دیوار کوتاه کم درآمدها

از آنجا که از قدیم و ندیم همیشه گفته‌اند: «از خورده‌ها بگیرید بدهید به نخورده‌ها»؛ لهذا زمزمه قطع یارانه افراد پردرآمد، از دولت قبل شروع شد و به دولت بعد، یعنی همین دولت تدبیر و امید فعلی رسید. منتها وجه مشترک هر دو دولت در این زمینه، این بود که اعلام کردند شناسایی دهک‌های پردرآمد سخت است و عملا ره به جایی نمی‌برد.
کد خبر: ۶۱۰۹۲۱
دیوار کوتاه کم درآمدها

وجه غیرمشترک آنها هم این بود که دولت قبلی این مطلب را بین خودشان در هیأت دولت اعلام کردند، و ما خودمان از اجرا نشدن طرح شستمان خبردار شد که احتمالا نمی‌توانند شناسایی کنند؛ اما دولت فعلی این مشکل را شفاف اعلام عمومی کرد و حتی کار به مناظره تلویزیونی کشید و توی بوق و کرنا شد.

در مناظره فوق الذکر حتی راهکار هم داده شد که افراد مایه‌دار را چگونه می‌شود شناسایی کرد. مثلا تلویزیون در قالب نظرسنجی از مردم و طرح پرسش، عنوان کرد که آیا مثلا از طریق شناسایی مالکان املاک و خودروهای گرانقیمت، نمی‌توان اشخاص مایه‌دار را کشف و شناسایی کرد؟.... که به نظر ما می‌شود، منتهی یک خرده‌ای زمان می‌برد. اما به نظرم که دولت بنده خدا به خاطر مشکلاتش ظاهرا یک مقداری عجله دارد.

ـ پیدا کنید دیوار کوتاه را!... (این پیشنهاد کلیشه‌ای نخ‌نما شده را نفهمیدیم از کجا و توسط چه کسی مطرح بود؛ اما هرچه بود، رندانه بود و خورد به خال!)

خبر واصله: «در صورت تصویب مجلس، احتمال تغییر سیاست دولت و شناسایی کم‌درآمدها به جای پردرآمدها وجود دارد.»ــ به نقل از جراید کم‌درآمد.

بسته پیشنهادی: هرکس که جزو اقشار کم‌درآمد هست، الآن بنده خدا دچار تب و لرز می‌شود. امثال حقیر حقوق‌بگیر نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشند. فلذا احساس وظیفه آنی می‌کنیم که عین نیروهای واکنش سریع، وارد عمل شویم و رهنمودهای ارزشمند خود را با احتیاط ارائه کنیم:

1ـ عرض خسته نباشید: به مسئولان اقتصادی کشور خسته نباشید عرض می‌کنیم که سرانجام به یک راهکار نهایی دست پیدا کردند. راهکاری سهل‌الوصول که زودتر از شناسایی افراد مایه‌دار جواب می‌دهد. دیوار کوتاه، همین مواقع به درد می‌خورد دیگر.

2ـ نحوه بررسی درآمد: سریع به ادارات دستور مقتضی بدهند تا فیش‌های حقوقی کارمندان و کارگران خود را بررسی کنند و هرچه سریع‌تر به دولت اطلاع دهند. هر کارمندی که بالای پنج میلیون حقوق می‌گیرد، بگیرند یارانه‌اش را قطع کنند. زیر پنج میلیون تومان باشد، زیر خط فقر است و مستحق دریافت یارانه. یک کم فکر کنید، می‌بینید خیلی بیراه عرض نکردم.

3ـ کسی نترسد: هیچ یک از کارمندان و کارگران زحمتکش دچار خوف و هراس نشوند. مسئولان دولتی اگر فیش حقوقی آنها را ملاحظه نمایند، نه تنها آنها را مستحق و مشمول دریافت یارانه اعلام می‌کنند، که دوباره به فکر شناسایی آن 25 درصدی از جامعه می‌افتند که به قول آقای عیسی کلانتری ـ دبیرکل خانه کشاورزـ به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت، بیش از 75درصد درآمد کشور در دست آنهاست.

بلکه یا از آن 25 درصد بخواهند که یک مقداری از ثروت خود را قل بدهند سمت آن 75 درصدی که از 25درصد درآمد کشور برخوردارند، یا هم که اگر دلشان نمی‌آید این کار را بکنند، لااقل قول بدهند که مواظب ثروت آن 75 درصد جامعه باشند و بلاتشبیه، مثل آن مار افسانه‌ای که می‌گفتند روی گنج می‌نشست و نگهبانی می‌داد، از ثروت آنها مراقبت کنند. جای دوری نمی‌رود.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
۰
۰
از قدیم گفته اند از نخورده بگیرید بدهید به خورده

نیازمندی ها