کمبود آب در حالی بتدریج به یک بحران در کشور تبدیل می‌شود که این بحران از چندی پیش با کم‌آب شدن زاینده‌رود، استان‌های حاشیه این رودخانه را متاثر و نگرانی‌هایی را در زمینه تامین آب در این استان‌ها ایجاد کرده است.
کد خبر: ۶۶۵۱۲۷
اختلاف 3 استان بر سر آب

این نگرانی‌ها به حدی است که به تشکیل سیزدهمین جلسه شورای عالی آب در فروردین انجامید. در این جلسه که ریاست آن را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به‌عهده داشت، مشکلات آب استان‌های اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری بررسی شد و جهانگیری خاطرنشان کرد: برخی استان‌های کشور با بحران و محدودیت‌های بیشتری در بخش آب روبه‌رو هستند که باید ضمن در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، برای رفع کمبود آب موردنیاز آنها برنامه‌ریزی کرد.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز پس از این نشست در سفری به استان اصفهان، در جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش کشاورزی در استانداری، تصمیمات اتخاذ شده در شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود و شورای عالی آب را برای آنها تبیین کرد.

چیت‌چیان از افزایش ارائه خسارت به کشاورزان و پرداخت خسارت به کشاورزان از سوی صنایعی که از حقابه آنان استفاده می‌کنند، خبر داد و گفت: صندوقی برای پیگیری این موضوع در استانداری تشکیل و از این محل خسارات کشاورزان پرداخت خواهد شد.

وی همچنین درباره احداث تونل گلاب 2 و نگرانی‌های هموطنان در استان چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: بررسی‌های وزارت نیرو ضروری بودن احداث این تونل را تائید می‌کند.

وزیر نیرو به مردم چهارمحال و بختیاری اطمینان داد که احداث این تونل به منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری و آورد طبیعی آب زاینده‌رود هیچ آسیبی نخواهد رساند.

چیت‌چیان با اشاره به افزایش تقاضای آب شرب در استان اصفهان و کمبود جدی در این زمینه و همچنین محدودیت ظرفیت ورود آب به تصفیه خانه بابا شیخ علی گفت: برای تامین آب موردنیاز مردم، تصفیه‌خانه‌ای در غرب استان اصفهان احداث می‌شود و آب تونل گلاب 2، فقط برای مصرف شرب به این تصفیه خانه انتقال می‌یابد.

نارضایتی چهارمحال و بختیاری‌ها

تاکید وزارت نیرو بر ضرورت احداث تونل گلاب 2 از یک‌سو و تسریع بخشیدن به احداث تونل بهشت‌آباد برای انتقال آب از سرچشمه‌های زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری به استان اصفهان، موجی از نگرانی و نارضایتی را در میان مسئولان و شهروندان چهارمحالی ایجاد کرده است.

مردم و مسئولان این استان معتقدند خشکسالی یک دهه اخیر موجب کاهش دبی آب زاینده‌رود از 11 میلیارد مترمکعب به 6.5 میلیارد مترمکعب شده است که آب موجود اکنون بسختی می‌تواند نیاز این استان را برآورده کند و هم‌اکنون به بسیاری از روستاهای این استان با تانکر آبرسانی می‌شود، به همین دلیل انتقال حجم زیادی از آب از طریق تونل به اصفهان که بعضا در صنایع آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این شرایط کار درستی نیست.

زمانیان، نماینده مردم شهرکرد در مجلس در گفت و گو با جام جم ادعا می​​کند: حفر دو تونل گلاب 2 و بهشت‌آباد، غیرقانونی و بدون هرگونه مجوز زیست‌محیطی و کارشناسی شده است.

زمانیان با بیان این‌که طرح احداث این تونل‌ها، طرحی ملی نیست و متولی احداث آن استان اصفهان است، می‌افزاید: اگر رئیس‌جمهور و هیات دولت از احداث این تونل‌ها ممانعت نکنند، شکایت خود را به مجامع بین‌المللی و یونسکو خواهیم برد.

وی همچنین تاکید می‌کند: اگر روند احداث غیرقانونی این دو تونل ادامه یابد، استان چهارمحال و بختیاری نیز در مقابل و با استفاده از اعتبارات استانی، به احداث تونل تنگزی روی سد تنگزی اقدام کرده و مسیر کلی رودخانه را تغییر می‌دهد که در این صورت آب زاینده‌رود فقط به خود استان وارد می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تبعات حفر تونل گلاب 2 یادآور می‌شود: با توجه به کمبود آب در زاینده‌رود، دبی پایین آن و نبود پشتوانه آب زمستانه برای این رودخانه، حفر تونل گلاب 2، موجب خشک شدن زاینده‌رود از حجت‌آباد تا باغ بهادران می‌شود.

زمانیان با بیان این‌که اکنون نیز آب زاینده‌رود به استان اصفهان می‌رود و نیازی به حفر تونل نیست، می‌گوید: ظرفیت دهنه تونل گلاب 2، 22 مترمکعب آب است، در حالی که کل ظرفیت آب ورودی زاینده‌رود حدود 12 مترمکعب است و با این حساب و در صورت انتقال آب از طریق این تونل، دیگر آبی برای زاینده‌رود باقی نمی‌ماند و دو استان چهارمحال بختیاری و خوزستان بکلی خشک می‌شود.

وی به احداث تونل بهشت‌آباد نیز اشاره و عنوان می‌کند: این تونل نیز در بهشت‌آباد و در عمق 300 تا 2000 متری زمین در حال احداث است که در صورت ادامه روند احداث، تمام قنوات و چشمه‌سارهای چهارمحال و بختیاری که در این عمق است، خشک و نابود می‌شود که این امر به خشکی و نابودی کارون و استان خوزستان نیز منجر می‌شود.

نگرانی از خشک شدن آب زاینده‌رود در پی احداث تونل گلاب 2 و تونل بهشت‌آباد در روزهای اخیر نگرانی هایی را هم میان مردم چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است.

با توجه به این شرایط و نگرانی بحق این دو استان از یک‌سو و موضوع کمبود شدید آب در استان اصفهان و لزوم چاره‌اندیشی در این زمینه، به نظر می‌رسد کارشناسان و مسئولان مربوط باید به دور از هرگونه تصمیم یکسویه و دور از تعصب و موضعگیری خاص، به این موضوع نگریسته و درصدد رفع این مشکل که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک بحران داخلی است، برآیند. تا تمام منافع استان های حاشیه زاینده رو برآورده شود.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
۰
۰
سلام من یك اصفهانی هستم و بدون تعصب استانی، صحبت می كنم .جالب اینجاست كه مردم ما به جان هم افتاده اند و در این شرایط بحرانی به جای اینكه به فكر یكدیگر باشند در فكر نابودی یكدیگر هستند. اقای ... آن موقعی كه میراث فرهنگی ما به تاراج می رفت یونسكو را نمی شناخت كه حالا..(گفتا زكه نالیم،كه از ماست كه بر ماست) به نظر من بهتر است در هر سه استان مخصوصا چهار محال از كشاورزی مدرن و قطره ای استفاده شود كه همت جدی سازمان كشاوری را می طلبد . در استان اصفهان در كنارصنایع ذوب اهن و فولاد كارخانه های یخ احداث شود كه برای خنك كردن دستگاهها اب كمتری مصرف شود و در استان خوزستان سعی كنند از اب كارون كه به خلیج فارس می ریزد بهره برداری كنند.از طرفی در تمام منطق كشور می توان دو نوع لوله كشی اب قرار داد اب تصفیه شده برای شرب و اب كم هزینه تر برای شستشو (مثلا لوله كشی اشپزخانه ها جدا باشد و لوله كشی پاركینگ و سرویس بهداشتی هم جدا) دست در دست هم دهیم به مهر،میهن خویش را كنیم اباد.مردم ما ثابت كرده اند كه خواستن ،توانستن است.
چهارمحالی (شهركردی)
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
۰
۰
لطفا به پیامدهای كارهای غیرقانونی در زمینه انتقال آب كمی فكر كنید این انتقال آب به چه قیمتی؟ به قیمت از 1) بین رفتن منابع با ارزش آب های زیرزمینی استان چهارمحال و بختیاری زیرا با این كار كارست های زیرزمینی كه در واقع راه آب های ورورد برف و باران به زیر زمین هستند از بین رفته و دیگر هرچه برف و باران در چهارمحال ببارد دیگر فایده ای ندارد و هیچ ذخیره زیزمینی وجود نخواهد داشت 2) افزایش خطرناك منابع آلوده كننده محیط زیست 3) از بین رفتن اكوسیستم های آبی 4) از بین رفتن حیات جانوری در استان چهامحال و بختیاری و خوزستان 5) از بین رفتن گونه های نایاب و یا كمیاب پرندگان در تالاب های مهم استان 6) افزایش بیماری در دو استان چهارمحال و خوزستان 7) درصد بالای بی كاری در استان محروم چهارمحال كه با وجود داشتن منابع با ارزش طبیعی جوانان تحصیل كرده بیكار زیاذی دارد این در حالی است كه اصفهان اینطور نیست شهر توریستی بوده و درآمدهای كلانی از این راه بدست آورده است و .............. این را هم فراموش نكنید كه همانطور كه مردم كلان شهر تهران برای تفریح به شمال كشور رفته و آب و هوایی عوض می كنند مردم كلان شهر اصفهان هم به چهارمحال می آیند و از مناظر بی نظیر این استان استفاده می كنند پس حداقل نگذارند شمال دوم كشور به نابودی كشانده شود
یك محیط بان
United States
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
۰
۰
هموطن عزیز ... من در این مورد حق را به بختیاری های عزیز میدهم . من نمیگویم هموطنان من تشنه بمانند اما میگویم رشد صنعتی و جمعیتی رو فقط در شهر های بزرگ محدود نكنیم الان اغلب صنایع در استان اصفهان ثانیه وار زاده میشوند و بیشتر و بیشتر در صورتی كه منابع آن موجود نیست یا خواستگاه و بازار های مصرف ان در ان محل نیست و یا بیشتر از اینكه سود مند باشند ضرر میرسانند مثل كارخانه تولید منگنز در حاشیه همین رودخانه در كنار شهر بزرگ زرین شهر كه متاسفانه باعث ایجاد بیماری ام .اس شده و از لحاظ زیست محیطی آلودگی گسترده ای ایجاد كرده و تا سالهای سال اثر گذار است
حال این هم نوع دیگری از همین بی ملاحظگی هاست و فقط با منطق كسب ثروت و قدرت تیشه به ریشه خودمان میكوبیم . همین چهارمحال و بختیاری هم جمعیت زیادی ندارد هم انچنان كه باید توسعه صنعتی نیافته
به جای آنكه با هزینه های سرسام آور و پر مخاطره این كارها را بكنیم بهتر است سرمایه گذاری ها را در محل كرده و بهره لازم را ببریم.
چه خوب است منابع زیست محیطی خود را بهتر ببینیم و برای ایندگان به میراث بگذاریم با این كارهایمان خودمان نیز بهره ای از محیط زیستمان نخواهیم برد چه برسد به نسلمان

نیازمندی ها