محمدجواد لاریجانی:

تلفن اوباما، توطئه‌ صهیونیستی علیه روحانی بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه تلفن اوباما، توطئه‌ صهیونیستی علیه روحانی بود گفت: من اگر جای آقای ظریف بودم به آمریکایی‌ها می‌گفتم که هیچ علاقه‌ای برای مذاکره با شما ندارم.
کد خبر: ۶۰۶۱۳۶
تلفن اوباما، توطئه‌ صهیونیستی علیه روحانی بود

به گزارش تسنیم، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه که در سلسله همایش‌های مؤسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی حضور یافته بود به سوالات متعدد فعالان فرهنگی پاسخ داد.

وی با اشاره به موضوع برای برائت از مشرکین گفت: برائت عملی این است که سیاستمداران، نویسندگان و جناح‌های سیاسی را با محک «اقامه دین اسلام» بسنجیم؛ اگر قول و فعل آنها دنباله قول و فعل غرب صهیونی مهاجم امروز است، قویاً و روشن از آنها تبری کنیم و اگر نه، دنبال اقامه دین در تمام شئون زندگی هستند، آنها را بپذیریم. البته باید هوشیار باشیم. ما از سیاستمداران و جناح‌های سیاسی باید سه مطالبه روشن داشته باشیم:

مطالبه اول باید درباره اقامه دین در تمام شئون زندگی و مبانی اشاره شده بر نهج مکتب اهل بیت صریح و روشن صحبت کنند.

مطالبه دوم باید از نفاق بپرهیزند! نمی‌توان مدعی شد که قانون اساسی و مکتب امام(ره) را قبول داریم اما مبلغ سکولاریزم در حکومت باشیم و رسانه‌های ما مملو از مقالات و کلمات اصحاب کفر مدرن باشد! مطالبه سوم، خیانت نکنند!‌ آنچه در قضیه سال 88 اتفاق افتاد، خیانت روشن جریان اصلاحات به ملت، نظام و اسلام بود. قول داده بودند مشی قانونی را رعایت کنند، اما کودتای نافرجامی را خیابانی تمهید کردند! برائت از مشرکین همه این مسائل را به همراه دارد.

لاریجانی با طرح این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی ما با آمریکا حل می‌شود؟گفت:در جمهوری اسلامی، به خصوص در دو دهه گذشته این فکر گاهی در میان مسئولان مطرح شده است که اگر ما با آمریکا بنشینیم و مسائل خودمان را حل کنیم، بسیاری از گرفتاری‌های ما حل می‌شود. لیست این مشکلات هم بسیار وسیع مطرح شد! از تحریم‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری تکنولوژیک گرفته تا سخت‌گیری در صدور ویزا و عدم احترام غربی‌ها به گذرنامه ایرانی!

وی افزود: آقای هاشمی رفسنجانی در اواخر دوران ریاست جمهوری خود همین مسلک را داشتند و اکنون هم با ظرافت بیان می‌کنند و به نوعی دولت‌ آقای روحانی را در این زمینه تشویق می‌نمایند و آقای خاتمی وسیع‌ترین تبلیغ را داشتند و در دولت‌ آقای روحانی در حواشی این مسائل بیان می‌شود. البته آقای روحانی بسیار حساب‌شده سخن می‌گویند و تیم سیاست خارجی ایشان هم حرفه‌ای عمل می‌کنند. از این جهت واقعاً قابل تقدیر است. اما رسانه‌های حاشیه‌ای ولی پرادعا بر طبل این تفکر می‌کوبند. آقای احمدی‌نژاد هم در اواخر دوره کارش همین فکر را تلویحاً می‌گفت و فراتر معتقد بود باید خود ایشان و اوباما بنشینند و کار را تمام کنند!


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه آمریکا وسیع‌ترین دشمنی را در حوزه‌های امنیت ملی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی علیه ملت ما و کشور ما به کمک یاران اروپایی و موتور محرک صهیونی سازماندهی کرده است.در پاسخ به چرایی آن گفت:پاسخ ساده‌لوحانه این است که ما «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم و پرچم آمریکا آتش می‌زنیم و یا اوایل انقلاب سفارت آنها را اشغال کردیم. آنها از دست ما دلخور هستند و این همه دشمنی می‌کنند! لذا باید از گرفتن سفارت عذرخواهی کنیم، همان‌طور که در دوره آقای خاتمی برخی از همان‌ها که از دیوار سفارت بالا رفته بودند، رفتند خارج و رسماً عذرخواهی کردند!‌ یا اینکه امروز برخی حذف شعار مرگ بر آمریکا را  در بهبود روابط کلیدی می‌دانند! بعید می‌دانم کسی که الفبای سیاست خارجی را بلد باشد، چنین مبنایی را بپذیرد.

وی افزود: پاسخ دیگر این است که: جنگ و تقابل ما با آمریکا حل‌شدنی نیست و با «امپریالیسم» ما در «انتاگوئیسم» دائم هستیم. جالب است که این موضع هم موضع اصلاح‌طلبان در دهه اول انقلاب بود و در واقع این «سوپررادیکال‌های» ضدابدی امپریالیسم در فاصله کوتاهی به طرفداران مکتب همان امپریالیسم (در جدایی اسلام از سیاست و انحصار آن به حوزه خصوصی) تبدیل شدند و امروز سینه‌چاک گفت‌وگو و رابطه با آمریکا و غرب هستند! از همه این‌ها جالب‌تر اینکه این حضرات کاملاً افراطی و غیرمعتدل مدعی «اعتدال» هم هستند! ظاهراً هر کچلی اسم «زلف‌علی» را می‌پسندد! بگذریم، این پاسخ چپ‌گرایانه هم شعاری است و مبنای درستی هم ندارد.

پاسخ سوم واقع‌بینانه و براساس موازین عقلانیت اسلامی است: وظیفه ما پیشبرد تجربه عظیمی است که با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57 آغاز شده است و آن بنای یک نظام مدنی سیاسی جامع بر اساس تفکر اسلامی است. همین تجربه است که علی‌رغم منفی‌بافی‌های روشنفکران غرب‌زده و غرب صهیونی که می‌گفتند شانس توفیق ندارد، امروز بزرگ‌ترین دموکراسی منطقه را به وجود آورده است که ضمناً قوی‌ترین، پیشرفته‌ترین در علم و تکنولوژی و مؤثرترین از لحاظ سیاسی در منطقه است!

لاریجانی با اشاره به دستاورد مهم دولت‌ آقای روحانی در سفر نیویورک تاکید کرد:در واقع دو موضوع مهم بود: اول: اینکه دیپلماسی «مدیریت دشمنی» را به نحو جالبی عرضه کردند و با ادبیات منضبط! دوم: آمریکایی‌ها به این استراتژی پاسخ مثبت داده‌اند!

علی رغم حرف‌های بد آنان،‌ معنای رفتار آمریکا پاسخ مثبت یعنی آمادگی برای مهار تنش و کاهش آن است. لذا ما هم لازم نیست تغییر مهمی در این مرحله در شعارها و مواضع خود بدهیم. مرحله بعد با اقدامات عملی آمریکا باید تعریف شود.

انتظار ملت‌ ما از دولت محترم این است که این راه را با دقت و با رعایت حدود قانونی و استفاده تمام‌عیار از راهنمایی‌های ولی امر بزرگوارمان طی نمایند و همه ملت دعای خیرش بدرقه راه ایشان است.

وی افزود:بدون شک نحوه تعامل ما با دنیا در مسائل ما تأثیر خود را دارد: مثبت یا منفی. اما امروز کلید حل مسائل ما در اتکای وسیع به توان خودی و استفاده از روحیه جهادی و منطق جهادی است. ولی امر بزرگوار ما دو مطالبه را از دولت آقای روحانی موکداً خواسته‌‌اند: ساماندهی به وضع اقتصادی و حفظ تحرک و شتاب رشد علمی کشور. در هر دوی این زمینه‌ها نیروی انسانی قابل و منابع داخلی حرف اول را می‌زنند. من، ضمن اینکه تحرک وسیع دیپلماتیک دولت را قویاً  تأیید می‌کنم و آن را ضروری می‌دانم، در عین حال اقتصاد ما با تلقی «مقاومتی» ساماندهی باید بشود.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد نابجایی برخی حرکات در سفر رئیس جمهور به نیویورک که در فرمایش مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شد اظهار داشت:اینکه مقام معظم رهبری صریحا راجع به یک تحرکی نقد می‌کنند و هم تقدیر می‌کنند و قسمت نابجای آن را بیان می‌کنند، نشان می‌دهد که این تحرک کاملا زیر دقت و نظر ایشان است و من این را حمل بر ناهماهنگی نمی‌کنم. این میدان جدیدی است و یک ژست و نمای جدیدی برای روابط خارجی ما است. دولت در همین اوایل کارش زحمت خوبی کشید، همانطوریکه رهبر معظم انقلاب فرمودند همه ما از این دولت حمایت می‌کنیم.

وی گفت:اما راجع به آن سوالی که کردید درباره اینکه نابجا و بجای این سفر کجا است. نمی‌خواهم حرف خود را استناد به رهبری بدهم من دلیل خودم را بازگو می‌کنم شاید غالبا نظرشان را حمل کردند بر آن تلفنی که صورت گرفت و یا جناب آقای ظریف نقل کردند در مجلس؛ مذاکره طولانی با کری و امثال اینها. من کاری به آن ندارم،  من تعریف خودم را از این تحرک دیپلماتیک مثبتی که دولت در حماسه سیاسی‌اش آغاز کرده دارم و آن این است که باید دید مثبت داشته باشیم. اولین نکته قابل توجه این است که ما در این تحرک دیپلماتیک شعار اینکه ما آمدیم مذاکره جدی کنیم و مذاکره برای مذاکره را قبول نداریم ،  آمادگی داریم مسائل را حل وفصل کنیم را زیاد تاکید کردیم.

من اگر جای آقای ظریف بودم می‌گفتم من هیچ علاقه‌ای برای مذاکره با شما ندارم برای اینکه شما خود، ما را محکوم کردید، تحریم هم کردید گذشته از تحریم‌های شورای امنیت هفت، هشت ده تا هم اضافه کردید. حالا ما چه صحبتی داریم با هم بکنیم. انها باید به ما بگویند وقتی می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم باید بگوییم چه می‌خواهید به ما بگویید؟  آنها باید بگویند که چه حرف تازه‌ای دارند نه اینکه ما امدیم و گفتیم ما آماده مذاکره ایم و حالا آنها با تکبر بگویند که بله شما چند اقدام عملی هم بکنید. این ناشی از آن نقطه شروع است که کمی نامناسب بود. ما با مذاکره که ترس و مشکل نداریم منتهی ما بیخود با کسی مذاکره نمی‌کنیم. اگر آمریکایی‌ها خیلی علاقمند هستند که با ما صحبت کنند باید ببینند که چه می‌خواهند بگویند،‌ چه چیز جدیدی دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد:1+5 که می‌خواهد مذاکره کند باید دید چه حرف حسابی دارد. غنی سازی به عنوان محور مذاکرات ما  کمی قابل تامل است. غنی سازی باشد ولی به اندازه یک مثقال به چه درد ما می‌خورد؟ ما تمام حقوق خود را بدون کاستی در ان پی تی می‌خواهیم که شامل غنی سازی هم هست.

وی افزود: در مورد مذاکره با جان کری در حاشیه آن اجلاس، اصل مذاکره قابل قبول است.  قبلا هم از ما درخواست کرده بودند و ما مصر بودیم به اینکه وقتی انها می‌ایند یک چیزی مثبت و دندان گیر داشته باشند، همان چیزی که انها از ما می‌خواهند یک چیز عملی بیاورند در جلسه، نه اینکه صرفا بیایند انجا بنشینند و عکس و ژست بگیرند واین به درد نمی خورد. در مورد تلفن، من به نظرم یک توطئه‌ای بود بر علیه سفر آقای روحانی. این کار صهیونیست‌ها بود .آنها اوباما را تشویق کردند که تماس بگیرد و اصرار کند که با ریاست محترم جمهوری ما صحبت کند. صهیونیست‌ها می‌خواستند زیرآب اعتماد هیات ما را در داخل بزنند. یعنی می‌خواستند بگویند آقای روحانی حرف‌هایی را هم که می زند در ایران پشت بند ندارد. کسی از او حمایت نمی‌کند و حرف‌های خودش است. اگر فرض کنیم تلفن نبود ایشان می‌امد ایران طبیعتا یک حمایت وسیع تری از ایشان صورت می‌گرفت. این تلفن که انجام شد من گفتم خود اصل تلفن خیلی چیز مهمی نیست. اما جایگاه این تلفن سبب شد که حالا وزیر امور خارجه در آمریکا می‌گوید بله حرف‌های ایشان قشنگ است ولی ظاهرا درتهران با نظر ایشان موافق نیستند و نظر رهبری اصل است. نظر رهبری همیشه اصل بوده است. این چیز جدیدی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
اینطور كه معلومه میخان سمت و سوی مذاكرات رو به حاشیه بكشونن.متاسفم
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
آقا جواد خسته نباشید خیلی های دیگه هم اگه جای شما بودند و دغدغه معیشت نداشتند مثل تو فكر می كردند ولی به این فكر كن كه می شود با یك مقدار ملایم صحبت كردن و رعایت اصول دیپلماسی می توان به خیلی از توافقات دست یافت چون اسلام دین آشتی است نه دین دشمنی رسول خدا هم حتی با یهودیان همسایه بوده و هیچ وقت برخوردی نكردند كه آنها از اسلام مشمئز بشن بلكه با ارائه الگوی رفتاری مناسب و برخورد اسلامی آنها را راغب به خود می كردند اگر ادعا می كنیم كه مسلمانیم پس كینه ها و غیبتهاپشت دیگران را رهاكنیم و از ایشان الگو بگیریم
جوادی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
۰
۰
اگر فقط و فقط چند لحظه به مردم بیچاره و گرفتارمون فكر كنید باز هم نظرتون همینه؟؟؟من كه با تمام رفتارها و تصمیمات رئیس جمهورمون در قبال آمریكا موافقم.
روحانی مچكریم

نیازمندی ها