متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است و احتمالا به زودی به اولین علت مرگ در جهان تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۱۶۳۰
سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در جهان

سکته مغزی که گاهی حمله مغزی هم نامیده می‌شود، عبارت است از آسیب مغزی در اثر قطع جریان خون و انسداد یکی از سرخرگ‌های مغزی یا نشت خون از آنها، سکته مغزی در افراد بالای 70 سال و در مردها شایع‌تر است و از جمله بیماری‌های مغزی است که از علل اصلی بروز معلولیت به شمار می‌آید، این بیماری یک فوریت پزشکی است و در صورت عدم تشخیص و درمان سریع می‌تواند منجر به آسیب عصبی دایمی و مرگ شود.

حمید میرزاییان در گفت‌وگو با فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که عوامل خطر سکته مغزی چیست، افزود: سن بالا، افزایش فشار خون، دیابت، بالابودن کلسترول خون، استعمال دخانیات، بیماری قلبی، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، میگرن همراه با علایم پیش در آمد، تمایل به لخته شدن خون، باز بودن مادرزادی دریچه بیضی قلب، تنگی سرخرگ کاروتید و چند اختلال نادرتر دیگراز عوامل سکته مغزی است.

وی در مورد علل اکثر سکته‌های مغزی اضافه کرد: بیشتر سکته‌های مغزی در اثر بسته شدن رگ خونی بوسیله لخته موضعی یا انسداد ناگهانی یک سرخرگ به وسیله لخته که ممکن است از هر قسمت از بدن انتقال یافته باشد، کاهش خون رسانی عمومی و بسته شدن سیاهرگ مغزی روی می‌دهد.

متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه احتمال بروز کاهش هوشیاری و مرگ در کدام سکته‌ها بیشتر است، بیان کرد: احتمال بروز کاهش هوشیاری و مرگ در سکته‌های ناشی از خونریزی مغزی بیش از سایر انواع سکته مغزی است.

وی در ادامه تصریح کرد: چنان چه نشانه‌های سکته مغزی طی مدت 24 ساعت برطرف شوند این اختلال، حمله ایسکمیک‌گذرا نام دارد که می‌توان آن را علامت هشدار دهنده احتمال بروز سکته مغزی در آینده دانست هر چند که در اکثر موارد، سکته مغزی بدون علامت هشدار دهنده روی می‌دهد.

میرزاییان در مورد اینکه فرد مبتلا به سکته مغزی چگونه می‌تواند به بهبود خود کمک کند، تصریح کرد: نکشیدن سیگار، رعایت رژیم غذایی متشکل از میوه و سبزیجات، ماهی‌های چرب و نیز رژیم کم چربی، با انجام مرتب ورزش و کنترل وزن، کنترل فشار خون و مصرف صحیح داروهای تجویز شده می‌تواند به بهبود خود کمک کند.

وی در مورد درمان تغذیه‌ای اضافه کرد: خوردن منظم ماهی خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد و به نظر می‌رسد اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی، موجب بروز آثار محافظتی آن در برابر سکته می‌شود.

متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در پایان تاکید کرد: داروهایی که برای درمان سکته‌های مغزی به کار می‌روند دارای عوارض جانبی هستند و باید تنها با تجویز پزشک مصرف شوند.

newsQrCode
برچسب ها: سکته مغزی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها