آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی و سنتی مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند

داروخانه‌های سنتی تاسیس می‌شود

نمی‌توانید به داروخانه بروید و از پزشک داروساز چند گرم ریشه زنجبیل یا گل گاو زبان یا اسطخدوس بخواهید یا درخواست کنید یادتان بدهند چگونه گل انگبین یا اطریفل صغیر گشنیز یا شربت گل گاو زبان اصل درست کنید. داروخانه‌ها اجازه فروش فله‌ای گیاهان دارویی را ندارند و علاوه بر آن داروسازهای داروخانه‌های عادی هم اطلاعات چندانی درباره داروهای سنتی ندارند و این در حالی است که از پنج سال پیش رشته تحصیلی طب سنتی در کشور راه‌اندازی شده است، اما هنوز داروخانه‌هایی که داروهای سنتی تجویز شده از سوی پزشکان را به بیماران ارائه دهند، وجود ندارد.
کد خبر: ۵۷۱۳۴۰

شما تا به حال به پزشکان سنتی مراجعه کرده‌اید؟ حتی اگر گذرتان به مطب این گونه پزشکان نیفتاده باشد حتما شنیده‌اید که خیلی از بیمارانی که به این گروه از پزشکان مراجعه کرده‌اند، راضی بوده‌اند، چون هم کمتر خرج کرده‌اند و هم زودتر به نتیجه رسیده‌اند، البته شکی نیست که شماری از بیماری‌ها هم به‌واسطه طب سنتی درمان نمی‌شود و بیماران باید آزمایش‌های تشخیصی بگذرانند و از داروهای مدرن استفاده کنند، اما در عین حال باید قبول کرد برخی بیماری‌ها نیز به آسانی با داروهای سنتی قابل درمان است و به این ترتیب بیماران نه نگران قطع ورود داروهایشان از خارج هستند و نه نگران هزینه‌های گزاف درمانشان.

اما بیمارانی که از طب سنتی استفاده می‌کنند، مشکلاتی دارند. برای نمونه آنها نمی‌توانند داروهای گیاهی و طبیعی تجویز شده‌شان را از داروخانه‌های عادی تهیه کنند.

پزشکانی که داروخانه ندارند

دکتر هادی منوری، داروسازی که از دانشکده طب سنتی فارغ‌التحصیل شده است، در این باره توضیح می‌دهد که دوره طب سنتی چهار ساله است و پزشکان عمومی می‌توانند آن را بگذرانند و با توجه به این که از پنج سال پیش این رشته در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است حالا بسیاری از پزشکانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند فارغ‌التحصیل شده‌اند و شمار بیمارانی که به آنها مراجعه می‌کنند هم کم نیست، اما وقتی این بیماران نسخه‌شان را می‌گیرند و نمی‌توانند داروی موردنیازشان را از داروخانه‌های عادی تهیه کنند ناچار می‌شوند به عطاری‌ها مراجعه کنند.

این متخصص اعتقاد دارد تهیه دارو از عطاری‌ها درست نیست و خطرهای زیادی دارد. برای نمونه محصولات عطاری‌ها در محیط استاندارد ساخته و نگهداری نمی‌شود، غیربهداشتی است و حتی بسته‌بندی نشده و علاوه بر این نرخ‌گذاری هم نشده است و به همین علت از عطاری به عطاری دیگر قیمت داروها بشدت تغییر می‌کند.

برخی عطارها از دانش کافی برخوردار نیستند و اگر بیمار توضیحی درباره مصرف دارو بخواهد نمی‌توانند او را راهنمایی کنند یا حتی ممکن است توضیحاتشان درباره مصرف یک داروی گیاهی اشتباه باشد و کار دست بیماران بدهد و بر این اساس می‌شود نتیجه‌گیری کرد که اگر رشته تحصیلی طب سنتی در کشور راه‌اندازی شده است طبیعتا باید داروخانه‌هایی نیز در این حوزه فعالیت کنند و البته با گذشت پنج سال از راه‌اندازی این رشته تحصیلی، شاید تا حدودی برای راه‌اندازی داروخانه‌های آن نیز دیر شده باشد.

عرضه داروی سنتی بر مبنای درست

با این حال حتی خبر تدوین آیین‌نامه داروخانه‌های سنتی و طبیعی نیز امیدوارکننده است و به همین علت دیروز امیرحسین جمشیدی، مدیرکل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو طی مراحل نهایی تدوین آیین‌نامه داروخانه‌های سنتی و طبیعی را رسانه‌ای کرد.

به گفته امیرحسین جمشیدی، سیستم عرضه فرآورده‌های طبیعی همچون داروهای طبیعی یا سنتی فرآیندی ویژه می‌طلبد و اگر این داروها نیز مانند دیگر داروها در نظر گرفته شود شاید بر عرضه صحیح آنها لطمه وارد شود و بر مبنای همین باور، آیین‌نامه‌ای ویژه داروخانه‌های طبیعی و سنتی در سازمان غذا و دارو تهیه شده و اکنون مراحل نهایی کار را می‌گذراند تا عرضه دارو به شکلی استاندارد و صحیح در داروخانه‌هایی که ویژه این گروه از داروهاست، انجام شود.

جمشیدی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: با تدوین این آیین‌نامه تکلیف مردم نیز مشخص می‌شود که برای دریافت این فرآورده‌ها به کجا باید مراجعه کرده و اطلاعات صحیح را اخذ کنند.

اگر این آیین‌نامه به مراحل نهایی برسد صرفا افراد متخصص و آموزش‌دیده حق فعالیت در این نوع داروخانه‌ها را دارند و بنا بر این طبق شرایط و ضوابط خاصی مجوز فعالیت می‌گیرند که در آیین‌نامه به آنها اشاره شده است.

نکته مثبت دیگر درباره آیین‌نامه داروخانه‌‌های سنتی و طبیعی آن است که داروهای گیاهی در آنها نرخ‌گذاری می‌شود و به این ترتیب بیماران از سرگردانی و تردید درباره قیمت داروها نجات پیدا می‌کنند.

آیین‌نامه سال گذشته چه شد؟

اگرچه خبر طی مراحل نهایی آیین‌نامه داروخانه‌های سنتی و گیاهی امیدوارکننده است و نه‌تنها تکلیف بیماران را روشن می‌کند، بلکه باعث افزایش اعتبار پزشکان طب سنتی نیز می‌شود، اما مساله این است که جمشیدی سال گذشته نیز خبری درباره طی شدن مراحل نهایی این آیین‌نامه داده بود و با این حال پس از اعلام این خبر، ماجرای آیین‌نامه مسکوت ماند و حالا پزشکان طب سنتی و بیمارانشان امیدوارند که خبر تهیه این آیین‌نامه فقط در حد وعده و وعید باقی نماند و این بار واقعا به مرحله اجرا برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها