«کمیته مشترک» در تازه‌ترین شماره گذرستان

بیست و هفتمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان»، به موضوع «کمیته مشترک» اختصاص یافت. در این شماره مقالات متعددی درباره نحوه شکل‌گیری، چرایی تاسیس و تسخیر این کمیته، شکنجه و نقش آمریکا و اسراییل در آموزش شکنجه‌گران ساواک منتشر شده است.
کد خبر: ۶۷۴۷۹۸
«کمیته مشترک» در تازه‌ترین شماره گذرستان

در بهمن سال 1350 در راستای اجرای دستور محمدرضا شاه پهلوی، «کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک و شهربانی» در محل زندان موقت اطلاعات شهربانی تشکیل شد. تشکیل این کمیته گامی بود برای ایجاد هماهنگی میان عملکرد همه ادارات و سازمان‌هایی که به نوعی در ایجاد امنیت مورد نظر حکومت شاه در کشور ایفای نقش می‌کردند.

در این شماره از نشریه الکترونیکی «گذرستان» (زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی)، کمیته مشترک، چگونگی تاسیس و تسخیر آن، فعالیت‌ها و شکنجه‌های این کمیته و خاطرات کسانی که در کمیته مشترک شکنجه می‌شدند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مقاله «از دفتر خاطرات یک زن زندانی» آغازگر این شماره از گذرستان است که خاطرات طاهره سجادی به صورت پرسش و پاسخ در آن درج شده است.

در ادامه «اظهارات اسدالله تجریشی در خصوص وضعیت کمیته مشترک»، «بوی خورش قیمه در کمیته مشترک»، «جلوه‌های ذکر خدا در زندان‌های رژیم پهلوی»، «خاطرات عزتشاهی»،‌ «خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ»، «درباره کمیته مشترک ضد خرابکاری»، «روایت سیدکاظم اکبری از شکنجه ساواک در کمیته مشترک»، «زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری»، «ساواک افراد را چگونه شکنجه می‌کرد»،‌ «قالپاق دزدی که به کمیته مشترک آمد»، «کمیته مشترک ضد خرابکاری چه زمانی تاسیس شد؟»، «معرفی کمیته ضد خرابکاری»و«نقش آمریکا و اسراییل در آموزش شکنجه‌گران ساواک» مقالاتی هستند که در این نشریه آمده است.

ماجرای قالپاق دزدی که در این شماره از نشریه آورده شده است به خاطرات مهدی غنی که بعد از عزت‌‌شاهی(مطهری) بیشترین مدت را در کمیته مشترک گذرانده است، برمی‌گردد. او در خاطرات خود درباره یک هم‌سلولی که به دلیل سرقت قالپاق ماشین از سوی مامورین گشت کمیته دستگیر شده و اشتباها به کمیته آورده شده بوده می‌نویسد. در این خاطرات، او از وضع جامعه و فلاکت افرادی که حاضرند به خاطر غذا و جا شلاق بخورند و همچنین شکنجه‌گرانی که افرادی را به جرم اتهام سیاسی به اشتباه می‌گیرند تاسف می‌خورد.

«از کمیته مشترک تا زندان اوین، خاطره‌ها و عبرت‌ها»، «انواع شکنجه در کمیته مشترک»، «بهای خونین عشق»، «حمیده نانگلی؛ زنی که از زندان ساواک جان به در برد»، «خاطرات فرنگیس قاسمی زندانی سیاسی رژیم پهلوی»، «خاطراتی از روزهای مقاومت در زندان‌های مخوف ساواک»، «در کمیته مشترک بر ما چه گذشت»، «شیرزنان انقلابی در بند شکنجه‌گران ساواک»، «کمیته مشترک چگونه تسخیر شد؟» و «نام زندانیان سیاسی بر دیواره موزه عبرت: زندگی‌نامه روسای ساواک» مقالات دیگر این نشریه الکترونیکی را تشکیل می‌دهند.

بیست و هفتمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها