به گفته پرورش‌دهندگان اسب، حمایت از ا ین حرفه می‌تواند موجب رونق اقتصادی استان شود

تنگناهای پرورش اسب در لرستان

یکی از ظرفیت‌های ویژه استان لرستان در بخش اقتصادی، وجود بستر مناسب برای دامپروری، بویژه پرورش اسب است که از این ظرفیت در جهت بهره‌برداری اقتصادی و کمک به اقتصاد استان استفاده نشده است.
کد خبر: ۵۹۰۳۸۶

طبق اسناد باستانی به جا مانده در مناطق تاریخی لرستان، پیشه ساکنان این استان از گذشته‌های دور، پرورش اسب بوده و تبحر زیادی در این کار داشته‌اند، اما با گذشت زمان و در حالی که امروزه پرورش اسب جزو مشاغل پردرآمد دنیا به شمار می‌رود، این صنعت در لرستان رنگ باخته و پرورش‌دهندگان ا سب با ناامیدی به حیات حرفه‌ای خود ادامه می‌دهند.

یکی از پرورش‌دهندگان اسب در لرستان با بیان این‌که طبق اسناد، اولین رام‌کنندگان اسب در جهان قوم کاسیت بوده‌اند که در لرستان کنونی زندگی می‌کرده‌اند، به جام‌جم می‌گوید: پرورش‌دهندگان امروز اسب لرستان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود آن‌که کوچک‌ترین حمایتی از آنها نمی‌شود، اما همواره این استان را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پرورش‌دهندگان اسب اصیل ایرانی می‌شناسند.

سامان مرادی‌فرد با اشاره به این‌که بیشتر مناطق کشور ترجیح می‌دهند از مزارع اسب لرستان خرید کنند، یادآور می‌شود: اسب‌های معروفی در کشور همچون سزار، پاژن، تبوک و پاسارگاد در لرستان پرورش یافته‌اند که پدر و مادر خیلی از اسب‌های اصیل ایرانی به شمار می‌روند.

به گفته وی، سوددهی این حرفه در صورت حمایت‌های حداقلی، تضمینی و صد درصد است، اما در شرایطی که علاوه بر سوددهی، چند فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم نیز از این کار حاصل می‌شود، کوچک‌ترین حمایتی از مزارع پرورش‌اسب لرستان نمی‌شود.

مرادی‌فرد به مشکلات مزرعه‌داران لرستان اشاره می‌کند و می‌افزاید: اسب حیوان گرانقیمتی است و مرگ یکی از آنها به هر دلیلی خسارت بزرگی است که به مزرعه‌دار وارد می‌شود، اما متاسفانه هیچ دفتر بیمه‌ای در لرستان، اسب‌ها را بیمه نمی‌کند و بیمه اسب برای آنها تعریف نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در کنار این مشکل، نبود دامپزشک متخصص اسب در استان نگرانی همیشگی مزرعه‌داران است؛ چراکه در صورت بیمار شدن اسب‌ها، یا باید یک متخصص از تهران آورده شود که این کار بسیار پرهزینه خواهد بود، یا باید مشاوره تلفنی انجام شود که کارایی چندانی نخواهد داشت.

نبود اعتبارات بانکی

این پرورش‌دهنده اسب، تخصیص نیافتن اعتبارات بانکی به مزرعه‌داران را دیگر مشکل خود و دیگر پرورش‌دهندگان اسب بیان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بانک‌های استان برای ارائه تسهیلات به مزارع پرورش اسب، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و در شرایطی که جهاد کشاورزی و بانک‌های لرستان سردرگم هستند، مزرعه‌داران دیگر استان‌ها وام‌های چشمگیری برای توسعه کار خود دریافت کرده‌اند.

مرادی‌فرد می‌افزاید: تمام مشکلات و موانع پیش‌روی پرورش‌دهندگان اسب باعث شده تا سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای ورود به این حوزه نداشته باشند؛ به‌عنوان مثال یکی از بهترین و مجهزترین باشگاه‌ها و مزارع پرورش اسب، چند سال پیش در بروجرد ساخته شد، اما به دلیل حمایت نشدن سرمایه‌گذاران این باشگاه، اکنون بسیاری از امکانات آن از دست رفته است و در صورت ادامه شرایط کنونی شاهد تعطیلی این مزرعه و دیگر مزارع استان خواهیم بود.

تسهیلات پرداخت می‌شود

مدیر کل جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که تسهیلاتی برای مزرعه‌داران در نظر گرفته شده است، به جام‌جم می‌گوید: در گذشته اعطای تسهیلات به افراد فعال در این حرفه تعریف نشده بود، اما اکنون مجوزهای جدیدی برای پرورش اسب اعطا شده و تسهیلاتی نیز به مزرعه‌داران پرداخت می‌شود.

اسحاق طاهری‌مقدم به بستر مناسب لرستان برای پرورش اسب اشاره می‌کند و می‌افزاید: کاربری ورزشی این حرفه نیز طرفداران زیادی در استان دارد و صنعت پرورش اسب با توجه به ویژگی‌های لرستان، می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.دکتر حمید قلم‌سیاه از دامپزشکان فعال در حیطه اسب نیز معتقد است: لرستان به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی و نزدیکی مسیر به پایتخت، از مستعدترین مناطق کشور برای پرورش اسب به شمار می‌رود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌افزاید: زمین‌های مناسب و مراتع بسیاری در این استان وجود دارد که با توجه به قیمت پایین آن نسبت به دیگر مناطق کشور و کیفیت بالای علوفه به دلیل آب و هوای مطبوع، می‌تواند به قطب بزرگ پرورش اسب ایران تبدیل شود.

لرستان به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد طبیعی ازجمله مناطقی است که قابلیت تبدیل شدن به قطب‌های مهم اقتصادی کشور را دارد، اما متاسفانه به دلیل کم‌توجهی‌های سابقه دار، واژه محرومیت پسوند جدایی‌ناپذیر این استان شده است که امید می‌رود با نگرشی جدی‌تر به این حرفه، گامی برای رفع محرومیت لرستان برداشته شود.

هادی سعادتی ‌/‌ جام‌جم لرستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها