اولیه توافق موقت ژنو باید تا بیست و نهم تیر (بیستم جولای) به توافق برسند و ماموریت اشتون نیز تا مهر ماه ادامه دارد، اما با توجه به سنگ‌اندازی‌ها از سوی اسرائیل و همچنین اختلافات طرفین، احتمال تمدید توافق موقت برای یک دوره شش ماهه دیگر نیز وجود دارد.

رویترز در این باره می‌نویسد: بروز تأخیر می‌تواند به این معنی باشد که مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فرد دیگری سپرده شود که آشنایی کمتری با این مساله داشته یا همخوانی کمتری با ایرانی‌ها داشته باشد. در آن‌صورت، هرچند که احتمالش کم است، اما ممکن است وظیفه هماهنگی به دیگران، خارج از اتحادیه اروپا، سپرده شود که در آن‌صورت مذاکرات از دید ایرانی‌ها ممکن است به‌نقطه صفر بازگردد.

رویترز با اشاره به این‌که اتحادیه اروپا در انتخاب جانشین اشتون، علاوه بر مساله ایران، موضوع تنش با روسیه بر سر اوکراین را نیز مد نظر خواهد داشت و به‌همین جهت ممکن است فردی را برگزیند که رویکردهای سخت‌گیرانه‌تری داشته باشد. این خبرگزاری از «کارل بیلت» و «رادوسلاو سیکارسکی» وزیران خارجه سوئد و لهستان به‌عنوان گزینه‌های جایگزین اشتون نام برده است. هر دوی این وزرا، اخیرا سفری به تهران داشته‌اند. در همین حال اسماعیل جلیلی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به حضور عباس عراقچی عضو ارشد تیم هسته‌ای در مجلس گفت: معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه معتقد بود که تا پایان تیرماه باید تلاش کنند که نشست‌ها با برنامه‌ریزی برای حصول نتیجه ادامه پیدا کند، زیرا پس از آن پارلمان اروپا انتخابات داشته و مذاکرات ژنو دچار وقفه می‌شود.

از سوی دیگر کاخ سفید در جوابیه‌ای که درباره متمم‌های قانونی لایحه مصوب در کمیته دفاعی مجلس نمایندگان این کشور صادر کرده، با ابراز نگرانی نسبت به لحن به کار رفته در این لایحه، نسبت به تضعیف مذاکرات با ایران ابراز نگرانی کرده است. به گزارش فارس، در بخشی از جوابیه دولت آمریکا آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس برنامه اقدام مشترک، ارزیابی کرده است که ایران اقدامات مشخص و قابل راستی‌آزمایی را انجام داده که پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور را تعلیق کرده و در بخش‌های کلیدی آن را به عقب رانده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها