تا پیش از حضور وزیر نفت در شورای شهر، اصولا مقامات این وزارتخانه غیراستاندارد بودن و حتی سرطانزا بودن بنزین تولیدی در مجتمعهای پتروشیمی را نمیپذیرفتند، اما بههرحال و درگامی به جلو، بیژن زنگنه دیروز وعده داد از سال 93، توزیع این بنزین آن هم فقط در شهر تهران متوقف خواهد شد؛ یعنی تولید و توزیع این بنزین ادامه داشته و دیگر شهرهای کشور همچنان از این بنزین غیراستاندارد استفاده خواهند کرد!.
همچنین در حالی که متولیان، بنزین یورو 4 را بنزین پاک مینامند و از توزیع آن در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها سخن میگویند، کارشناسان فنی معتقدند استفاده از این بنزین در خودروهای داخلی که موتورشان با اکتان یا درجه احتراق 82 درصدی بنزین یورو2 فعلی سازگاری دارد، باعث بدسوزی سوخت در موتور و افزایش چندبرابری آلودگی هوا از این محل میشود.
به این ترتیب مثمرثمر شدن توزیع بنزین پاک در کاهش آلودگی هوا مستلزم نصب یک قطعه ویژه در موتور خودروهای داخلی با صرف هزینه متوسط 700 هزارتومانی است که در شرایط فعلی اقتصادی بعید است خودروسازان و اکثر صاحبان خودروها، زیربار پرداخت چنین هزینهای بروند؛ کما این که اتمامحجتهای مکرر دولت قبل به خودروسازان در این باره نافرجام ماند.
در نتیجه ثواب توزیع بنزین پاک با این شرایط در حال تبدیل شدن به کباب است. در همین حال وزارت نفت و دولت برنامه جدی برای گوگردزدایی از گازوئیل تولیدی کشور هم ندارند. اکنون میزان گوگرد موجود در گازوئیل تولیدی کشور هفت تا 10هزار پی.پی.ام است، حال آن که استاندارد جهانی گوگرد بیش از 50 پی.پی.ام را برنمیتابد و 10 مقایسه این اعداد، خود حرفها را میزند.
با وجود این، واردات خودروهای دیزلی که با گازوئیل پاک و کمگوگرد کار کنند نیز فعلا چیزی در حد رویاست. با وجود این باید این گونه ارزیابی کرد که در عین احترام گذاشتن به تلاشهای موجود این تلاشها کافی، جامع و مانع نیست و تمام حلقههای لازم برای تحقق این هدف را در بر نمیگیرد.
متاسفیم که بگوییم با وضعی که اکنون مشاهده میشود و روند کند و لاکپشتی برنامهها و قوی بودن مقاومت خودروسازان، فعلا زدودن آلودگی سوخت خودروها از هوای کشور، رویایی بیش نیست...
سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد