محلول ضدآب و ضد لک جهت استفاده در صنعت فرش های ماشینی با پایه اکرلیک در واحد فناوری توسعه مواد و تکنولوژی های پیشرفته البرز مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه مواد و انرژی ساخته شد.
کد خبر: ۶۷۴۸۱۹
محققان ایرانی محلول ضد آب و ضد لک ساختند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی، سید محمد کاظم زاده مجری این طرح با اعلام این خبر، افزود: این محلول پس از تولید فرش روی آن پوشش داده می شود و در دمای محیط خشک می شود و پس از نفوذ محلول به پودهای فرش، قابلیت جذب مایعات در آن به صفر می رسد.

این دانشجوی دکتری مهندسی مواد با بیان اینکه رایزنی با کارخانه های فرشبافی برای استفاده از این طرح ابداعی آغاز شده است، افزود: این روش باید پس از بافت قالی در کارخانه به اجرا درآید و فرش بافته شده در این محلول غوطه ور شود.

وی گفت: مدت زمان ماندگاری این محلول روی فرش دو سال است و طی این مدت هرگونه مایعات و لکی به راحتی و با یک دستمال تمیز خواهد شد.

این پژوهشگر درباره دیگر کاربردهای این محلول نیز گفت: این محلول همچنین جهت جلوگیری از پوسیدگی در تابلو فرش های گران​قیمت و پارچه های مبلی نیز قابل استفاده است.

وی افزود: مزیت این محلول این است که استفاده آن در منازل نیز پس از شستشوی فرش به راحتی قابل انجام می باشد.

امیر حسنجانی روشن پژوهشگر دیگر این طرح نیز گفت: این محلول را بر پایه آبی و با استفاده از محلول «کلوئیدی نانو ذرات سیلیکا» فرآوری کردیم که روی منسوجات نیز قابل استفاده است.

وی افزود: نمونه این محلول ضد آب و ضد لک تهیه شده و آماده تجاری سازی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها