کد خبر: ۵۸۴۹۴۵
نمایش پویایی تکواندو ایران در جهانی مکزیک

تیم ملی تکواندو در شرایطی به عنوان نایب‌قهرمانی رقابت‌های جهانی مکزیک دست یافت که هیچ‌یک از هشت تکواندوکار اعزامی سابقه حضور در پیکارهای جهانی را نداشتند. پیش از اعزام، بسیاری بر این باور بودند ​ تکواندوی ایران به دلیل کمبود تجربه و جوان شدن تیم، شکست بدی در آوردگاه مکزیک خواهد خورد، با این حال تیم ملی ایران با کسب یک مدال طلا و دو نقره گرچه مقام قهرمانی را به کره جنوبی پس داد، اما با در نظر گرفتن تمام شرایط به باور فدراسیون‌نشین‌ها این تیم به موفقیت ارزشمندی دست یافت. منتقدان بر این عقیده‌اند که هم جوانگرایی اجتناب‌ناپذیر بود و هم چشم بستن بر برخی چهره‌های سرشناس، نوعی کج‌سلیقگی به حساب آمد، چه در غیر این‌صورت تکواندوی ایران بازهم می‌توانست بر سکوی قهرمانی بایستد. بررسی کارشناسی این موضوع با مرور دیدگاه منتقدان و مخالفان و همچنین سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون جالب توجه می‌نماید.

مرتضی کریمی، سرمربی تیم ملی که با وجود تردید کارشناسان، پیش از اعزام وعده درخشش شاگردانش را می‌داد، درباره این موضوع به جام‌جم گفت: سال‌ها تجربه در عرصه تکواندو به من این نکته را گوشزد می‌کرد که جوانان عضو تیم ملی شده، برای درخشش در سطح دنیا هیچ چیز کم ندارند، چرا که توانایی ذاتی آنها در کنار انگیزه و پشتکاری که داشتند بخوبی این نکته را به ما می‌گفت که این تیم می‌تواند در مکزیک خوش بدرخشد؛ درخششی که اگر با یکی، دو اشتباه همراه نمی‌شد می‌توانست به تکرار عنوان قهرمانی ایران بینجامد.

کریمی در حالی از درخشش شاگردان جوانش در مکزیک با افتخار یاد می‌کند که به باور فریبرز عسگری، سرمربی پیشین تیم ملی، تکواندوی ایران توانایی داشت که بهتر از اینها در جهانی ظاهر شود. عسگری با اشاره به مشغله کاری و حضور همزمان مربیان تیم ملی در لیگ​ تصریح کرد: در مجموع این شرایط باعث شد​کادرفنی تمرکز کامل نداشته باشد و در بعضی جاها سلیقه جای تدبیر را بگیرد. به عنوان مثال، اگر میثم باقری در وزن اول قرار می‌گرفت و علیرضا نصرآزادانی در وزن پنجم همراه تیم اعزام می‌شد و مسعود حجی‌زواره در وزن تخصصی خودش به مبارزه می‌پرداخت، تیم ما حتی می‌توانست قهرمان جهان شود.

عسگری تاکید می​کند حالا نسل جدیدی در اختیار تکواندوی ایران است، نباید در باد این نایب‌قهرمانی خوابید و کار را باید برای دوره‌های بعدی شروع کرد تا با ایجاد فضای سالم برای این دو نسل، تیمی مقتدر تشکیل شود.

سرمربی پیشین تیم ملی تاکید دارد​ جوانگرایی انجام شده در تیم ملی به دلیل مصدومیت‌های پیش آمده برای برخی تکواندوکاران شاخص اجتناب‌ناپذیر بوده است. ضمن این‌که همین جوانانی که در مکزیک خوش درخشیدند در اردوهای تیم ملی پیش از اعزام به المپیک آبدیده شدند.

دفاع تمام قد از انتخاب‌ها

در پاسخ به انتقادهایی از این دست مرتضی کریمی چنین می​گوید : از همان ابتدا تاکیدم روی شایسته‌سالاری بود و برهمین اساس ترکیب نهایی تیم را بستم، گرچه ما ناخواسته به این تیم جوان رسیدیم، چون برخی به دلیل اعتراض به شرایط اردوها کنار رفتند، برخی دیگر در انتخابی‌ها شکست خوردند و برخی خودشان از تیم جدا شدند، اما با وجود این رقابت‌های مکزیک قتلگاه تکواندوکاران شاخص سراسر دنیا بود و در حالی که حدود 80 درصد مدال‌ها بین تکواندوکاران کم نام و نشان دنیا توزیع شد، نمی‌توان گفت اگر نصرآزادانی را در وزن پنجم داشتیم، او مدال می‌گرفت.

اما ناکامی مسعود حجی‌زواره هم بحث‌برانگیز بود. سرمربی تیم ملی در این باره تصریح کرد: هیچ شکی روی انتخاب مسعود حجی‌زواره در وزن پنجم نداشته و ندارم. او مبارزه‌های خیلی خوبی انجام داد، اما متاسفانه در جدال با تکواندوکار روسی قدری عصبی شد و تمرکز خود را از دست داد در حالی که پیش از مبارزه با حریف روسی بر تکواندوکاران مطرح این وزن غلبه کرده بود و ما برای او مدال کنار گذاشته بودیم. مهدی خدابخشی هم به همین ترتیب بود و در حالی که اصلی‌ترین حریفانش را شکست داد، دچار اشتباه شد و شکست خورد به هر حال همه اینها پیامدهای بی‌تجربگی است، اما در مجموع من از بچه‌ها راضی هستم.

کریمی در حالی این‌گونه از انتخاب‌هایش دفاع کرد که مجید افلاکی، مربی پیشین تیم ملی هم تاکید دارد چنانچه مسعود حجی‌زواره در وزن تخصصی خود یعنی وزن ششم و علیرضا نصرآزادانی در وزن پنجم روی شیاپ چانگ می‌رفتند، تیم ایران قهرمان می‌شد. به باور افلاکی، کادرفنی تیم ملی این دو وزن را با انتخاب‌های بحث‌بر‌انگیز خود نابود کرد.

رقیبانی که سراغ ستارگان را می‌گرفتند

سرمربی تیم ملی به نکته جالب توجهی هم اشاره کرد و گفت: در جریان رقابت‌ها برخی کشورهای صاحب‌نام این ورزش، سراغ تکواندوکاران شاخص ما مثل باقری معتمد و یوسف کرمی را می‌گرفتند و در عین حال وقتی متوجه می‌شدند ما با تیم کاملا جوانی به این رقابت‌ها گام گذاشته بودیم جسارت ما را تحسین می‌کردند، کشورهایی چون آذربایجان، اسپانیا، ترکیه و آمریکا از این دست بودند و خوشبختانه در نهایت پویایی تکواندوی ایران با درخشش این تیم جوان بخوبی نمایان شد.

فهرست سیاه ندارم

قرارداد کادرفنی تیم ملی و در راس آنها مرتضی کریمی در حالی پس از رقابت‌های جهانی به پایان رسیده است که ادامه حضور این گروه در راس تیم ملی را باید قطعی دانست. این را از اظهارات سیدمحمد پولادگر، رئیس فدراسیون بخوبی می‌توان استنباط کرد که بلافاصله پس از نایب‌قهرمانی ایران در این رقابت‌ها تصریح کرد: این عنوان کم از قهرمان شدن ندارد.

با این حال کریمی درباره شرایط خود برای ماندن در راس تیم ملی گفت: پیش از هرچیز باید بگویم این موفقیت حاصل یک کار گروهی بود، از مدیریت فدراسیون، شورای فنی، کادرفنی، تکواندوکاران و اصحاب رسانه همه و همه دست به دست هم دادند تا تکواندو در جهانی زمین نخورد و بابت این موضوع قدردان همه هستم. با وجود این همه بدانند اصول مرتضی کریمی همان اصول قبلی است، یعنی معتقدم تنها راه رسیدن به هوگوی تیم ملی، حضور در رقابت‌های انتخابی و البته پذیرش نظم و انضباط قوانین اردویی است و هرکس می‌خواهد به تیم ملی راه یابد، باید از این مسیر بگذرد.

وی با اشاره به این‌که درهای تیم ملی همواره روی شایستگان باز است، افزود: برخلاف برخی تصورهای اشتباه، هیچ‌گونه فهرست سیاهی وجود ندارد و هرکس شایسته باشد و در انتخابی حضور یابد، می‌تواند به تیم ملی راه پیدا کند. برای من اصلا نام‌ها ملاک گزینش نیستند، چه کسانی که آسیب دیده بودند و نتوانستند همراه این تیم باشند و چه کسانی که خود اردوها را رها کردند، اگر خواستار بازگشت به تیم ملی هستند باید در انتخابی‌ها حضور یافته و تابع نظم و انضباط اردویی باشند که البته بیشتر تکواندوکاران ما این قانون را قبول دارند.

مشکلات مالی را برطرف کنید

در حالی که برخی منتقدان دلایل شکست تکواندوکاران ایران را در جهانی مکزیک و در دورهای سوم و چهارم، نشانه‌ای از ضعف آمادگی جسمانی آنها می‌دانند، سرمربی تیم ملی در این باره تصریح کرد: این مساله به خاطر تطبیق نداشتن شرایط آب و هوایی بود. وقتی فدراسیون، پولی در اختیار ندارد که اردوی سطح ارتفاع برای تیم ملی برپا کند مشخص است این کمبودها جایی خودش را نشان می‌دهد. از مسئولان ورزش انتظار داریم که به وضع بی‌پولی فدراسیون‌هایی چون فدراسیون تکواندو پایان دهند تا توانایی واقعی این ورزش در دنیا نمایان‌تر شود.

وی گفت: در ماه‌های گذشته، هم من و هم تکواندوکاران با تمام کم و کاستی‌های اردو ساختیم، اما امیدواریم در ادامه راه و در حالی که سه رویداد بازی‌های کشورهای اسلامی، رقابت‌های روسیه و همچنین جام‌جهانی سنگال را در پیش داریم این مشکلات برطرف شده و برنامه‌های کادرفنی برای تیم ملی به طور کامل اجرا شود؛ موضوعی که لازمه آن حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از فدراسیون تکواندوست.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها