ساختارشکنان فعال می‌شوند

سوالی که این روزها به دغدغه بسیاری از دلسوزان تبدیل شده است، این است که آیا در فضای سیاسی ـ فرهنگی کشور باز شاهد ساختار شکنی‌ها، اهانت به ارزش‌ها و حمله به نهادهای قانونی و... خواهیم بود؟
کد خبر: ۶۴۸۴۵۱

نگاهی به اظهارات شخصیت‌های برجسته حوزه‌های مختلف طی روزها و هفته‌های گذشته، این نگرانی را تائید می‌کند.

آسمان نیامده، رفت

روزنامه آسمان که با تحریریه‌ای متراکم از نیروهای اصلاح‌طلب چند شماره‌ای بیشتر از انتشار آن نمی‌گذرد، پنجشنبه گذشته با حکم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد. دلیل توقیف، غیرانسانی معرفی کردن حکم اسلامی قصاص در این روزنامه بود. آیا این اهانت و رخداد را می‌توان طبیعی دانست؟

آیت‌الله بوشهری: دنبال حذف اسلام هستند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به نوشته اخیر یک روزنامه اصلاح‌‌طلب مبنی بر غیرانسانی خواندن حکم قصاص و همچنین ساخته شدن فیلم‌هایی غیراصولی در این باره، حذف اسلام را هدف این جریان ناسالم فرهنگی و سیاسی دانست.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در جمع علما، فضلا و ائمه جماعات استان اصفهان اظهار کرد: آیا باید باز هم نشست و شاهد این بود که در روزنامه‌های داخلی، حکم الهی قصاص را غیرانسانی شمارند و با الفاظ و واژگان به مقدسات و اصول اسلامی توهین کنند؟! مشکل مردم ایران فقط مشکل آب و نان نیست، آنچه مردم را به انقلاب اسلامی جلب کرد، پاسداشت از اسلام بود.مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز دشمنان با تمام وجود به صحنه مبارزه علیه اسلام و انقلاب آمده‌اند، دشمنان در پی تحمیل فرهنگ خود و به دنبال آن تخریب فرهنگ اسلامی هستند و سپس این روند به تسلیم فرهنگی منجر می‌شود. وی افزود: روحانیت استمراربخش حرکت انبیاست، دشمنان داخلی و خارجی امروز با حذف روحانیت، حذف اسلام از جامعه را دنبال می‌کنند، اگر امروز دشمنان، چهره‌های مقدس اسلامی را تحت عنوان فیلم تخریب و به روحانیت توهین می‌کنند و این قشر را به سخره می‌گیرند؛ همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن حذف اسلام است. حسینی بوشهری اذعان کرد: امروز روحانیت، علما و فضلا باید به هر نحو ممکن علیه دشمنان اسلام و انقلاب و خنثی‌سازی توطئه‌های آنها از طریق تریبون‌های نمازجمعه، مساجد و مراکز دینی اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: امروز وهابیت تاخت و تاز می‌کند و بهائیت به توطئه علیه اسلام می‌پردازد، مستکبران حتی امروز در بین تفکر نسل جوان ایرانی نفوذ کرده و سعی دارند با پرداخت پول‌هایی هنگفت و سکه‌های طلا، کتاب انجیل را در دانشگاه‌ها بین دانشجویان توزیع کنند.

قصاص از ضروریات دین است

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهانت روزنامه آسمان به حکم قرآن قصاص، اظهار کرد: قصاص جزو ضروریات دین مبین اسلام است و خداوند عز وجل در قرآن و در آیه «ولکم فی‌القصاص حیاه یا اولوالباب» بصراحت به آن اشاره کرده است.

وی در ادامه به نویسندگان و منتشرکنندگان چنین مطالبی همچون قصاص تذکر داد و گفت: زنجیره‌نویسان برای خوشایندی اربابان خود یعنی آمریکا و برخی کشورهای مدعی حقوق بشر مطلب ننویسند. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آمریکا اجرای حکم قصاص را نقض حقوق بشر می‌داند و حالا امروز عده‌ای در کشور برای احسنت، حمایت و خشنود شدن دشمنان، مطلب می‌نویسند. سینمای کشور ظرفیتی است که باید در خدمت اهداف انقلاب و مردم قرار گیرد. روزها و هفته‌های گذشته بویژه پس از جشنواره فیلم فجر اتفاقاتی در این حوزه رخ داد و به کنار رفتن پرده‌ها و اظهارنظرهای آشکاری منجر شد که می‌تواند آسیب‌های این حوزه را بیش از پیش نمایان کند. از اعتراض به فضای یاس و ناامیدی حاکم در برخی فیلم‌های جشنواره فجر گرفته تا جوایزی که حرف و حدیث‌های فراوانی را بر جای گذاشت.

حاتمی‌کیا، پرچمدار اعتراض

حاتمی‌کیا را با دفاع مقدس و سینما می‌شناسیم. اظهارنظرهای صریح این روزهایش تلنگری است دوباره به‌روند و سیاست‌های حاکم بر سینما. نگرانی امثال حاتمی‌کیا فراتر از یک یا دو فیلم، گرفتن و نگرفتن سیمرغ است. او روندها و زیرساخت‌ها و سیاست‌ها را مورد توجه و نقد قرار می‌دهد.

او که از گرفتن سیمرغش برای فیلم «چ» در جشنواره استنکاف کرد، در دانشگاه تهران در سخنان هشدارآمیزی درباره جریان سینمایی امروز، گفت: متاسفانه جشنواره فیلم ما و بخصوص مدیریت آن، ساختار خود و نیز الگوهایش را از آن طرف آب می‌گیرند و ردکارپت (اشاره به فیلم عطاران ـ فرش قرمز) می‌اندازند، ولی من به آنها می‌گویم به جای این‌که توجه کنید چه رنگی زیر کفش‌هایمان پهن شود، به افکارمان نگاه کنید.

هجمه به شورای نگهبان

این جریان فرهنگی و سیاسی بیدار شده که کارنامه‌ای سنگین و لکه‌های سیاه از دوران اصلاحات برای خود برجای گذاشته، امروز فرصت را برای دور جدید حملات و ساختارشکنی‌های خود مهیا می‌بیند.

کافی است نگاهی داشته باشیم به اظهارات مطرح شده در کنگره روز گذشته یک جریان اصلاح‌طلب(حزب اراده ملت). هجمه به شورای نگهبان به عنوان نهاد قانونی پاسدار قانون اساسی و اسلامیت و جمهوریت نظام پس از سال‌ها دوباره در این نشست کلید خورد.

سیدحسین موسوی‌تبریزی در این نشست شورای نگهبان را نهادی معرفی کرد که به انتخابات و رای مردم اعتقادی ندارد. وی شورای نگهبان را متهم می‌کند که آنها به دنبال انسداد راه ملت هستند. وی با تحریف وقایع تاریخی می‌گوید: موضوع احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان بعد از فوت حضرت امام صورت گرفت.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که در زمان حضرت امام نیز همین جریان بارها ابطال انتخابات در برخی حوزه‌ها، ردصلاحیت برخی نامزدها از سوی شورای نگهبان را برنتافتند که با عتاب و خطاب حضرت امام مواجه شدند که نمونه آن را می‌توان در پیام امام در جریان انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی یافت.

در هر حال آنچه باید مورد توجه دولت و بویژه دست‌اندرکاران امور سیاسی و فرهنگی دولت یازدهم باشد، جلوگیری از تندروی‌ها و ساختارشکنی‌هایی است که این روزها شاهد آن هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها