به گفته مشاور وزیر نیرو، ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود به یک چهاردهم ظرفیت آن کاهش یافته است

بیدادِ بی‌آبی در 56 شهر استان اصفهان

با این‌که هنوز در فصل زمستان به سر می‌بریم، اما مشاور وزیر نیرو از کاهش ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود به یک‌چهاردهم ظرفیت آن خبر می‌دهد و خواستار صرفه‌جویی بیش از پیش اصفهانی‌ها به منظور تامین بدون مشکل آب شرب آنها می‌شود.
کد خبر: ۶۴۹۹۴۴

حمیدرضا جانباز در نشست بررسی مشکلات تامین آب شهرها و روستاهای استان اصفهان با تاکید بر کاهش شدید حجم آب موجود در سد زاینده‌رود، از اصفهانی‌ها می‌خواهد در ماه پایانی سال نیز مانند ماه‌های گرم در مصرف آب صرفه‌‌جویی کنند تا‌آب‌شرب مورد نیاز آنان بدون هیچ مشکلی تامین شود.

به گفته وی، وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر در این استان، علاوه بر کاهش حجم سد زاینده‌‌رود به کمتر از یک‌‌چهاردهم ظرفیت آن، موجب خشک شدن بسیاری از چاه‌های فلمن (یکی دیگر از منابع تامین آب شرب اصفهان) و خارج شدن آنها از مدار بهره‌وری شده است.جانباز با بیان این‌که به دلیل خشک شدن این چاه‌ها، حفر و تجهیز 76 حلقه چاه جدید در اصفهان در دستور کار قرار گرفته است، مدیریت هوشمند مصرف را بسیار حائز اهمیت می‌داند و خاطرنشان می‌کند: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی، امسال بارندگی در استان اصفهان در حد نرمال نیست؛ بنابراین به‌ منظور غلبه بر مشکل کم‌‌آبی در اصفهان باید مدیریت هوشمند آب در دستور کار قرار گیرد که این مهم از طریق مدیریت فشار آب و کاهش هدررفت آب صورت می‌گیرد.

این مسئول، یکی از راه‌های کاهش هدررفت آب را اصلاح شبکه‌های آب عنوان می‌کند و می‌گوید: اصلاح بموقع شبکه‌های فرسوده آب به اعتبار لازم نیاز دارد که در برنامه‌های بلندمدت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، تدابیری به این منظور در نظر گرفته شده است.

جانباز با بیان این‌که زاینده‌رود تامین‌کننده آب شرب 56 شهر و 300 روستا در این استان است و خشکی این رود بر تامین آب شرب این مناطق تاثیر منفی می‌گذارد، می‌گوید: شرکت مهندسی آب‌و‌فاضلاب کشور برای تامین آب شرب پایدار این شهرها و روستاها برنامه‌های کوتاه، میان و بلندمدتی را در دستور کار خود دارد. وی استفاده از پساب فاضلاب را در واحدهای صنعتی بسیار حائز اهمیت برشمرده و می‌افزاید: در استان اصفهان و با همکاری استاندار باید تمهیداتی لحاظ شود که صنایع استان، نیاز آبی خود را از طریق پساب فاضلاب برطرف کنند تا وابستگی آنها به آب حوضه زاینده‌‌رود کاهش یابد و دیگر بهره‌‌برداران بتوانند استفاده پایدارتری از این حوضه داشته باشند.

ضرورت اطلاع‌رسانی درباره بحران کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز با بیان این‌که خشکسالی و کمبود منابع آبی طی شش سال گذشته در اصفهان، علاوه بر این‌که خسارت زیادی به کشاورزان بویژه در شرق اصفهان وارد کرده و تبعات زیست‌محیطی فراوانی به همراه داشته است، می‌گوید: این موضوع در بخش آب شرب مردم نیز تاثیرگذار بوده، به طوری که موجب افت فشار و کمبود آب برای مشترکان شده است.

هاشم امینی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از شرایط بحرانی آب به‌عنوان یک موضوع جهانی و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب می‌افزاید: به همین دلیل شرکت آبفای اصفهان، موضوع مدیریت مصرف را در چهار بخش پیگیری می‌کند که یکی از آنها اصلاح شبکه‌های فرسوده آب است که بر این اساس حدود 200 کیلومتر شبکه‌های فرسوده آب از سوی این شرکت در سال گذشته اصلاح شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به پروژه‌های مهم این شرکت در بخش فاضلاب نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای نجف‌آباد، داران، خوانسار، هرند و دهاقان ازجمله طرح‌های این شرکت برای بهره‌وری مناسب از پساب‌هاست که با تکمیل و افتتاح این طرح‌ها بخشی از آب مصرفی به چرخه تولید بازخواهد گشت.

نبود مدیریت یکپارچه در حوضه زاینده‌رود

در همین حال جهانگیر عابدی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان درباره بحران آب در اصفهان می‌گوید: اگرچه بخشی از مشکلات حوضه زاینده‌رود به خشکسالی مربوط است، اما عمده مشکلات در این بخش به چند پاره شدن مدیریت برمی‌گردد و نبود مدیریت یکپارچه در این حوضه موجب بروز مشکلات فعلی آب اصفهان شده است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا می‌افزاید: اگر آب جدیدی به اصفهان منتقل شود، اما در کنار آن صنایع، افزایش یا توسعه یابد مشکل نه‌تنها رفع نمی‌شود، بلکه افزایش نیز خواهد یافت. بنابراین بهترین راهکار مدیریت آب در هر سه بخش شرب، صنعت و کشاورزی است. بر این اساس اکنون تاسیسات آب در بخش‌های شرب خانگی و تجاری باید به دستگاه‌های کم‌مصرف مجهز شود و این یک اجبار است.به گفته عابدی، در بخش کشاورزی نیز باید به سمت کاشت گیاهان مقاوم به شوری و کم‌آبی پیش برویم. در ضمن سیستم‌های تحت فشار آبیاری نیز باید با دقت انتخاب شود، زیرا سیستم‌های بارانی و قطره‌ای که توسعه می‌یابد برای تمام مناطق قابل استفاده نیست و نظرات کارشناسی باید در این زمینه اعمال شود. در قسمت صنعت نیز بازچرخانی آب باید انجام شود و نیاز است سازمان حفاظت محیط‌زیستی قوی وجود داشته باشد تا تمام سیاست‌های مرتبط با آلاینده‌های آب را اعمال کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها