گروه‌های سیاسی چالشی برای روحانی؟!

دولت حسن روحانی که با شعار اعتدال ، تدبیر و امید به روی کار آمده در آغاز فعالیت کاری خود با خط ونشان کشیدن دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا که هریک خواستار انتصاب وی به خود هستند مواجه است.این توقع البته از سوی طیف اصلاح طلب بیشتر مطرح می‌شود.روحانی خود را وامدار هیچ گروه سیاسی نمی‌داند اما این گروه‌های سیاسی هستند که خود را به او می‌چسبانند.حال این پرسش مطرح می‌شود که گروه‌های سیاسی کشور چالشی برای دولت آینده هستند یا فرصت؟!
کد خبر: ۵۸۲۴۰۴
گروه‌های سیاسی چالشی برای روحانی؟!

هرچند جناح های سیاسی کشور مصالح و منافع ملی کشور را مد نظر قرار داده و سعی بر همکاری دوطرفه با شخص آقای روحانی و دولت یازدهم را دارند اما از هم اکنون زمزمه هایی از سوی دو طرف به گوش می رسد که حضور فلان شخص یا انجام فلان کار سیاسی می تواند مرز بندیهای جدی رامیان دولت اعتدال حسن روحانی با گروههای سیاسی بوجود آورد و این اتفاق چالش بزرگی پیش روی دولت یازدهم باشد.

قطعا احزاب و طیف های سیاسی که سر لوحه کار خود را مرتفع شد‌ن مشکلات مرد‌م می د‌انند‌ ، همان‌هایی هستند‌ که راه عبور از سختی ها را د‌ر ایجاد‌ امید‌ به مرد‌م می د‌انند‌. از سوی د‌یگر احزابی که به د‌نبال منفعت و صلاح جناحی و حزبی خود‌ باشند ممکن است که همکاری با د‌ولت یازد‌هم و شخص حسن روحانی را به نفع خود‌ ند‌انند‌ و حتی به جای همکاری و کمک به د‌ولت تد‌بیر،کارشکنی کنند‌.

از آنجایی که دولت فرا جناحی حسن روحانی در ابتدای مسیر کاری ، از تمام جناح ها و طیف ها خواسته است تا همکاری تنگاتنگ با این دولت را برای عبور از مشکلات پیش روی کشور، داشته باشند اما این روزها گروه هایی در رسانه ها وجرایدشان با اعلام نظراتی ، به پیش داوری در قبال نحوه چیدمان و فعالیت کابینه آتی پرداختند وبا خط کشی های سیاسی خواستار روشن شدن نحوه کار آینده دولت یازدهم شدند.

بعد از بیانات مقام معطم رهبری مبنی بر کمک به رئیس جمهور منتخب  وتلاش حسن روحانی برای همدلی میان گروهها  برای تشکیل کابینه فرا جناحی،این نکته حائز اهمیت است که چرا توپخانه برخی از احزاب و وابستگان آنها قبل ازهر گونه اعلام رسمی، کار خود را آغاز کرده وبا مرز بندیها قصد دارد که تکلیفی را برای کابینه یا احتمالا سیاستهای اتخاذ شده دولت آینده مشخص کند!  

شایداولین مسئله‌ای که می‌تواند دولت آقای روحانی را به چالش بکشاند سهم‌خواهی جریانهای سیاسی در کابینه آینده باشد که توجه به آن خالی از خطر نبوده و می تواند رویارویی قوه مقننه با قوه مجریه را به همراه داشته باشد.

 اما بر اساس رویکرد اعلامی دکتر روحانی، در خصوص تشکیل دولت فراجناحی و استفاده از نخبگان و ظرفیت‌های موجود از همه جریانات سیاسی مختلف کشور و تکیه به خرد جمعی و اجماع نظر نخبگان در اداره امور کشور، باید این فرصت را به دولت یازدهم داد که بدون دغدغه ها و کشمکش احزابی که هریک دولت را در انحصار خود می خواهند ، فضای آرامش‌یافته جامعه  به‌سوی بداخلاقی و ناامنی روانی سوق نیابد و عرصه سیاسی کشور به بهانه های مختلف دچار تشویش نشود.

گروه‌ها نگاه سهم خواهانه نداشته باشند

حسین طلا عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به چالش آینده دولت یازدهم در مواجهه با طیف‌های سیاسی گفت:برخی از گروههای سیاسی احساس می کنند که در روی کارآمدن دولت یازدهم موثر بودند لذا ممکن است نگاه سهم خواهی را برای دولت داشته باشند.

وی با تقسیم بندی این طیف ها افزود: سه دسته از روی کارآمدن حسن روحانی استقبال کردند ،نخست طیف کارگزاران و تکنوکرات ها، دیگری جریان و بدنه اصلاحات، و طیف بعدی اصولگرایان متعادل بودند که با این تفاسیر طبیعی است که دولت آینده با شعار اعتدال تلاش کند که کارش را آغاز نماید.

نماینده تهران گفت:ما اعتقاد داریم که آقای روحانی منظورشان از اعتدال، بینش نیست بلکه اعتدال در روش است لذا اگر در وهله اول برخی از مجموعه ها احساس کنند که در به روی کار آمدن ایشان سهم داشتند و می توان از ظرفیت آنان استفاده کرد باید به بسیاری از سوالات پاسخ دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود:بنظر می رسد بهتر است کسانی که در بدنه نظام تعریف می‌شوند در دولت آینده تصدی پستها را برعهده داشته باشند چون کسانی  که بصورت عملی نشان دادند قوانین و چارچوب ها را نمی‌پذیرند لایق این نیستند که کرسی های نظام به آنها سپرده شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت:آقای روحانی در بیان گفتار و رفتارها بعد از انتخابات باید در عمل نشان دهد که اعتدال را رعایت می‌کند تا در آینده با چالش سیاسی میان گروه‌های سیاسی مواجه نشود براین اساس وی می‌تواند مطمئن باشد همه دست به دست هم می‌توانیم ،نوکری ملت را نماییم. 

طیف ها سیاسی اجازه کار به دولت آینده را بدهند

سید ناصرموسوی لارگانی عضو فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت در خصوص نحوه عملکرد گروه‌های سیاسی با دولت آینده گفت:گروه‌ها و طیف‌های سیاسی باید به دولت یازدهم اجازه بدهند که تیمی را که می‌داند موفق است و می‌تواند برمشکلات فائق شود انتخاب کند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود:ما نمی‌توانیم انشاء نانوشته را غلط بگیریم و نمی‌توانیم هنوز دولت یازدهم نیامده از آن ایراد  بگیریم، لذا باید دولت مستقر شود و تلاش مضاعفش را روی معیشت مردم و تورم و اشتغال بگذارد و اگر موفق نشد شروع به خط و نشان کشیدن کنیم.

نماینده فلاورجان درمورد نقدها و پیش داوری برخی طیف‌های سیاسی قبل از شروع به کار دولت گفت: هنوز عملکردی از دولت دیده نشده و این نقدها قصاص قبل از جنایت است،ما می توانیم فردی را نقد کنیم که قبلاً در پستی بوده و موفق عمل نکرده است ،اما از حالا نمی‌توانیم برای دولت مسیر مشخص کنیم وب گوییم چه کار را بکن یا نکن.

وی افزود: البته این انتظار را داریم که از مثال آزموده را آزمودن خطاست نیز دولت استفاده نماید.

بگذارید دولت اعتدال تصمیم بگیرد

امیرخجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی نیز با بیان اینکه کسی نباید از دولت آینده سهم خواهی کند گفت:مردم رئیس جمهور را انتخاب کردند لذا باید همه گروه‌ها وطیف ها اجازه دهند که دکتر روحانی در چارچوب اصول فرا جناحی که مطرح کرده در سایه اعتدال تصمیم بگیرد.

نماینده همدان در مورد چالش رو به روی دولت آینده در سایه سخنان متفاوت دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب گفت: بهتر است آقایان اجازه دهند رئیس جمهور منتخب کابینه و اقداماتش را انجام دهد و بعد به اظهار نظر بپردازند.

وی افزود:از آنجایی که آقای روحانی خود را فردی فرا جناحی و در خط ولایت معرفی کرده است نباید قبل از روی کار آمدن ایشان گروهها با فشار بر ایشان خدای ناکرده سهم خواهی کنند.

افراط و تفریط جایی در دولت ندارد

محمدعلی پور رئیس کمیته تجارت کمیسیون اقتصادی نیز اولین چالش سیاسی دولت آینده را معرفی اعضای کابینه دانست و گفت:اگر آقای روحانی در عمل بتواند از افراد معتدل و به دور از افراط و تفریط استفاده کند بسیاری از پیش داوری‌ها را در نطفه خفه خواهد کرد.

نماینده ماکو با اشاره به اینکه حسن روحانی در عمل باید به موضع گیری گروه‌های سیاسی پاسخ دهد افزود: استفاده از افراد معتدل می‌تواند به خلع سلاح نیروهای سیاسی منجر شود.ولی اگر اعتدالی که حسن روحانی مطرح کرده در عمل به اثبات نرسد آنوقت جای حرف وحدیث و خرده گیری بوجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه نباید شاهد برخوردهای سیاسی با دولتی نو پا باشیم گفت: فضای امید در کشور فراهم شده و امیدواریم در صحنه عمل نیز چنین فضایی ایجاد شود.

چالش دولت با کابینه شروع می شود

جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس نیز نزدیکترین چالش سیاسی دولت آینده را معرفی کابینه دانست و گفت: گروه‌های سیاسی مطالبه سهم می‌کنند و خط کشی هایی را برای ریاست جمهوری آینده دارند که این محدودیت جدی برای آقای روحانی بوجود می‌آورد.

نماینده ارومیه با بیان اینکه اگر شرایط مهیا نشود،کابینه آینده به چالش با مجلس هم بدل خواهد شد گفت:بنظر می رسد که رئیس جمهوری آینده برای حل مشکلات باید ارتباط بیشتری با مجلس داشته باشد تا این خلاء پر شود.

وی با اشاره به سخنان دکتر روحانی که گفته به هیچ گروه و طیفی وامدار نیست افزود:اگر گروه‌های سیاسی در پی مصادره رئیس جمهور باشند ما در آینده شاهد ظهور یک طیف جدید سیاسی خواهیم بود.که بیشتر از اینکه خواستگاه سیاسی داشته باشد خواستگاه رفتاری دارد.

جهانگیرزاده گفت: دشواری‌های زیادی پیش روی روحانی است که بنظر می رسد وی باید از افراد قدرتمندی استفاده کند که براین چالش ها غلبه کند.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها