بنیاد و گنجینه خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای حضور در چهارمین همایش فرهنگی و هنری خلیج‌فارس همراه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به بندرعباس سفر کرده است از راه‌اندازی بنیادی فرهنگی به نام خلیج‌فارس سخن گفت که موزه و گنجینه‌ای بزرگ برای جمع‌آوری آثار مرتبط با آن باشد. او وعده داد وزارت ارشاد هرگونه کمکی را برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد.
کد خبر: ۶۶۸۹۸۷
بنیاد و گنجینه خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود

جشنواره فرهنگی و هنری خلیج‌فارس روز گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری در هرمزگان برگزار شد.

در این همایش لاریجانی طی سخنانی گفت: خلیج‌فارس و مسائل مربوط به آن موضوع مهمی است و اگر ما و کشورهای همسایه رویکرد درستی داشته باشیم، می‌توانیم بهره‌های زیادی از آن ببریم.

او با بیان این‌که خلیج‌فارس ظرفیت بزرگی است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند، بیان کرد: انگلیس پس از حضور پرتغالی‌ها در خلیج‌فارس با کشف نفت بر موج منفعت‌طلبی سوار شد.

بهره‌های اقتصادی از منابع منطقه زیاد است، به همین دلیل نگاه سودجویانه زیادی بر این منطقه است و باید استفاده درستی از این منافع صورت گیرد، زیرا برخی با استفاده نادرست از منابع و تعجیل در آن، جیب دیگران را پر‌می‌کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر حفاظت از محیط‌زیست خلیج‌فارس افزود: امروزه در منطقه حضور کشتی‌های بیگانه تبعاتی را ایجاد کرده است. منطقه خلیج‌فارس در دهه اخیر کانون توجه بوده و در این یکی‌دو دهه شاهد جنگ‌افروزی بوده است.

لاریجانی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای تغییر نام خلیج‌فارس گفت: این بازی اسم که برخی به دنبال آن هستند با وجود این همه اسناد غیرقابل انکار که حتی خود بر آن اذعان دارند، به دلیل ایجاد اهرمی برای فشار سیاسی علیه ایران است.

ضرورت راه‌اندازی بنیاد خلیج‌فارس

مهمان دیگر این همایش علی جنتی بود. وزیر ارشاد در سخنانی گفت: تمدن امروز برای ادامه حیات خود به‌خلیج‌فارس نیازمند است و بدون آن تشنه می‌ماند. به‌باور بنده، فلسفه ظریفی در پس نامگذاری این روز به نام خلیج‌فارس نهفته است.

وزیر ارشاد ادامه داد: استکبار برای امتیازگیری به هیاهو روی می‌آورد، زیرا منافع عده‌ای بر این هیاهو استوار است. ما نباید یکسره در بازی تغییر نام گرفتار شویم، بلکه باید با هوشیاری نگهبان نامی باشیم که تاریخ به ما سپرده است.

او تصریح کرد: خلیج‌فارس خلیج دوستی، محبت و صلح است و اکنون خلیج‌فارس به نماد غیرت ایرانیان تبدیل شده است. وزیر ارشاد در ادامه سخنانش پیشنهاد کرد:‌ با وجود آن‌که جشنواره خلیج‌فارس به خلق آثار ماندگار بسیاری انجامیده است، اما باید بر غنای آن افزود و موزه و گنجینه‌ای که تمامی آثار را جمع‌آوری کند باید بنیان نهاده شود تا عظمت تاریخ خلیج‌فارس را به همه جهان نشان دهد.

جنتی ادامه داد:‌ دبیرخانه کوچک جشنواره باید به‌بنیاد خلیج‌فارس ارتقا یابد تا بتواند تجلی‌گر نام و هویت خلیج‌فارس باشد و وزارت ارشاد همه نوع حمایتی را از این مقوله خواهد داشت.

راه‌اندازی شورای عالی مطالعات خلیج‌فارس

پیروز مجتهدزاده، پژوهشگر و جغرافیدان نیز در این مراسم با اشاره به آیات و روایات اسلامی بیان کرد: در قرآن، وقتی که اشاره به بحرین(دو دریا) می‌شود، منظور دریای روم و دریای فارس است.

این محقق حوزه خلیج‌فارس با اشاره به نام اماکنی مانند زنگبار در آفریقا و مالابار گفت: حوزه نفوذ تمدن و فرهنگ ایرانی نه‌تنها در شمال خلیج‌فارس، بلکه تا جنوب خلیج‌فارس نیز ادامه داشته و ما در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از مکر تا عمان دارای چند ساتراپ (استان) بوده‌ایم و سراسر این دریا، چه صفحات جنوبی و چه صفحات شمالی به عنوان دریای فارس نامیده می‌شود و این مورد اعتراف یونانیان نیز بوده و آن را سینوس سرتیکوس می‌نامیدند.

وی با اشاره به ریشه‌های نام جعلی برای خلیج فارس گفت: اولین بار سال ۱۹۵۰ کارگزار بریتانیا در بحرین این واژه را به کار برد.

مجتهدزاده گفت: ایران از این مساله آسیب ندیده است، بلکه مناسبتی پیش آمد تا مردم ایران یکپارچه با گرایش ملی به مواجهه با این حرکات و تحریکات اقدام کنند.

این تاریخ‌شناس و محقق با بیان این‌که امروز شاهد برگزاری جشن‌های پرهزینه و پراکنده با موضوع خلیج‌فارس هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود شورای عالی مطالعات خلیج‌فارس در جهت انسجام بیشتر مطالعات در این حوزه راه‌اندازی شود.

در این جشنواره با حضور رئیس مجلس، وزیر ارشاد، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و برخی نمایندگان مجلس از پیروز مجتهدزاده، پژوهشگر و محمدرضا سحاب با اهدای تابلوهایی که هنرمندان استان هرمزگان برای آنها کشیده بودند، قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها