16 اثر تاریخی در 8 سال گذشته به ثبت جهانی رسیده است

تَرَک برداشتن آثار تاریخی زیر بار بی‌پولی

در حالی که ثبت جهانی آثار ایران از رتبه 32 به 14 ارتقا یافته و در هشت سال گذشته 32 هزار و 699 اثر به ثبت ملی رسیده است، معاون میراث فرهنگی کشور از نبود تناسب بودجه اختصاص یافته برای هزینه‌های حفاظت و مرمت آثار تاریخی انتقاد کرد.
کد خبر: ۵۷۷۷۷۳

به گزارش خبرنگار جام‌جم، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته با حضور مدیران 31 استان و معاون‌های خود نشست خبری برگزار کرد تا در روزهای پایانی دولت دهم به تشریح اقدامات انجام شده در مدت ریاست خود بر این سازمان بپردازد.

این نشست در حالی برگزار شد که معاونان این سازمان مدت زیادی بود، هیچ نشست خبری برگزار نکرده بودند و به دلیل محدودیت زمانی، فرصت نشد خبرنگاران همه پرسش‌های خود را مطرح کنند.

ارتقای ایران در ثبت جهانی از رتبه 32 به 14

محمدشریف ملک‌زاده در این نشست با ابراز رضایت از ارتقای جهانی رتبه ایران در ثبت آثار میراث فرهنگی در یونسکو گفت: پیش از این، رتبه ایران از نظر ثبت آثار جهانی 32 بوده و اکنون به رتبه 14 رسیده‌ایم که این موفقیت بزرگی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره انتقاد مطرح شده درباره برپایی برخی همایش‌ها و هزینه‌های زیاد آن گفت: برخی کشورها میلیاردها هزینه می‌کنند تا آداب و رسوم کشورشان را معرفی کنند؛ اما از برپایی همایش‌های ما متاسفانه برداشت‌های دیگری می‌شود؛ این در حالی است که برگزاری جشنواره‌هایی چون صدای عشایر و گردشگری اقوام توانست بازار خوبی را ایجاد کند و در جشنواره صدای عشایر، عشایر نقاط مختلف ایران توانستند یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش داشته باشند.

آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی در این نشست اولین معاونی بود که گزارش خود را درمورد آثار ثبت شده ملی و جهانی بیان کرد و گفت: از سال 58 تا 84 در مجموع هفت اثر در فهرست جهانی ثبت شده بود اما ازآن زمان تاکنون تعداد آثار ثبت شده به 16 اثر رسیده است. وی درباره آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی گفت: پیش از انقلاب 1622 اثر در فهرست میراث ملی ثبت شد که این رقم در بعد از انقلاب تا سال 84 به 15 هزار اثر رسید و پس از آن به 32 هزار و 699 اثر رسیده است.

مشکلات جدی در زمینه بودجه و تعیین حریم

معاون میراث فرهنگی افزود: با توجه به افزایش حجم آثار ثبت شده و لزوم حفاظت و مرمت این آثار بودجه‌های تعیین شده با این موضوع هماهنگ نیست و اکنون با مشکلات جدی در تأمین بودجه و تعیین حریم برای آثار مواجه هستیم.

وی گفت: تا سال 84 حدود 8100 پرونده و در دولت نهم ده هزار و 161 پرونده و اکنون 18 هزار و 261 پرونده مرمت و ساماندهی در کشور داریم. مومنی درباره پرونده‌های درگیر دیوان عدالت اداری اضافه کرد: پرونده‌های میراث فرهنگی که با دیوان عدالت اداری مشکل پیدا کرده‌اند، آثار ثبت شده متعلق به قبل از سال 84 هستند، چرا که این پرونده‌ها بدون رعایت دقیق و تشریفات قانونی ثبت شده بود و اکنون با توجه به روند بررسی‌ها و رعایت مولفه‌ها در شورای سیاستگذاری ثبت آثار واخذ رضایت مالک، هیچ پرونده‌ای وجود نداشته که به مشکل برخورد کند.

صدور مجوز 1021 کارگاه صنایع دستی

یحیی رحمتی معاون صنایع دستی کشور در این نشست گفت: در سال‌های گذشته سالانه تنها یک نمایشگاه ملی صنایع دستی در کشور برپا می‌شد اما در هشت ماه گذشته سه نمایشگاه ملی برپا شده است که درآمد خوبی را برای فعالان صنایع دستی همراه داشته است.

معاون صنایع دستی کشور از صدور 1021 جواز کارگاه صنایع دستی طی هشت ماه گذشته خبر داد. به گفته رحمتی رقم صادرات صنایع دستی در سال 84 حدود 188 میلیون و 676 هزار دلار بوده که در سال 91 به 733 میلیون و 697 هزار دلار رسیده است.

1168 منطقه نمونه گردشگری داریم

مجید ابوالفتحی معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری گفت: 1168 منطقه نمونه گردشگری مصوب داریم که تنها هفت مورد آن مصوب قبل از سال 84 است، از این تعداد منطقه صد مورد عملیاتی شده ‌است. بر همین اساس مطالعات امکان‌سنجی نیز برای 912 منطقه نمونه صورت پذیرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها