برنامه «ساعت 25» دریچه‌ای تازه به روی علاقه‌مندان موسیقی باز کرده است

موسیقی‌شناسی در وقت اضافه

برنامه زنده تلویزیونی «ساعت 25» برنامه‌ای ویژه موسیقی است که پخش آن از هفتم اردیبهشت همزمان با نزدیک شدن ولادت حضرت فاطمه(س) و بزرگداشت مقام مادر از شبکه تهران آغاز شد؛ برنامه‌ای شبانگاهی که به صورت زنده حدود ساعت 45 دقیقه بامداد، شنبه‌ها از شبکه تهران روی آنتن می‌رود. نویسنده برنامه ترکیبی ساعت 25، محمد مهدی حاجی‌پروانه و مجری آن محمودرضا قدیریان است. محمود محمودی نیز تهیه‌کننده ساعت 25 است که پیش از این دغدغه و علاقه‌مندی‌اش را به برنامه‌هایی با محوریت موسیقی با ساخت جنگ «راه شب» ـ که تابستان سال گذشته از همین شبکه روی آنتن رفت ـ نشان داد.
کد خبر: ۵۶۷۷۴۵

معرفی تازه‌های موسیقی، موسیقی‌های خاطره‌انگیز، موسیقی فیلم‌های قدیمی، تیتراژ، گزارش‌ها و... بخش‌های مختلف این برنامه را شکل می‌دهند. روند برنامه چنین است که طی فراخوان به هنرمندانی که در عرصه موسیقی، آهنگسازی، خوانندگی و ترانه‌‌سرایی با موضوع مربوط هر شب اعلام می‌شود آثار خود را برای برنامه ارسال کنند و از میان آنها، آثار برتر و برگزیده انتخاب و در برنامه اجرا می‌شود و با توجه به پیامک‌های مخاطبان در مورد موسیقی‌های درخواستی آنها، تعدادی موسیقی انتخاب و برای آنها پخش می‌شود.

بخش دیگر این برنامه سرگرمی‌محور و آرامش‌بخش، خواندن دلنوشته‌های مردم در مورد سوژه‌های انتخابی مثل پدر، مادر و... است.

در سال‌های اخیر، با تلاش‌های مکرر برنامه‌سازان خلاق سیما، تعداد معدودی برنامه تولید شده است که به صورت تخصصی به موسیقی می‌پردازد مثل «دلنوازان»، «دستان» و البته «رادیو هفت». ساعت 25 قصد دارد فرهنگ موسیقی را اشاعه دهد و به مخاطبان خود، شناختی عمومی از موسیقی ارائه کند. در این راه پخش کلیپ‌های موسیقی تا حدودی جواب می‌دهد و خوانندگان و آهنگسازان کشور که به صورت مجاز آلبوم تهیه می‌کنند، فرصت می‌یابند از طریق ساعت 25، خود و اثرشان را به مردم معرفی کنند تا راهی برای مقابله با بسیاری از آثار بدون ارزش برنامه‌های ماهواره‌ای و کارهای بدون مجوز داخلی باشد که تولید و ارائه آنها با فرهنگ، عرف و خوی ایرانی جور درنمی‌آید؛ اما در این زمینه، موسیقی نواحی که یکی از افتخارات موسیقی ایرانی است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بیشتر به موسیقی پاپ و سنتی پرداخته می‌شود.

یکی از بخش‌های خوب، نمایش و خبررسانی کنسرت‌های موسیقی در حال اجراست. پرداختن به موسیقی تیتراژهای تلویزیونی بخش دیگری از این برنامه است که در آن، این پرسش مطرح می‌شود که چرا تا چند سال پیش، تیتراژها به عنوان برگ برنده سریال‌ها محسوب می‌شدند، اما امروز این گونه نیست. ناگفته نماند درباره موسیقی زیرزمینی هم پرونده‌های مفصلی با هدف آسیب‌شناسی این نوع از موسیقی برای آگاهی مخاطب ترتیب داده شده است.

ساعت 25 با توجه به ظرفیت برنامه با ایجاد تغییرات اساسی می‌تواند علاوه بر پخش آلبوم‌ها با حضور استادان و افراد شاخص و موفق در این عرصه که در سرزمین ما کم هم نیستند، جایگاهی باشد برای اشاعه موسیقی اصیل و ناب ایرانی که هم سلیقه عمومی را افزایش دهد و هم علاوه بر وجه سرگرم‌سازی (که اکنون به آن خلاصه می‌شود) از تریبون تلویزیون استفاده کند و افراد مهجور، موسیقی و آلات موسیقی محلی را به بینندگان مشتاق معرفی کنند. برنامه‌ریزی دیگر عوامل سازنده ساعت 25 که در صورت ادامه آن حداقل به مدت یک سال می‌تواند امکان‌پذیر باشد، تمرکز بر موسیقی‌های ایام خاص مثل دهه فجر، دفاع مقدس، محرم، اعیاد و موسیقی فصول است.

مریم رها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها