میزگرد جام‌جم همزمان با روز جهانی و هفته ملی صنایع‌دستی

صنایع‌دستی دلسوز ندارد

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی از بیمه هزار هنرمند صنایع دستی بالای 50 سال در مرحله اول اجرای این طرح در سال آینده خبر داد و اعلام کرد، برای رسیدن به این هدف 38 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کد خبر: ۶۳۳۴۶۷
70 هزار هنرمند صنایع دستی در صف انتظار بیمه

به گزارش خبرنگار ما، بیمه فعالان صنایع دستی از دی سال 89 در حال اجراست و براساس بخشنامه‌ای که ابلاغ شد، استادکاران و کارگران با کارفرما و بدون کارفرمای شاغل در کارگاه‌های خانگی و مجتمع‌های کوچک و بزرگ مربوط در گروه‌های مصوب (کددار) صنایع دستی ایران که به صورت تمام وقت به مشاغل یاد شده اشتغال دارند با معرفی سازمان میراث فرهنگی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند که 20 درصد سهم دولت و هفت درصد سهم بیمه شده است.

با وجود اجرا شدن بیمه فعالان صنایع دستی، این قانون هنوز اشکالاتی دارد زیرا براساس قانون بیمه فعالانی که بیش از 50 سال دارند، مشمول این بیمه نمی‌شوند و باید حق بیمه سال‌های مازاد بر 50 سال را یکجا پرداخت کنند.

براساس برآوردهای انجام شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، بیش از 3000 نفر از هنرمندان و صنعتگران بالای 50 سال در 15 گروه تخصصی صنایع دستی بدون بیمه هستند که سازمان میراث فرهنگی به دنبال آن است تا با تامین اعتبارات لازم، حق بیمه سال‌های مازاد بر 50سال هنرمندان را پرداخت کند.

بهمن ‌نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی درباره حل مشکل بیمه هنرمندان بالای 50 سال به جام‌جم گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیشکسوتان و فرهیختگان صنایع دستی طرحی را برای اجرا تعریف کرده‌ایم که هیچ جای قانون دیده نشده و براساس آن بنا داریم در مرحله اول کار، امکان بیمه حدود هزار نفر از هنرمندان بالای 50 سال را فراهم کنیم.

وی افزود: در این طرح متوسط سن هنرمندان 55 سال پیش‌بینی شده که برای پنج سال عقب افتاده برآورد کردیم، برای هزار هنرمند 38 میلیارد تومان به سازمان تامین‌اجتماعی پرداخت کنیم که پیشنهاد آن را به دولت و مجلس داده‌ایم و امیدواریم در قالب بودجه سال 93 این اعتبارات تامین شود تا بتوانیم برای بیمه این هنرمندان اقدام کنیم.

کامران سبزه‌میدانی، مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت صنایع دستی نیز به جام‌جم گفت: ساماندهی وضع هنرمندان صنایع دستی از نظر تأمین امکانات، بیمه و بازنشستگی آنها از مهم‌ترین و با اولویت‌ترین برنامه‌های ماست، چون هنرمندان گنجینه‌ها و ذخایر این کشور هستند و باید برای حفظ آنها تلاش کرد.

وی به مشکلاتی که هنرمندان از نظر پوشش بیمه‌‌ای دارند، اشاره کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از هنرمندان، بویژه پیشکسوتان صنایع دستی بیمه نیستند و مشکل بیمه‌ درمانی دارند و رسیدگی به کار آنها واقعا ضرورت دارد. ما تمام توان خود را می‌گذاریم تا این کار مخصوصا برای هنرمندانی که تاکنون بیمه نشده‌اند، انجام شود.

سبزه‌میدانی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد هنرمندان بیمه شده توضیح داد: در بانک اطلاعاتی معاونت صنایع دستی حدود 270 هزار هنرمند صنایع دستی ثبت شده‌اند که از این تعداد، 70 هزار نفر واجد شرایط بودند و بیمه نبودند، در نتیجه برای بیمه معرفی شده‌اند.

وی تاکید کرد: در صورت تصویب اعتبارات پیش‌بینی شده از سوی مجلس، هنرمندان بالای 50 سال نیز بیمه می‌شوند که براساس اطلاعات هنرمندانی که اسامی آنها در بانک اطلاعاتی موجود است، در گام اول هزار نفر تحت پوشش قرار می‌گیرند.

سیما رادمنش - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها