وجود 400 هزار تبعه خارجی بیسواد در کشور

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از وجود 400 هزار تبعه خارجی بیسواد در کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۸۰۷۵۲
وجود 400 هزار تبعه خارجی بیسواد در کشور

علی باقرزاده با اشاره به آخرین وضعیت بانک اطلاعات اسمی نهضت سوادآموزی، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و 600 هزار اسامی را تهیه کردیم و مابقی در دست پیگیری است.

وی افزود: تکمیل اطلاعات اسمی بیسوادان برای سازمان نهضت سوادآموزی بسیار حائز اهمیت است و برای تکمیل این بانک اطلاعاتی باید چندین دستگاه با سازمان همکاری کنند که تکلیف این بانک اطلاعات اسمی تا هفته آینده مشخص می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه برنامه نهضت‌ سوادآموزی در گروه سنی 49-10 سال متمرکز شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار و سرشماری، 9 میلیون و 700 هزار نفر خود را بیسواد معرفی کرده‌اند که از این تعداد سه میلیون و 456 هزار نفر در گروه سنی 49-10 سال است و سازمان نهضت سوادآموزی مسئول است در طول برنامه پنجم برای باسواد کردن این افراد برنامه‌ریزی کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای رسیدن به اهداف برنامه باید تمام حاکمیت برای آن تصمیم‌گیری کند؛ ضمن آنکه اعلام اسامی و آدرس افراد به سازمان نهضت سوادآموزی، شرط اول در برنامه‌ریزی برای باسواد کردن این افراد است.

به گفته رییس سازمان نهضت ‌سوادآموزی، یکی از عوامل مهم دیگر در حل معضل بیسوادی جامعه هدف، تامین منابع مالی است، چرا که باسواد کردن یک فرد حتی بیش از یک دانش‌آموز هزینه دارد، چرا که بزرگسالان یادگیری را پشت سر گذاشته‌اند و به دنبال معیشت خانواده هستند، لذا متمرکز کردن این افراد در کلاس‌های آموزشی نهضت سوادآموزی نیازمند مشوق‌ها و الزامات و منابعی است.

باقرزاده تاکید کرد: از سه میلیون و 456 هزار بیسواد شناسایی شده اگر 456 هزار نفر طی دو سال گذشته باسواد شده باشند باید برای سه میلیون نفر باقی مانده منابع مشخص شود، چرا که در حال حاضر برای باسواد کردن افراد به ازای هر فرد، 450 هزار تومان هزینه صرف می‌کنیم.

باقرزاده گفت: باید افراد آموزش‌ناپذیر را از اتباع بیگانه جدا کرد؛ چرا که بر اساس آمار منتشر شده، در حال حاضر 400 هزار بیسواد تبعه خارجی در کشور وجود دارد و اگر باسواد کردن این افراد نیز جزو وظایف سازمان نهضت سوادآموزی باشد، باید تکلیف آنها نیز مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها