هزار و ۲۱۳ تذکر نمایندگان به کابینه یازدهم، که از سوی حدود 290 نماینده مجلس نهم در فاصله شش ماه از شروع بکار دولت ثبت شده این سوال را مطرح می کند که آیا دولت در مسیرکاری نتوانسته به قولها یا وعده های خود به درستی عمل کند یا اینکه نمایندگان مجلس با علم بر وجود مشکلات در کشور تنها به دلیل خواسته های منطقه ای یا سیاسی ، به طرح سوال از کابینه تازه نفس دولت می پردازند.
کد خبر: ۶۵۴۲۰۳
چرا سوالات نمایندگان از وزرا افزایش یافته است

به گزارش جام جم آنلاین بنابر اظهارات معاون نظارت مجلس از تاریخ 7 آبان و تا 6 اسفند ماه امسال نمایندگان جمعا هزارو 213مرتبه به اعضای هیأت وزیران دولت یازدهم تذکر داده اند که در مجموع رئیس‌جمهور بیشترین و وزیر دفاع کمترین تذکر را دریافت کرده که این آمار نشان دهنده کاهش 15 درصدی تذکرات نسبت به دوره مشابه است.

حسین مظفر دراین زمینه یادآور شده که برخی سوالات مجلس از وزرا دولت یازدهم خارج از حیطه وظایف وزیر بوده و به نظر می رسد کمیسیونی از دولت و مجلس باید با همیاری یکدیگر در راستای شفاف سازی آیین نامه داخلی مجلس در این خصوص گام بردارند.

لذا از آنجایی که در آیین نامه داخلی مجلس ساز و کاری برای تعداد و میزان سوالات نمایندگان از وزرا و رئیس جمهور گذاشته نشده این احتمال وجود دارد که یک نماینده در طول دوره چهار ساله کاری خود هزاران بار به طرح سوال از کابینه به دلایل مختلف اقدام کند .

گفته می شود نمایندگان با توجه به مشکلات در سطح حوزه انتخابیه و منطقه خود اکثر مواقع سوالی را از وزرا مطرح می کنند که ممکن است ارتباطی با وزیر داشته یا نداشته باشد ولی هیات رئیسه مجلس نمی تواند اقدام به دورازه بانی و کنترل سوالات نماید.

در برخی دولت ها از جمله محمود احمدی ن‍ژاد ، بحث پرسش از وزرا ، با انتقاد جدی مواجه شد به طوری که رئیس جمهور وقت در آن زمان، تاکید داشت وزرای کابینه اش بیش از آنکه در سر کار خود باشند در راهروهای مجلس یا کمیسیونها مشغول پاسخگویی به سوالات نمایندگان هستند و حضور فعالی در کابینه نداشته و نمی توانند به مسئولیت های خود در قبال کابینه بپردازند.

حال با ادامه این روند از سوی مجلس در دولت فعلی این احتمال وجود دارد که کابینه یازدهم نیز به دردسرهای دولتهای قبل گرفتار شود و بیش از بیش وقت خود را در راهروها و کمیسیون های مجلس بگذراند.

عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید براینکه سوال از وزرا حق نماینده است تاکید کرد که پاسخگو نبودن مسئولان وزارتخانه‌ها، تعداد سوال از وزرا را بالا برده و بر اساس قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس ،این حق نمایندگان است که از ابزارهای نظارتی سوال، استیضاح و رای اعتماد استفاده کنند.

نماینده کرمانشاه در مورد تصور ایجاد مزاحمت برای وزیر با سوال نمایندگان که مورد اعتراض دولتها است یادآور شد که اگر وزیر به سوال ،به عنوان تکلیف قانونی نگاه کند، پاسخگویی به مجلس برای او آسان است.

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز دلیل تعداد بالای سوالات نمایندگان را پاسخگو نبودن کابینه به نمایندگان دانست و تاکید کرد که اگر وزرا در مقابل مکاتبات پاسخگو باشند دیگر کار به تذکر و سوال نمی رسد.

وی با بیان اینکه طرح سوال و تذکر مربوط به این دوره از مجلس یا دولت نیست گفت:هیات رئیسه مجلس نمی تواند دروازه بانی برای تعداد سوالات و تذکرات داشته باشد چون در آیین نامه داخلی مجلس چنین قیدی نیامده اما راهکار، تعامل دو قوه است تا موانع برطرف شود.

براین اساس اکثر نمایندگان معترض به عملکرد دولت نیز تاکید دارند که نقش معاونین پارلمانی و نمایندگان دولت در مجلس ،می تواند بسیاری از دغدغه های موجود نمایندگان را پایان دهد.

فاطمه امیری- خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها